Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Otávio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: dos Reis, Hércules Kuster
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Campo Grande. Online)
Texto Completo: https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2129
Resumo: This theoretical essay discusses the international trade promotion actions carried out by Trade Promotion Organizations (TPOs), aimed at Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs), in the view of internationalization theories. The work involves the understanding of the challenges of MSMEs for internationalization; it clarifies how the TPOs reach MSMEs; it describes the explanatory theories of internationalization processes; and it identifies relations between products and services of the TPOs with the theories of internationalization. The work contributes to understanding the performance of TPOs, highlighting their complementary role in the internationalization of companies by identifying opportunities, integrating international networks, and offering support to compensate for competitive imbalances in the global value offer.
id UCDB-1_d12774b957727387a974f50dde8c5ea1
oai_identifier_str oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2129
network_acronym_str UCDB-1
network_name_str Interações (Campo Grande. Online)
repository_id_str
spelling Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalizationApoyo a la internacionalización de empresas: una lectura de las acciones de las agencias de promoción de exportación a partir de las teorías de internacionalizaciónApoio à internacionalização de empresas: uma leitura das ações das agências de promoção de exportação a partir das teorias de internacionalizaçãointernationalization of companiespolicies to support internationalizatioexport promotion agenciesinternacionalização de empresaspolíticas de apoio à internacionalizaçãoagências de promoção de exportaçãointernacionalización de empresaspolíticas de apoyo a la internacionalizaciónagencias de promoción de exportaciónThis theoretical essay discusses the international trade promotion actions carried out by Trade Promotion Organizations (TPOs), aimed at Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs), in the view of internationalization theories. The work involves the understanding of the challenges of MSMEs for internationalization; it clarifies how the TPOs reach MSMEs; it describes the explanatory theories of internationalization processes; and it identifies relations between products and services of the TPOs with the theories of internationalization. The work contributes to understanding the performance of TPOs, highlighting their complementary role in the internationalization of companies by identifying opportunities, integrating international networks, and offering support to compensate for competitive imbalances in the global value offer.Este ensayo teórico discute las acciones de promoción comercial internacional realizadas por las Agencias de Promoción de Exportación (APEs), dirigidas a las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (MPMEs), a la luz de las teorías de internacionalización. El trabajo implica la comprensión de los desafíos de las MPMEs para la internacionalización; clarifica cómo las APEs alcanzan las MPMEs; describe las teorías explicativas del proceso de internacionalización empresarial; e identifica relaciones entre los productos y servicios de las APEs con las teorías de internacionalización. El trabajo contribuye para entender la actuación de las APEs, destacando su papel complementario en la internacionalización de las empresas al identificar oportunidades, integrar redes internacionales y brindar soporte para compensar desequilibrios competitivos de la oferta de valor global.Este ensaio teórico discute as ações de promoção comercial internacional realizadas pelas agências de promoção de exportação (APEs), voltadas para as Micro, Pequenas e Médias Empresas (MPMEs), à luz das teorias de internacionalização. O trabalho envolve a compreensão dos desafios das MPMEs para a internacionalização; esclarece como as APEs atingem as MPMEs; descreve as teorias explicativas do processo de internacionalização empresarial; e identifica relações entre produtos e serviços das APEs com as teorias de internacionalização. O trabalho contribui para entender a atuação das APEs, destacando seu papel complementar na internacionalização das empresas ao identificar oportunidades, integrar redes internacionais e oferecer suporte para compensar desequilíbrios competitivos da oferta de valor global.  Universidade Católica Dom Bosco2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/212910.20435/inter.v22i1.2129Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-277Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-277Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-2771984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2129/2526Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Otáviodos Reis, Hércules Kuster2021-06-18T16:31:53Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2129Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2021-06-18T16:31:53Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false
dc.title.none.fl_str_mv Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
Apoyo a la internacionalización de empresas: una lectura de las acciones de las agencias de promoción de exportación a partir de las teorías de internacionalización
Apoio à internacionalização de empresas: uma leitura das ações das agências de promoção de exportação a partir das teorias de internacionalização
title Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
spellingShingle Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
Rezende, Otávio
internationalization of companies
policies to support internationalizatio
export promotion agencies
internacionalização de empresas
políticas de apoio à internacionalização
agências de promoção de exportação
internacionalización de empresas
políticas de apoyo a la internacionalización
agencias de promoción de exportación
title_short Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
title_full Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
title_fullStr Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
title_full_unstemmed Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
title_sort Support to the internationalization of companies: understanding the activities of the trade promotion organizations as from the theories of internationalization
author Rezende, Otávio
author_facet Rezende, Otávio
dos Reis, Hércules Kuster
author_role author
author2 dos Reis, Hércules Kuster
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Otávio
dos Reis, Hércules Kuster
dc.subject.por.fl_str_mv internationalization of companies
policies to support internationalizatio
export promotion agencies
internacionalização de empresas
políticas de apoio à internacionalização
agências de promoção de exportação
internacionalización de empresas
políticas de apoyo a la internacionalización
agencias de promoción de exportación
topic internationalization of companies
policies to support internationalizatio
export promotion agencies
internacionalização de empresas
políticas de apoio à internacionalização
agências de promoção de exportação
internacionalización de empresas
políticas de apoyo a la internacionalización
agencias de promoción de exportación
description This theoretical essay discusses the international trade promotion actions carried out by Trade Promotion Organizations (TPOs), aimed at Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs), in the view of internationalization theories. The work involves the understanding of the challenges of MSMEs for internationalization; it clarifies how the TPOs reach MSMEs; it describes the explanatory theories of internationalization processes; and it identifies relations between products and services of the TPOs with the theories of internationalization. The work contributes to understanding the performance of TPOs, highlighting their complementary role in the internationalization of companies by identifying opportunities, integrating international networks, and offering support to compensate for competitive imbalances in the global value offer.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2129
10.20435/inter.v22i1.2129
url https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2129
identifier_str_mv 10.20435/inter.v22i1.2129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2129/2526
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
dc.source.none.fl_str_mv Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-277
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-277
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 263-277
1984-042X
1518-7012
reponame:Interações (Campo Grande. Online)
instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron:UCDB
instname_str Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron_str UCDB
institution UCDB
reponame_str Interações (Campo Grande. Online)
collection Interações (Campo Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br
_version_ 1799304615122960384