Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744 |
Resumo: | Based on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science. |
id |
UCS-4_45783b25f71a7ea1e2370e978ec4a496 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2744 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collectionConcepciones de Ciencia en los libros de texto de Física: un análisis de una colección del PNLDConcepções de Ciência em livros didáticos de Física: análise de uma coleção do PNLDHistória e Filosofia da CiênciaNatureza da CiênciaLivros DidáticosEnsino de FísicaHistory and Philosophy of ScienceNature of ScienceTextbooksTeaching PhysicsHistoria y Filosofía de la CienciaNaturaleza de la CienciaLibros DidácticosEnseñanza de la FísicaBased on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science.A partir del importante papel de los libros didácticos hoy día en las escuelas y del consenso existente sobre la importancia de una comprensión adecuada de los procesos para obtener conocimiento científico para allá de los resultados de la ciencia, tenemos la intención de analizar la ocurrencia de concepciones a respecto de la actividad científica en una colección de Física aprobada por el Programa Nacional del Libro y del Material Didáctico del 2018. Desarrollamos un guion de análisis subvencionado por los tipos de lectura señalados por Gil (2010) y por las concepciones de ciencia categorizadas por Gil-Pérez et al. (2001). Identificamos que todas esas concepciones surgen, en algún nivel, en los libros analizados, y señalamos que la colección contribuye para la superación de algunas concepciones inapropiadas sobre la actividad científica, a pesar de presentar insuficiencia en el tratamiento de otras. Por fin, señalamos caminos para que nuestro guion de análisis y nuestros resultados puedan auxiliar otros trabajos correlatos, buscando representar un elemento de evaluación adicional con relación a libros y materiales didácticos, buscando una enseñanza que también contemple aspectos sobre la naturaleza de la ciencia.A partir do importante papel dos livros didáticos usados atualmente nas escolas e do consenso existente acerca da importância de uma compreensão adequada dos processos de obtenção de conhecimento científico para além dos resultados da ciência, pretendemos analisar a ocorrência de concepções a respeito da atividade científica em uma coleção de física aprovada no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) de 2018. Desenvolvemos um roteiro de análise subsidiado pelos tipos de leitura apontados por Gil (2010) e pelas concepções de ciência categorizadas por Gil-Pérez et al. (2001). Identificamos que todas essas concepções aparecem, em algum nível, nos livros analisados, e apontamos que a coleção contribui para a superação de algumas concepções inadequadas sobre a atividade científica, apesar de apresentar uma insuficiência no tratamento de outras. Finalmente, apontamos caminhos para que nosso roteiro de análise e nossos resultados possam auxiliar outros trabalhos correlatos, de modo a representar um elemento de avaliação adicional em relação a livros e materiais didáticos, com vista a um ensino que também contemple aspectos sobre a natureza da ciência.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/274410.26843/rencima.v12n1a18Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744/1506https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Sarah Orthmann TavernardArthury, Luiz Henrique Martins2023-05-12T23:00:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2744Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:00:16Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection Concepciones de Ciencia en los libros de texto de Física: un análisis de una colección del PNLD Concepções de Ciência em livros didáticos de Física: análise de uma coleção do PNLD |
title |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
spellingShingle |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection Alencar, Sarah Orthmann Tavernard História e Filosofia da Ciência Natureza da Ciência Livros Didáticos Ensino de Física History and Philosophy of Science Nature of Science Textbooks Teaching Physics Historia y Filosofía de la Ciencia Naturaleza de la Ciencia Libros Didácticos Enseñanza de la Física |
title_short |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
title_full |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
title_fullStr |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
title_full_unstemmed |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
title_sort |
Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection |
author |
Alencar, Sarah Orthmann Tavernard |
author_facet |
Alencar, Sarah Orthmann Tavernard Arthury, Luiz Henrique Martins |
author_role |
author |
author2 |
Arthury, Luiz Henrique Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, Sarah Orthmann Tavernard Arthury, Luiz Henrique Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História e Filosofia da Ciência Natureza da Ciência Livros Didáticos Ensino de Física History and Philosophy of Science Nature of Science Textbooks Teaching Physics Historia y Filosofía de la Ciencia Naturaleza de la Ciencia Libros Didácticos Enseñanza de la Física |
topic |
História e Filosofia da Ciência Natureza da Ciência Livros Didáticos Ensino de Física History and Philosophy of Science Nature of Science Textbooks Teaching Physics Historia y Filosofía de la Ciencia Naturaleza de la Ciencia Libros Didácticos Enseñanza de la Física |
description |
Based on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744 10.26843/rencima.v12n1a18 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a18 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744/1506 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306131796918272 |