Estudo da corrosão de ligas ferrosas em diesel e biodiesel
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Resumo: | Biodiesel is an renewable fuel, that can help reduce emissions of greenhouse gases to atmosphere. The biofuel, however, is prone to contamination by water, metals, microorganisms and other impurities that can change the initial properties of the fuel. The contact of damaged fuel with automotive systems and storage tanks can cause corrosion. Determination of corrosion by fuels and biofuels direct is difficulted by the conductivity necessary to use the conventional electrochemical method. Therefore, it is proposed to study the corrosion of metals exposed to fuel and biofuel by indirect method, by immersing the metal on the fuel for a period and then immerse it on a strong electrolyte to obtain the electrochemical parameter. Samples of carbon steel SAE 1010 and stainless steel AISI 304 were immersed in biodiesel and diesel samples in presence and absence of E. coli, at 30°C. Electrochemical measures were realized after 10 days of immersion. The results indicate that both carbon steel and stainless steels are damaged by the fuels and that the microorganism accelerates the corrosive process. The metal`s presence accelerates the auto-oxidation of biodiesel. For stainless steel, diesel was more corrosive than the varieties of biodiesel studied, while for carbon steel, biodiesel mixer was more corrosive than diesel. In microorganism presence, the varieties of biodiesel studied were more corrosive than mineral diesel. |
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Determination of corrosion by fuels and biofuels direct is difficulted by the conductivity necessary to use the conventional electrochemical method. Therefore, it is proposed to study the corrosion of metals exposed to fuel and biofuel by indirect method, by immersing the metal on the fuel for a period and then immerse it on a strong electrolyte to obtain the electrochemical parameter. Samples of carbon steel SAE 1010 and stainless steel AISI 304 were immersed in biodiesel and diesel samples in presence and absence of E. coli, at 30°C. Electrochemical measures were realized after 10 days of immersion. The results indicate that both carbon steel and stainless steels are damaged by the fuels and that the microorganism accelerates the corrosive process. The metal`s presence accelerates the auto-oxidation of biodiesel. For stainless steel, diesel was more corrosive than the varieties of biodiesel studied, while for carbon steel, biodiesel mixer was more corrosive than diesel. In microorganism presence, the varieties of biodiesel studied were more corrosive than mineral diesel.O biodiesel é um combustível renovável, capaz de auxiliar na redução das emissões de gases poluentes para a atmosfera. O biocombustível, no entanto é passível de contaminação por água, traços de metais, microorganismos e outras impurezas, que alteram as propriedades iniciais do combustível. A utilização de biodiesel deteriorado implica no contato deste com peças e estruturas metálicas dos sistemas automotivos e de armazenamento, que pode ocasionar a corrosão. A corrosão em combustíveis é de difícil determinação direta, devido as condutividades necessárias para aplicação do método eletroquímico convencional. Sendo assim, o objetivo deste trabalho é o desenvolvimento de uma metodologia indireta para a o estudo da corrosão de metais expostos a combustíveis e biocombustíveis, por meio da imersão do metal por determinado período no combustível e posterior imersão em um eletrólito forte para obtenção dos parâmetros eletroquímicos. Amostras de aço carbono SAE 1010 e de aço inoxidável AISI 304 foram imersas em amostras de diesel e biodiesel na ausência e presença de E. coli, a 30°C. Ensaios eletroquímicos foram realizados após a imersão por 10 dias no combustível. Os resultados indicam que tanto aço carbono quanto o aço inoxidável são atacados pelos combustíveis e que o microrganismo acelera o processo corrosivo. A presença de metal catalisa as reações de auto-oxidação do biodiesel. Para o aço inoxidável, o diesel foi mais corrosivo que as variedades de biodiesel estudadas, enquanto que para o aço carbono o biodiesel mixer mostrou-se mais corrosivo que diesel. 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