THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14253 |
Resumo: | This article discusses the construction of the metanarrative point of view, which reflect on itself by ceding its privileged authorial place and validator of the narrative. As a foundation, we use the concepts of metalanguage and metanarrative (Chalhub, 2002) applied to cinema (Andrade, 1999), bringing them closer to the idea of documentary reflexivity (Nichols, 2016). Afterwards, we examined its use in O Método (Sulzbach & Francke, 2019), through elements of film analysis (Vanoye & Lété, 2012). |
id |
UCB-3_3326eeadeb1c72c0130691ff0778723c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14253 |
network_acronym_str |
UCB-3 |
network_name_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository_id_str |
|
spelling |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODOO ponto de vista metanarrativo no documentário "O Método"DOCUMENTARYMETANARRATIVEPOINT OF VIEWSUBJECTIVITYAUTHOTDOCUMENTÁRIOMETANARRATIVAPONTO DE VISTASUBJETIVIDADEAUTORThis article discusses the construction of the metanarrative point of view, which reflect on itself by ceding its privileged authorial place and validator of the narrative. As a foundation, we use the concepts of metalanguage and metanarrative (Chalhub, 2002) applied to cinema (Andrade, 1999), bringing them closer to the idea of documentary reflexivity (Nichols, 2016). Afterwards, we examined its use in O Método (Sulzbach & Francke, 2019), through elements of film analysis (Vanoye & Lété, 2012).Este artigo propõe a construção do ponto de vista metanarrativo, utilizado no documentário O Método (Sulzbach & Francke, 2019), baseado no reconhecimento de que a subjetividade não está ancorada apenas na percepção do realizador, mas movimenta-se em constante tensionamento entre ele, seu assunto e as tecnologias usadas. Nos fundamentamos na ideia de subjetividade negociada da realidade de Bruzzi (2000) e no modelo reflexivo de Nichols (2016), validando-a através da análise de trechos do filme.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1425310.31501/esf.v1i26.14253Esferas; No. 26 (2023): Autoria no documentário; 222-242Esferas; n. 26 (2023): Autoria no documentário; 222-2422446-61902316-712210.31501/esf.v1i26reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14253/11473Copyright (c) 2023 Fabiana Quatrin Piccinin, Vanessa Garciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuatrin Piccinin, FabianaGarcia de Mattos, Vanessa2023-04-14T12:09:33Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14253Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2023-04-14T12:09:33Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO O ponto de vista metanarrativo no documentário "O Método" |
title |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
spellingShingle |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO Quatrin Piccinin, Fabiana DOCUMENTARY METANARRATIVE POINT OF VIEW SUBJECTIVITY AUTHOT DOCUMENTÁRIO METANARRATIVA PONTO DE VISTA SUBJETIVIDADE AUTOR |
title_short |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
title_full |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
title_fullStr |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
title_full_unstemmed |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
title_sort |
THE METANARRATIVE POINT OF VIEW IN THE DOCUMENTARY O MÉTODO |
author |
Quatrin Piccinin, Fabiana |
author_facet |
Quatrin Piccinin, Fabiana Garcia de Mattos, Vanessa |
author_role |
author |
author2 |
Garcia de Mattos, Vanessa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quatrin Piccinin, Fabiana Garcia de Mattos, Vanessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
DOCUMENTARY METANARRATIVE POINT OF VIEW SUBJECTIVITY AUTHOT DOCUMENTÁRIO METANARRATIVA PONTO DE VISTA SUBJETIVIDADE AUTOR |
topic |
DOCUMENTARY METANARRATIVE POINT OF VIEW SUBJECTIVITY AUTHOT DOCUMENTÁRIO METANARRATIVA PONTO DE VISTA SUBJETIVIDADE AUTOR |
description |
This article discusses the construction of the metanarrative point of view, which reflect on itself by ceding its privileged authorial place and validator of the narrative. As a foundation, we use the concepts of metalanguage and metanarrative (Chalhub, 2002) applied to cinema (Andrade, 1999), bringing them closer to the idea of documentary reflexivity (Nichols, 2016). Afterwards, we examined its use in O Método (Sulzbach & Francke, 2019), through elements of film analysis (Vanoye & Lété, 2012). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14253 10.31501/esf.v1i26.14253 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14253 |
identifier_str_mv |
10.31501/esf.v1i26.14253 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14253/11473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fabiana Quatrin Piccinin, Vanessa Garcia https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fabiana Quatrin Piccinin, Vanessa Garcia https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esferas; No. 26 (2023): Autoria no documentário; 222-242 Esferas; n. 26 (2023): Autoria no documentário; 222-242 2446-6190 2316-7122 10.31501/esf.v1i26 reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
collection |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository.name.fl_str_mv |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com |
_version_ |
1809731744164741120 |