"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO |
Texto Completo: | http://localhost:8080/tede/handle/tede/350 |
Resumo: | The aim of this thesis is to inquire about drama as a method for the teaching theater and its articulation with the transversal themes, using theoretical studies and my experience as a theater teacher. I will draw on the notion of experience discussed by Jorge Larrosa and the debate about the reproduction suggested by Pierre Bourdieu in order to reflect about the education process, the teaching practice and the transversality of theater teaching in a practical form. I present an overview of theater education in Brazil and the insertion of transversal themes, according to the National Curriculum Parameters (PCNs), in the curriculum based on the arts, especially that one about theater. Though a review of history line - also known as process drama and drama in education in England, I analize my practice in action-research developed with student teachers or experienced teachers in elementary education from a series of episodes that were composed through the play The deceased, by Nelson Rodrigues, as a pre-reading. The collected and analysed data allowed a deep look at the articulation of this anglo-saxon approach with the transversality proposed for the Brazilian curriculum. Concepts such as experience, learning and reproduction permeate all the substantiation and analysis of the research, as well as those concepts that belong to drama as a teaching approach. |
id |
UCEN_09def6407d855e992ae8fb1e1a5127dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/350 |
network_acronym_str |
UCEN |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO |
repository_id_str |
|
spelling |
Guimarães, Rafael Siqueira deCPF:00000000055http://lattes.cnpq.br/2789271398653060CPF:05457928942http://lattes.cnpq.br/9892106387446489Ribeiro, Everton2016-09-20T12:28:03Z2015-08-212014-04-16RIBEIRO, Everton."PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO. 2014. 85 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado - Irati) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava-PR.http://localhost:8080/tede/handle/tede/350The aim of this thesis is to inquire about drama as a method for the teaching theater and its articulation with the transversal themes, using theoretical studies and my experience as a theater teacher. I will draw on the notion of experience discussed by Jorge Larrosa and the debate about the reproduction suggested by Pierre Bourdieu in order to reflect about the education process, the teaching practice and the transversality of theater teaching in a practical form. I present an overview of theater education in Brazil and the insertion of transversal themes, according to the National Curriculum Parameters (PCNs), in the curriculum based on the arts, especially that one about theater. Though a review of history line - also known as process drama and drama in education in England, I analize my practice in action-research developed with student teachers or experienced teachers in elementary education from a series of episodes that were composed through the play The deceased, by Nelson Rodrigues, as a pre-reading. The collected and analysed data allowed a deep look at the articulation of this anglo-saxon approach with the transversality proposed for the Brazilian curriculum. Concepts such as experience, learning and reproduction permeate all the substantiation and analysis of the research, as well as those concepts that belong to drama as a teaching approach.O intuito desta dissertação é pesquisar sobre o drama como método de ensino de teatro e sua articulação com os temas transversais, utilizando-se de estudos teóricos e de minha própria experiência como professor de teatro. A noção de experiência discutida por Jorge Larrosa e o debate sobre reprodução proposto por Pierre Bourdieu serão caminhos para refletir sobre o processo educativo, a prática docente e a transversalidade no ensino de teatro de forma concreta. Primeiramente apresentarei um panorama do teatro-educação no Brasil e da inserção dos temas transversais, pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), no currículo escolar com base nos conteúdos da Arte, especialmente os de Teatro. Através de um traçado histórico e significativo do drama - também conhecido na Inglaterra por process drama e drama in education, analiso minha prática em pesquisa-ação desenvolvida com professores em formação ou já atuantes na educação básica a partir de uma série de episódios concebida por meio da peça A falecida, de Nelson Rodrigues, como pré-texto. Os dados coletados e analisados permitiram um olhar mais aprofundado a respeito da articulação desse método de ensino anglo-saxônico com a transversalidade proposta para o currículo brasileiro. Conceitos como experiência, formação e reprodução permeiam toda a fundamentação e análise da pesquisa, bem como aqueles conceitos próprios do drama como método de ensino.Made available in DSpace on 2016-09-20T12:28:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PR EVERTON RIBEIRO.pdf: 6388383 bytes, checksum: a32ed70f326c5974f09b7c0061e74965 (MD5) Previous issue date: 2014-04-16Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://localhost:8080/tede/retrieve/1227/PR%20EVERTON%20RIBEIRO.pdf.jpgporUNICENTRO - Universidade Estadual do Centro OestePrograma de Pós-Graduação em Educação (Mestrado - Irati)UNICENTROBRUnicentro::Departamento de Ciências Humanas, Letras e ArtesDramaExperiênciaFormaçãoTransversalidadeDramaExperienceLearningTransversalityCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO"Why that drama?" : transversality of theater teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-50031484803759070236006006006004271042743852231756-2403458189103523672075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTROinstname:Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)instacron:UNICENTROORIGINALPR