Municipal transparency and social control: the Social Observatories’ view on transparency portals and access to information
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Campo Grande. Online) |
Texto Completo: | https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2885 |
Resumo: | The article analyzes the innovations introduced in the publicity of actions and result of public management through the portals of transparency and access to information, verifying their effectiveness in facilitating social control, seeking to indirectly assess the opinion of users on the quality of portals created to meet the requirements of the Transparency Law (LT) and the Law on Access to Information (LAI) of municipalities, collecting data with the heads of entities of the Brazil's Social Observatory network found within a sample representing 6.7% of the state's cities, but comprising more than 20 million inhabitants. The research indicated that the transparency portals have been an important informational environment for the entities but need improvements, especially considering the unfriendly access and the difficulties in finding the information, as well as getting adequate responses to the requests. As a suggestion for improvement, it is recommended the creation of participatory evaluation mechanisms, such as transparency councils and social control. |
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Municipal transparency and social control: the Social Observatories’ view on transparency portals and access to informationTransparencia municipal y control social: la visión de los Observatorios Sociales sobre portales de transparencia y acceso a la informaciónTransparência municipal e controle social: a visão dos Observatórios Sociais sobre os portais de transparência e acesso à informaçãoportais de transparência e acesso à informaçãocontrole socialobservatórios sociaisportals of transparency and access to informationsocial controlSocial Observatoriesportales de transparencia y acceso a la informacióncontrol socialObservatorios socialesThe article analyzes the innovations introduced in the publicity of actions and result of public management through the portals of transparency and access to information, verifying their effectiveness in facilitating social control, seeking to indirectly assess the opinion of users on the quality of portals created to meet the requirements of the Transparency Law (LT) and the Law on Access to Information (LAI) of municipalities, collecting data with the heads of entities of the Brazil's Social Observatory network found within a sample representing 6.7% of the state's cities, but comprising more than 20 million inhabitants. The research indicated that the transparency portals have been an important informational environment for the entities but need improvements, especially considering the unfriendly access and the difficulties in finding the information, as well as getting adequate responses to the requests. As a suggestion for improvement, it is recommended the creation of participatory evaluation mechanisms, such as transparency councils and social control.El artículo analiza las innovaciones introducidas en la publicidad de las acciones y resultado de la gestión pública a través de la transparencia y el acceso a los portales de información, con el fin de verificar su efectividad para facilitar el control social, tratando de evaluar indirectamente la opinión de los usuarios sobre la calidad de los portales creados para cumplir con los requisitos de la Ley de Transparencia (LT) y la Ley de Acceso a la Información (LAI) de los municipios, recolectando datos con los gerentes de las entidades de la red Observatorio Social de Brasil encontrados dentro de una muestra que representa el 6,7% de las ciudades del estado, pero que comprende más de 20 millones de habitantes. La investigación indicó que los Portales de Transparencia han sido un entorno informativo importante para las entidades, pero necesitan mejoras, especialmente teniendo en cuenta ese acceso hostil y las dificultades para encontrar la información, así como para obtener respuestas adecuadas a las solicitudes. Como sugerencia de mejora, se recomienda la creación de mecanismos de evaluación participativa, como los consejos de transparencia y el control social.O artigo analisa as inovações introduzidas na publicitação das ações e resultado da gestão pública pelos portais de transparência e de acesso à informação, de modo a verificar sua eficácia em facilitar o controle social, buscando aferir indiretamente a opinião dos usuários sobre a qualidade dos portais criados para atender às determinações da Lei de Transparência (LT) e da Lei de Acesso à Informação (LAI) dos municípios, realizando-se uma coleta de dados com dirigentes de entidades da rede Observatório Social do Brasil encontrados dentro de uma amostra que representa 6,7% das cidades do estado, mas que compreende mais de 20 milhões de habitantes. A pesquisa indicou que os portais de transparência têm se constituído em ambiente informacional importante para as entidades, mas necessitam de aprimoramentos, principalmente considerando-se o acesso não amigável e as dificuldades para se encontrar as informações, bem como para obtenção de respostas adequadas às solicitações. Como sugestão de melhoria, recomenda-se a criação de mecanismos de avaliação participativa, como conselhos de transparência e controle social.Universidade Católica Dom Bosco2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/288510.20435/inter.v23i2.2885Interações (Campo Grande); Interações v. 23, n. 2, abr./jun. 2022; 313-330Interações (Campo Grande); Interações v. 23, n. 2, abr./jun. 2022; 313-330Interações (Campo Grande); Interações v. 23, n. 2, abr./jun. 2022; 313-3301984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. 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