A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Matheus Rodrigues
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Barbosa, Geovane Carlos, Santos , Sidney Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4486
Resumo: This article aims to analyze how research on Statistical Education (EE) published in the Journal of Science and Mathematics Teaching (REnCiMa) from 2010 to February 2023 is presented. The methodological approach is a qualitative research of state of knowledge type, in the meantime, the data were organized from the selection of 54 works forming seven categories of analysis of which we highlight some: theoretical and didactic-pedagogical tendencies, professional development, educational public policies and didactic sequence. The results point to an increase in the number of works over time, mainly from the Southeast region, a more focused focus on the Descriptive Statistics content and point to urgent gaps in the teaching of combinatorics and informal statistical inference. Finally, we conclude that the EE area continues to grow, however, more research in this area is necessary so that we can identify the potentialities and paths that still need to be taken in this field of research.
id UCS-4_421ff064599fd1398534cfb8c26e84b9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4486
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)Un escenario sobre la Enseñanza en Estadística en la Revista de Educación en Ciencias y Matemáticas (REnCiMa)Um cenário sobre a Educação Estatística na Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa)Educação EstatísticaEstado do ConhecimentoMapeamentoREnCiMaStatistics EducationState of KnowledgeMappingREnCiMaEducación EstadísticaEstado del ConocimientoMapeoREnCiMaThis article aims to analyze how research on Statistical Education (EE) published in the Journal of Science and Mathematics Teaching (REnCiMa) from 2010 to February 2023 is presented. The methodological approach is a qualitative research of state of knowledge type, in the meantime, the data were organized from the selection of 54 works forming seven categories of analysis of which we highlight some: theoretical and didactic-pedagogical tendencies, professional development, educational public policies and didactic sequence. The results point to an increase in the number of works over time, mainly from the Southeast region, a more focused focus on the Descriptive Statistics content and point to urgent gaps in the teaching of combinatorics and informal statistical inference. Finally, we conclude that the EE area continues to grow, however, more research in this area is necessary so that we can identify the potentialities and paths that still need to be taken in this field of research.Este artículo tiene como objetivo analizar cómo se presentan las investigaciones sobre Educación Estadística (EE) publicadas en la Revista de Enseñanza de Ciencias y Matemáticas (REnCiMa) desde 2010 hasta febrero de 2023. El enfoque metodológico es una investigación cualitativa de tipo estado del conocimiento, en la cual los datos se organizaron a partir de la selección de 54 pesquisas conformando siete categorías de análisis de las cuales destacamos algunas: tendencias teóricas y didáctico-pedagógicas, desarrollo profesional, políticas públicas educativas y secuencia didáctica. Los resultados apuntan a un aumento en el número de pesquisas a lo largo del tiempo, principalmente de la región Sudeste, un enfoque más centrado en el contenido de Estadística Descriptiva y señalan brechas urgentes en la enseñanza de la combinatoria y la inferencia estadística informal. Finalmente, concluimos que el área de EE continúa creciendo, sin embargo, es necesario más investigación en esta área para que podamos identificar las potencialidades y caminos que aún precisamos atravesar en este campo de investigación.Este artigo tem por objetivo analisar como se apresentam as pesquisas em Educação Estatística (EE) publicadas na Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), no período de 2010 a fevereiro de 2023. Quanto à abordagem metodológica, trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo estado do conhecimento. Os dados foram organizados a partir da seleção de 54 trabalhos formando sete categorias de análise, das quais destacamos: tendências teóricas e didático-pedagógicas; desenvolvimento profissional; políticas públicas educacionais; e sequência didática. Os resultados mostram um aumento na quantidade de trabalhos ao longo do tempo, principalmente, da região Sudeste, bem como um enfoque no conteúdo de Estatística Descritiva; e apontam lacunas urgentes no ensino de combinatória e inferência estatística informal. Por fim, concluímos que a área de EE continua em crescimento, porém, mais pesquisas nessa vertente são necessárias para que as potencialidades e os percursos que ainda faltam trilhar nesse campo sejam identificados.Editora Cruzeiro do Sul2024-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/448610.26843/rencima.v15n1a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4486/2101https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Matheus RodriguesBarbosa, Geovane CarlosSantos , Sidney Silva2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4486Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
Un escenario sobre la Enseñanza en Estadística en la Revista de Educación en Ciencias y Matemáticas (REnCiMa)
Um cenário sobre a Educação Estatística na Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa)
title A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
spellingShingle A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
Coelho, Matheus Rodrigues
Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Mapeamento
REnCiMa
Statistics Education
State of Knowledge
Mapping
REnCiMa
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Mapeo
REnCiMa
title_short A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
title_full A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
title_fullStr A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
title_full_unstemmed A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
title_sort A scenario about Statistics Education in the Journal of Science and Mathematics’ Teaching (REnCiMa)
author Coelho, Matheus Rodrigues
author_facet Coelho, Matheus Rodrigues
Barbosa, Geovane Carlos
Santos , Sidney Silva
author_role author
author2 Barbosa, Geovane Carlos
Santos , Sidney Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Matheus Rodrigues
Barbosa, Geovane Carlos
Santos , Sidney Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Mapeamento
REnCiMa
Statistics Education
State of Knowledge
Mapping
REnCiMa
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Mapeo
REnCiMa
topic Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Mapeamento
REnCiMa
Statistics Education
State of Knowledge
Mapping
REnCiMa
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Mapeo
REnCiMa
description This article aims to analyze how research on Statistical Education (EE) published in the Journal of Science and Mathematics Teaching (REnCiMa) from 2010 to February 2023 is presented. The methodological approach is a qualitative research of state of knowledge type, in the meantime, the data were organized from the selection of 54 works forming seven categories of analysis of which we highlight some: theoretical and didactic-pedagogical tendencies, professional development, educational public policies and didactic sequence. The results point to an increase in the number of works over time, mainly from the Southeast region, a more focused focus on the Descriptive Statistics content and point to urgent gaps in the teaching of combinatorics and informal statistical inference. Finally, we conclude that the EE area continues to grow, however, more research in this area is necessary so that we can identify the potentialities and paths that still need to be taken in this field of research.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4486
10.26843/rencima.v15n1a02
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4486
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4486/2101
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128653287424