Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236 |
Resumo: | Textbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche. |
id |
UCS-4_240ba159a9efeb85549a68f9494f8964 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1236 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?Análise de conteúdo sobre o conceito de nicho ecológico: o que dizem os livros didáticos?análise de conteúdonicho ecológicolivros didáticoscontent analysisecological nichetextbooksTextbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche.Os livros didáticos se constituem como uma interessante e pertinente fonte de pesquisa para que se possam discutir aspectos relacionados à aprendizagem e até mesmo avaliar a qualidade do ensino em determinada disciplina partindo de sua utilização. Nesse sentido, a análise desse material como fonte de pesquisa em Educação contribui para que se possa (re)pensar para além da dimensão didática de sua estruturação textual ao mesmo tempo em que permite uma verificação conceitual. Em sendo os conceitos essenciais para a compreensão de uma ciência e seus pressupostos - e partindo do princípio que de acordo com a escrita e a estruturação do pensamento dos autores podem apresentar-se de maneira diferente - este artigo propõe a utilização da ferramenta da análise de conteúdo para a verificação das especificidades, diferenças e similaridades em um conceito muito discutido e importante para a Biologia, mais precisamente para a Ecologia: o conceito de nicho ecológico.Editora Cruzeiro do Sul2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/123610.26843/rencima.v8i5.1236Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 5 (2017): out./dez.; 35-502179-426X10.26843/rencima.v8i5reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236/934https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2023-04-20T22:50:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1236Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:50:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? Análise de conteúdo sobre o conceito de nicho ecológico: o que dizem os livros didáticos? |
title |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
spellingShingle |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? Ferraro, José Luís Schifino análise de conteúdo nicho ecológico livros didáticos content analysis ecological niche textbooks |
title_short |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
title_full |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
title_fullStr |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
title_full_unstemmed |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
title_sort |
Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say? |
author |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_facet |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraro, José Luís Schifino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise de conteúdo nicho ecológico livros didáticos content analysis ecological niche textbooks |
topic |
análise de conteúdo nicho ecológico livros didáticos content analysis ecological niche textbooks |
description |
Textbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236 10.26843/rencima.v8i5.1236 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v8i5.1236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236/934 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 5 (2017): out./dez.; 35-50 2179-426X 10.26843/rencima.v8i5 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129749049344 |