The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanches, Waltrudes Everton
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Schimiguel, Juliano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411
Resumo: This study proposes to determine whether the use of interactive computer animations, in the role of previous organizers, may favor the processes of teaching and learning of the concepts of mechanical energy. To that end, we developed an interactive animation, called the Energia no Bate – Estaca, and employed a study that evaluated the influence of the use of this feature with students from a public school high school. The results obtained suggest that the use of interactive animations as previous organizers is feasible and effective to promote the teaching-learning process of the concepts of mechanical energy.
id UCS-4_23eba04a5d20e7c7967fb92bb353d4c3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/411
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical EnergyO uso de animações interativas no ensino dos conceitos da Energia MecânicaAnimação InterativaSimulaçãoEnergiaEnsino da FísicaAnimation InteractiveSimulationEnergyTeaching of PhysicsThis study proposes to determine whether the use of interactive computer animations, in the role of previous organizers, may favor the processes of teaching and learning of the concepts of mechanical energy. To that end, we developed an interactive animation, called the Energia no Bate – Estaca, and employed a study that evaluated the influence of the use of this feature with students from a public school high school. The results obtained suggest that the use of interactive animations as previous organizers is feasible and effective to promote the teaching-learning process of the concepts of mechanical energy.Este trabalho se propôs a verificar se o uso de animações interativas computacionais, na função de organizadores prévios, pode favorecer os processos de ensino e aprendizagem dos conceitos da energia mecânica. Para tanto, foi desenvolvida uma animação interativa, denominada Energia no Bate – Estaca, e empregado um estudo que avaliou a influência da utilização desse recurso junto a alunos de uma escola pública de Ensino Médio. Os resultados obtidos sugerem que o uso de animações interativas como organizadores prévios é uma alternativa válida e eficaz para favorecer o processo ensino-aprendizagem dos conceitos da Energia Mecânica.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/41110.26843/rencima.v3i3.411Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 348-3562179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411/345https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanches, Waltrudes EvertonSchimiguel, Juliano2023-04-20T20:51:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/411Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:51:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
O uso de animações interativas no ensino dos conceitos da Energia Mecânica
title The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
spellingShingle The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
Sanches, Waltrudes Everton
Animação Interativa
Simulação
Energia
Ensino da Física
Animation Interactive
Simulation
Energy
Teaching of Physics
title_short The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
title_full The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
title_fullStr The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
title_full_unstemmed The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
title_sort The use of interactive animations in teaching the concepts of Mechanical Energy
author Sanches, Waltrudes Everton
author_facet Sanches, Waltrudes Everton
Schimiguel, Juliano
author_role author
author2 Schimiguel, Juliano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanches, Waltrudes Everton
Schimiguel, Juliano
dc.subject.por.fl_str_mv Animação Interativa
Simulação
Energia
Ensino da Física
Animation Interactive
Simulation
Energy
Teaching of Physics
topic Animação Interativa
Simulação
Energia
Ensino da Física
Animation Interactive
Simulation
Energy
Teaching of Physics
description This study proposes to determine whether the use of interactive computer animations, in the role of previous organizers, may favor the processes of teaching and learning of the concepts of mechanical energy. To that end, we developed an interactive animation, called the Energia no Bate – Estaca, and employed a study that evaluated the influence of the use of this feature with students from a public school high school. The results obtained suggest that the use of interactive animations as previous organizers is feasible and effective to promote the teaching-learning process of the concepts of mechanical energy.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411
10.26843/rencima.v3i3.411
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i3.411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411/345
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 348-356
2179-426X
10.26843/rencima.v3i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129149263872