Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonfim, Carolina Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garcia, Pedro Maciel de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892
Resumo: This study aims to understand how the phenomenon of flat Earthism is constituted, encompassing both flat Earthers and those who seek to unravel their ideas. The rising negationist wave increasingly requires a contextualized teaching, as teachers are confronted with anti-scientific discourse in the classroom. Assumptions of Bardin’s content analysis were adopted for examining the videos. Three categories were defined a posteriori: conceptual, historical, and nature of science aspects. The most popular videos go against flat Earth ideas. However, most of them approach this superficially and reproduce central features of flat Earthism and naive views of the nature of scientific knowledge. This research may support Science teachers’ practices about a theme that has gone beyond social media, promoting discussion about the nature of science.
id UCS-4_2ec845b17bd3bc5ba34ff8d1b406b3b6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2892
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teachingInvestigando la "Tierra plana" en YouTube: contribuciones a la educación científicaInvestigando a “Terra plana” no YouTube: contribuições para o ensino de CiênciasTerraplanismoEnsino de CiênciasNatureza da CiênciaFlat EarthismScience TeachingNature of ScienceTerraplanismoEnseñanza de las CienciasNaturaleza de la CienciaThis study aims to understand how the phenomenon of flat Earthism is constituted, encompassing both flat Earthers and those who seek to unravel their ideas. The rising negationist wave increasingly requires a contextualized teaching, as teachers are confronted with anti-scientific discourse in the classroom. Assumptions of Bardin’s content analysis were adopted for examining the videos. Three categories were defined a posteriori: conceptual, historical, and nature of science aspects. The most popular videos go against flat Earth ideas. However, most of them approach this superficially and reproduce central features of flat Earthism and naive views of the nature of scientific knowledge. This research may support Science teachers’ practices about a theme that has gone beyond social media, promoting discussion about the nature of science.Este estudio tiene como objetivo comprender cómo se constituye el fenómeno del terraplanismo, de acuerdo con los vídeos más populares del YouTube brasileño, abarcando tanto el universo de los terraplanistas como los que pretenden aclararlo. La creciente ola de negacionismo científico exige cada vez más una enseñanza contextualizada, ya que los profesores se enfrentan a discursos anticientíficos en el aula. Para examinar los vídeos, se adoptaron las hipótesis del análisis de contenido de Bardin. Se definieron tres categorías a posteriori: aspectos conceptuales, aspectos históricos y aspectos relacionados con la naturaleza de la ciencia. Los vídeos más populares están destinados a combatir las ideas terraplanistas, sin embargo, en su mayoría, lo hacen de manera superficial, además de reverberar aspectos centrales del terraplanismo y visiones ingenuas sobre la naturaleza del conocimiento científico. Esta investigación puede subsidiar la práctica de los profesores de ciencias en un tema que se ha expandido más allá de las redes sociales, promoviendo también discusiones sobre la Naturaleza de la Ciencia.Este estudo tem como objetivo depreender como o fenômeno do terraplanismo se constitui, de acordo com os vídeos mais populares do YouTube brasileiro, contemplando tanto o Universo dos terraplanistas quanto o de quem se propõe a desnudá-lo. A onda crescente de negacionismo científico demanda cada vez mais um ensino contextualizado, à medida que professores são confrontados com discursos anticientíficos em sala de aula. Para exame dos vídeos, foram adotados pressupostos da análise de conteúdo de Bardin. Definiu-se, a posteriori, três categorias: aspectos de ordem conceitual, aspectos históricos e aspectos referentes à Natureza da Ciência. Os vídeos mais populares se propõem a combater as ideias terraplanistas, entretanto o fazem, em sua maioria, superficialmente, além de reverberar aspectos centrais do terraplanismo e visões ingênuas sobre a natureza do conhecimento científico. Esta pesquisa pode subsidiar a prática de professores de ciências sobre um tema que extrapolou as mídias sociais, fomentando também discussões sobre Natureza da Ciência.Editora Cruzeiro do Sul2021-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/289210.26843/rencima.v12n3a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892/1639https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892/1553https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonfim, Carolina SantosGarcia, Pedro Maciel de Paula2023-04-21T22:22:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2892Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:22:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
Investigando la "Tierra plana" en YouTube: contribuciones a la educación científica
Investigando a “Terra plana” no YouTube: contribuições para o ensino de Ciências
title Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
spellingShingle Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
Bonfim, Carolina Santos
Terraplanismo
Ensino de Ciências
Natureza da Ciência
Flat Earthism
Science Teaching
Nature of Science
Terraplanismo
Enseñanza de las Ciencias
Naturaleza de la Ciencia
title_short Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
title_full Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
title_fullStr Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
title_full_unstemmed Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
title_sort Investigating the “Flat Earth” on YouTube: contributions to Science teaching
author Bonfim, Carolina Santos
author_facet Bonfim, Carolina Santos
Garcia, Pedro Maciel de Paula
author_role author
author2 Garcia, Pedro Maciel de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonfim, Carolina Santos
Garcia, Pedro Maciel de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Terraplanismo
Ensino de Ciências
Natureza da Ciência
Flat Earthism
Science Teaching
Nature of Science
Terraplanismo
Enseñanza de las Ciencias
Naturaleza de la Ciencia
topic Terraplanismo
Ensino de Ciências
Natureza da Ciência
Flat Earthism
Science Teaching
Nature of Science
Terraplanismo
Enseñanza de las Ciencias
Naturaleza de la Ciencia
description This study aims to understand how the phenomenon of flat Earthism is constituted, encompassing both flat Earthers and those who seek to unravel their ideas. The rising negationist wave increasingly requires a contextualized teaching, as teachers are confronted with anti-scientific discourse in the classroom. Assumptions of Bardin’s content analysis were adopted for examining the videos. Three categories were defined a posteriori: conceptual, historical, and nature of science aspects. The most popular videos go against flat Earth ideas. However, most of them approach this superficially and reproduce central features of flat Earthism and naive views of the nature of scientific knowledge. This research may support Science teachers’ practices about a theme that has gone beyond social media, promoting discussion about the nature of science.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892
10.26843/rencima.v12n3a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n3a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892/1639
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2892/1553
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132297089024