O caminho das pedras: o ofício da cantaria no Recife oitocentista (1837–1850).
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1662 |
Resumo: | The subject of this research is stonemasonry in Recife, Brazil, in the first half of the 19th century. During the term of Francisco do Rego Barros (1837–1844), then president of the province of Pernambuco, the city went through intense material transformations to take on the resemblance of European metropolises. This change took place mainly in the construction of public buildings, which usually made use of imported stones. Our hypothesis, later confirmed by the analysis of the available data, is that stone imports mark the apogee and decline of stonemasonry in Recife between 1837 and 1850. The objective of this research, thus, is to understand how this process came about. Therefore, resorting to Ginzburg & Poni (1989) as our main theoretical and methodological framework, we examined stone import records published by Diario de Pernambuco and Diario Novo and mapped the links between cargo consignees. Furthermore, we delved into the confrontations involving stonemasonry during the construction of the Teatro de Santa Isabel (1841-1850), the most prominent landmark in the modernization of Recife. Designed both to the layman public and to experts of several fields of study — especially History, Tourism, and Architecture — the final product of this research is a homonymous printed book. |
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Our hypothesis, later confirmed by the analysis of the available data, is that stone imports mark the apogee and decline of stonemasonry in Recife between 1837 and 1850. The objective of this research, thus, is to understand how this process came about. Therefore, resorting to Ginzburg & Poni (1989) as our main theoretical and methodological framework, we examined stone import records published by Diario de Pernambuco and Diario Novo and mapped the links between cargo consignees. Furthermore, we delved into the confrontations involving stonemasonry during the construction of the Teatro de Santa Isabel (1841-1850), the most prominent landmark in the modernization of Recife. Designed both to the layman public and to experts of several fields of study — especially History, Tourism, and Architecture — the final product of this research is a homonymous printed book.O tema deste trabalho é o ofício da cantaria no Recife da primeira metade do século XIX. Durante a presidência de Francisco do Rego Barros (1837–1844), a cidade passou por intensa transformação material para se assemelhar a metrópoles europeias. Essa mudança se processou sobretudo na realização de diversas obras públicas, nas quais se empregaram, em geral, pedras importadas. Partimos da hipótese de que essas importações sinalizam o apogeu e o declínio da cantaria no Recife entre os anos de 1837 e 1850, o que restou evidenciado na análise dos dados. O objetivo, portanto, é compreender como se deu esse percurso. Assim, utilizando Ginzburg e Poni (1989) como suporte teórico-metodológico principal, analisamos as importações de pedras publicadas pelo Diario de Pernambuco e pelo Diario Novo, mapeamos a rede que relaciona os consignatários das cargas e focamos nos embates que envolveram a cantaria durante a construção do Teatro de Santa Isabel (1841-1850), expoente máximo da modernização recifense, inaugurado em 1850. Destinado ao público geral, sobretudo historiadores, turismólogos e arquitetos, o produto é um livro de divulgação com título homônimo.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2023-01-09T19:03:54Z No. of bitstreams: 2 Ok_lecio_cordeiro_souza.pdf: 459198 bytes, checksum: 4ea3a346be3b4d85988ba9ab7b24e3eb (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2023-01-09T19:03:54Z (GMT). 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