Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraro, José Luís Schifino
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236
Resumo: Textbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche.
id UCS-4_240ba159a9efeb85549a68f9494f8964
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1236
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?Análise de conteúdo sobre o conceito de nicho ecológico: o que dizem os livros didáticos?análise de conteúdonicho ecológicolivros didáticoscontent analysisecological nichetextbooksTextbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche.Os livros didáticos se constituem como uma interessante e pertinente fonte de pesquisa para que se possam discutir aspectos relacionados à aprendizagem e até mesmo avaliar a qualidade do ensino em determinada disciplina partindo de sua utilização. Nesse sentido, a análise desse material como fonte de pesquisa em Educação contribui para que se possa (re)pensar para além da dimensão didática de sua estruturação textual ao mesmo tempo em que permite uma verificação conceitual. Em sendo os conceitos essenciais para a compreensão de uma ciência e seus pressupostos - e partindo do princípio que de acordo com a escrita e a estruturação do pensamento dos autores podem apresentar-se de maneira diferente - este artigo propõe a utilização da ferramenta da análise de conteúdo para a verificação das especificidades, diferenças e similaridades em um conceito muito discutido e importante para a Biologia, mais precisamente para a Ecologia: o conceito de nicho ecológico.Editora Cruzeiro do Sul2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/123610.26843/rencima.v8i5.1236Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 5 (2017): out./dez.; 35-502179-426X10.26843/rencima.v8i5reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236/934https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2023-04-20T22:50:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1236Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:50:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
Análise de conteúdo sobre o conceito de nicho ecológico: o que dizem os livros didáticos?
title Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
spellingShingle Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
Ferraro, José Luís Schifino
análise de conteúdo
nicho ecológico
livros didáticos
content analysis
ecological niche
textbooks
title_short Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
title_full Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
title_fullStr Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
title_full_unstemmed Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
title_sort Content analysis about the ecological niche concept: what the textbooks say?
author Ferraro, José Luís Schifino
author_facet Ferraro, José Luís Schifino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraro, José Luís Schifino
dc.subject.por.fl_str_mv análise de conteúdo
nicho ecológico
livros didáticos
content analysis
ecological niche
textbooks
topic análise de conteúdo
nicho ecológico
livros didáticos
content analysis
ecological niche
textbooks
description Textbooks are an interesting and relevant source of research for which to discuss issues related to learning and even evaluate the quality of education in a given discipline starting from its use. In this sense, the analysis of textbooks as a source of research in education contributes to a view to (re) think beyond the didactic dimension of its textual structure while allowing a conceptual verification. In being the concepts essentials for understanding a science and its assumptions - and assuming that according to the writing and structuring the thought of authors such concepts may present differently in texts - this article proposes the use of content analysis tool for checking the specifics, differences and similarities in a much discussed concept and important to Biology, specifically for Ecology: the concept of ecological niche.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236
10.26843/rencima.v8i5.1236
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v8i5.1236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1236/934
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 5 (2017): out./dez.; 35-50
2179-426X
10.26843/rencima.v8i5
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129749049344