Ironia e desconstrução do romanesco em ressurreição, de Machado de Assis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Reijane Alves
Data de Publicação: 2013
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UCB
Texto Completo: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/10869/1471
Resumo: Programa de Pós-Graduação em Literatura Brasileira
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É instrumento permanente de provocação ao leitor e à crítica, em especial à crítica literária do século XIX, tão fechada em relação à essência de toda e qualquer obra de arte: é a imaginação em consórcio com a reflexão crítica que instaura, pela poiesis, a verdade acerca do homem e do mundo. Com Ressurreição, Machado de Assis dá início ao processo radical de desconstrução do romanesco. Nele encontramos os elementos estruturais que o desvinculam de qualquer classificação que o tome como romance representativo da fase romântica da produção machadiana ou o inclua como tentativa de romance psicológico realista. Machado de Assis se inscreve numa “tradição” geralmente desconhecida pela crítica historiográfica ou biográfica. Ele a reinventa a cada romance que escreve. Estudar a obra Ressurreição é nosso propósito e isso significa ressaltar o papel relevante que a ironia desempenha na construção do romance machadiano e na desconstrução do romance de costumes que vigorava na época. Para cumprir nosso objetivo, seguimos algumas etapas. Num primeiro momento, fazemos uma reflexão acerca da recepção critica da obra, mostramos as raízes cervantinas do romance moderno e esclarecemos o conceito de ironia e drama tragicômico. Num segundo momento, discute-se a singularidade do narrador machadiano, cuja capacidade de fingimento poético e de reflexão nos diz da potência crítica que essa nova forma de romance pode alcançar. E, por último, dedicamo-nos à interpretação de Ressurreição, buscando explicitar os elementos irônicos essenciais que presidem a gênese e o desenvolvimento dessa obra tão singular e revolucionária.Resurrection, published in 1872, is the first novel by Machado de Assis and bears the mark of originality and revolution of their narrative art. Although poorly understood, it reveals to the attentive reader, the aesthetic, ethical and pedagogical project that its creator gives us Brazilians. It is a permanent instrument of provocation to the reader and criticism, especially literary criticism of the nineteenth century, so close in relation to the essence of any work of art: it is the imagination in consortium with introducing critical reflection by poiesis, the truth about man and the world. With Resurrection, Machado begins the process of radical deconstruction of romanesco. Here, we find the structural elements that detach this work in any classification that takes as representative of romance romantic phase of your production or as an attempt to include realistic psychological novel. Machado de Assis is part of a "tradition" generally unknown by critical historiography or biography. He reinvents it in every novel that he writes. Studying the work Resurrection is our purpose and this means highlighting the role that irony plays in the construction of the Machado's novel and deconstruction of the novel of manners that he performs. To accomplish our goal, we follow a few steps. At first, we make an analysis about the critical reception of the work. We show the Cervantine's origins of the modern novel and clarify the concept of irony and tragicomic drama. Secondly, it discusses the uniqueness of the narrator Machado, whose ability, poetic pretending and reflection, tells us the critical power that this new form of romance can achieve. And lastly, we are dedicated to the interpretation of the Resurrection, tries to explain the essential elements ironic that govern the genesis and development of this work so unique and revolutionary.Submitted by Bruce Leandro Macedo Costa (bruce.costa@ucb.br) on 2013-08-26T17:51:52Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 21954 bytes, checksum: 8197f94386c8c9a9e551d5deb1b86632 (MD5) Reijane Alves Ferreira.pdf: 481905 bytes, checksum: f6ac8cf1f01f6416e2eca644266e8f1d (MD5)Approved for entry into archive by Kelson Anthony de Menezes(kelson@ucb.br) on 2013-08-27T19:06:37Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 21954 bytes, checksum: 8197f94386c8c9a9e551d5deb1b86632 (MD5) Reijane Alves Ferreira.pdf: 481905 bytes, checksum: f6ac8cf1f01f6416e2eca644266e8f1d (MD5)Made available in DSpace on 2013-08-27T19:06:37Z (GMT). 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Resurrection, published in 1872, is the first novel by Machado de Assis and bears the mark of originality and revolution of their narrative art. Although poorly understood, it reveals to the attentive reader, the aesthetic, ethical and pedagogical project that its creator gives us Brazilians. It is a permanent instrument of provocation to the reader and criticism, especially literary criticism of the nineteenth century, so close in relation to the essence of any work of art: it is the imagination in consortium with introducing critical reflection by poiesis, the truth about man and the world. With Resurrection, Machado begins the process of radical deconstruction of romanesco. Here, we find the structural elements that detach this work in any classification that takes as representative of romance romantic phase of your production or as an attempt to include realistic psychological novel. Machado de Assis is part of a "tradition" generally unknown by critical historiography or biography. He reinvents it in every novel that he writes. Studying the work Resurrection is our purpose and this means highlighting the role that irony plays in the construction of the Machado's novel and deconstruction of the novel of manners that he performs. To accomplish our goal, we follow a few steps. At first, we make an analysis about the critical reception of the work. We show the Cervantine's origins of the modern novel and clarify the concept of irony and tragicomic drama. Secondly, it discusses the uniqueness of the narrator Machado, whose ability, poetic pretending and reflection, tells us the critical power that this new form of romance can achieve. And lastly, we are dedicated to the interpretation of the Resurrection, tries to explain the essential elements ironic that govern the genesis and development of this work so unique and revolutionary.
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