EVERTON RIBEIRO.pdfapplication/pdf6388383http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/1/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdfa32ed70f326c5974f09b7c0061e74965MD51TEXTPR EVERTON RIBEIRO.pdf.txtPR EVERTON RIBEIRO.pdf.txttext/plain163156http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/2/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdf.txt8fc2fac51986a8a70cf20f721555fe9eMD52THUMBNAILPR EVERTON RIBEIRO.pdf.jpgPR EVERTON RIBEIRO.pdf.jpgimage/jpeg3242http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/3/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdf.jpg2c108f9cd5cd44115673dc417219a4e8MD53tede/3502021-05-24 15:58:29.564oai:localhost:tede/350Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.unicentro.br:8080/jspui/PUBhttp://tede.unicentro.br/tde_oai/oai3.phprepositorio@unicentro.br||fabianoqueiroz@yahoo.com.bropendoar:2021-05-24T18:58:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
"Why that drama?" : transversality of theater teaching |
title |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
spellingShingle |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO Ribeiro, Everton Drama Experiência Formação Transversalidade Drama Experience Learning Transversality CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
title_full |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
title_fullStr |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
title_full_unstemmed |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
title_sort |
"PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO |
author |
Ribeiro, Everton |
author_facet |
Ribeiro, Everton |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Guimarães, Rafael Siqueira de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000055 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2789271398653060 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:05457928942 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9892106387446489 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Everton |
contributor_str_mv |
Guimarães, Rafael Siqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Drama Experiência Formação Transversalidade |
topic |
Drama Experiência Formação Transversalidade Drama Experience Learning Transversality CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Drama Experience Learning Transversality |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of this thesis is to inquire about drama as a method for the teaching theater and its articulation with the transversal themes, using theoretical studies and my experience as a theater teacher. I will draw on the notion of experience discussed by Jorge Larrosa and the debate about the reproduction suggested by Pierre Bourdieu in order to reflect about the education process, the teaching practice and the transversality of theater teaching in a practical form. I present an overview of theater education in Brazil and the insertion of transversal themes, according to the National Curriculum Parameters (PCNs), in the curriculum based on the arts, especially that one about theater. Though a review of history line - also known as process drama and drama in education in England, I analize my practice in action-research developed with student teachers or experienced teachers in elementary education from a series of episodes that were composed through the play The deceased, by Nelson Rodrigues, as a pre-reading. The collected and analysed data allowed a deep look at the articulation of this anglo-saxon approach with the transversality proposed for the Brazilian curriculum. Concepts such as experience, learning and reproduction permeate all the substantiation and analysis of the research, as well as those concepts that belong to drama as a teaching approach. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-09-20T12:28:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Everton."PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO. 2014. 85 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado - Irati) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava-PR. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/handle/tede/350 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Everton."PARA QUE ESSE DRAMA?" : TRANSVERSALIDADE NO ENSINO DE TEATRO. 2014. 85 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado - Irati) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava-PR. |
url |
http://localhost:8080/tede/handle/tede/350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5003148480375907023 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
4271042743852231756 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
2075167498588264571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado - Irati) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICENTRO |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Unicentro::Departamento de Ciências Humanas, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO instname:Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) instacron:UNICENTRO |
instname_str |
Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) |
instacron_str |
UNICENTRO |
institution |
UNICENTRO |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/1/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdf http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/2/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdf.txt http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/350/3/PR+EVERTON+RIBEIRO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a32ed70f326c5974f09b7c0061e74965 8fc2fac51986a8a70cf20f721555fe9e 2c108f9cd5cd44115673dc417219a4e8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@unicentro.br||fabianoqueiroz@yahoo.com.br |
_version_ |
1822605124259807232 |