Perspectives for the Bioceanic Route: an analysis using the FIT-2-Deeds framework

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria Aparecida Farias de Souza
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Camargos, Renan Mendes, Almeida, Vera Luci de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Campo Grande. Online)
Texto Completo: https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/4187
Resumo: The construction of a Bioceanic Route that will link Brazilian ports to Chilean ports is seen as an alternative for the flow of Brazilian exports. The recent evolution of the construction negotiations was accompanied by practical measures such as paving in Paraguay essential sections for the implementation of the Project. However, studies on environmental and social impacts only emerge after construction begins, posing political challenges for managers regarding the reconciliation of economic development and environmental responsibility. The application of the FIT-2-Deeds framework proves to be a good tool for assessing and developing the Bioceanic corridor, since corridors in the world have already been built and their economic and environmental results are already consolidated. Actions for the consolidation of the Biocean Corridor lack coordination and holistic vision given the magnitude of the venture, the possible advantages and the large impacts it can cause.
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spelling Perspectives for the Bioceanic Route: an analysis using the FIT-2-Deeds frameworkPerspectivas para la Ruta del Biocéano: un análisis a través del marco FIT-2-DeedsPerspectivas para a Rota Bioceânica: uma análise através do framework FIT-2-Deedsenvironmental responsibilityBiocean Corridortransport corridorsresponsabilidad ambientalcorredores de transporteCorredor Bioceánicoresponsabilidade ambientalcorredores de transporteCorredor BioceânicoThe construction of a Bioceanic Route that will link Brazilian ports to Chilean ports is seen as an alternative for the flow of Brazilian exports. The recent evolution of the construction negotiations was accompanied by practical measures such as paving in Paraguay essential sections for the implementation of the Project. However, studies on environmental and social impacts only emerge after construction begins, posing political challenges for managers regarding the reconciliation of economic development and environmental responsibility. The application of the FIT-2-Deeds framework proves to be a good tool for assessing and developing the Bioceanic corridor, since corridors in the world have already been built and their economic and environmental results are already consolidated. Actions for the consolidation of the Biocean Corridor lack coordination and holistic vision given the magnitude of the venture, the possible advantages and the large impacts it can cause.La construcción de una Ruta Bioceánica que conectará los puertos brasileños con los puertos de Chile es vista como una alternativa para el flujo de las exportaciones brasileñas. La evolución reciente de las negociaciones para la construcción estuvo acompañada de medidas prácticas como el asfaltado, en Paraguay, de tramos esenciales para la ejecución del Proyecto. Sin embargo, los estudios sobre impactos ambientales y sociales aparecen después del inicio de las obras, imponiendo desafíos políticos a los gestores en cuanto a la conciliación del desarrollo económico y la responsabilidad ambiental. La aplicación del marco FIT-2-Deeds demuestra ser una buena herramienta para evaluar y desarrollar el corredor bioceánico, ya que otros corredores en el mundo ya han sido construidos y sus resultados económicos y ambientales ya están consolidados. Las acciones para la consolidación del Corredor Bioceánico carecen de coordinación y visión holística dada la magnitud del emprendimiento, las posibles ventajas y los grandes impactos que puede causar.A construção de uma Rota Bioceânica que ligará portos brasileiros a portos do Chile é vista como alternativa para o escoamento das exportações brasileiras. A recente evolução das negociações para construção foi acompanhada por medidas práticas como o asfaltamento, no Paraguai, de trechos essenciais para a implementação do Projeto. Entretanto, os estudos sobre impactos ambientais e sociais surgem após o início das obras, impondo desafios políticos para os gestores quanto à conciliação do desenvolvimento econômico e a responsabilidade ambiental. A aplicação do framework FIT-2-Deeds demonstra ser boa ferramenta para avaliação e desenvolvimento do corredor bioceânico, visto que outros corredores no mundo já foram construídos e seus resultados econômicos e ambientais já estão consolidados. As ações para a consolidação do Corredor Bioceânico carecem de coordenação e visão holística dada a magnitude do empreendimento, as possíveis vantagens e os grandes impactos que pode causar.Universidade Católica Dom Bosco2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/418710.20435/inter.v25i1.4187Interações (Campo Grande); Interações v. 25, n. 1, jan./mar. 2024 - Dossiê III: O papel da UniRila nos desafios da integração na Rota Bioceânica (Brasil, Paraguai, Argentina e Chile) - Parte 2; e2514187Interações (Campo Grande); Interações v. 25, n. 1, jan./mar. 2024 - Dossiê III: O papel da UniRila nos desafios da integração na Rota Bioceânica (Brasil, Paraguai, Argentina e Chile) - Parte 2; e2514187Interações (Campo Grande); Interações v. 25, n. 1, jan./mar. 2024 - Dossiê III: O papel da UniRila nos desafios da integração na Rota Bioceânica (Brasil, Paraguai, Argentina e Chile) - Parte 2; e25141871984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. 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