Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Sarah Orthmann Tavernard
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Arthury, Luiz Henrique Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744
Resumo: Based on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science.
id UCS-4_45783b25f71a7ea1e2370e978ec4a496
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2744
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collectionConcepciones de Ciencia en los libros de texto de Física: un análisis de una colección del PNLDConcepções de Ciência em livros didáticos de Física: análise de uma coleção do PNLDHistória e Filosofia da CiênciaNatureza da CiênciaLivros DidáticosEnsino de FísicaHistory and Philosophy of ScienceNature of ScienceTextbooksTeaching PhysicsHistoria y Filosofía de la CienciaNaturaleza de la CienciaLibros DidácticosEnseñanza de la FísicaBased on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science.A partir del importante papel de los libros didácticos hoy día en las escuelas y del consenso existente sobre la importancia de una comprensión adecuada de los procesos para obtener conocimiento científico para allá de los resultados de la ciencia, tenemos la intención de analizar la ocurrencia de concepciones a respecto de la actividad científica en una colección de Física aprobada por el Programa Nacional del Libro y del Material Didáctico del 2018. Desarrollamos un guion de análisis subvencionado por los tipos de lectura señalados por Gil (2010) y por las concepciones de ciencia categorizadas por Gil-Pérez et al. (2001). Identificamos que todas esas concepciones surgen, en algún nivel, en los libros analizados, y señalamos que la colección contribuye para la superación de algunas concepciones inapropiadas sobre la actividad científica, a pesar de presentar insuficiencia en el tratamiento de otras. Por fin, señalamos caminos para que nuestro guion de análisis y nuestros resultados puedan auxiliar otros trabajos correlatos, buscando representar un elemento de evaluación adicional con relación a libros y materiales didácticos, buscando una enseñanza que también contemple aspectos sobre la naturaleza de la ciencia.A partir do importante papel dos livros didáticos usados atualmente nas escolas e do consenso existente acerca da importância de uma compreensão adequada dos processos de obtenção de conhecimento científico para além dos resultados da ciência, pretendemos analisar a ocorrência de concepções a respeito da atividade científica em uma coleção de física aprovada no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) de 2018. Desenvolvemos um roteiro de análise subsidiado pelos tipos de leitura apontados por Gil (2010) e pelas concepções de ciência categorizadas por Gil-Pérez et al. (2001). Identificamos que todas essas concepções aparecem, em algum nível, nos livros analisados, e apontamos que a coleção contribui para a superação de algumas concepções inadequadas sobre a atividade científica, apesar de apresentar uma insuficiência no tratamento de outras. Finalmente, apontamos caminhos para que nosso roteiro de análise e nossos resultados possam auxiliar outros trabalhos correlatos, de modo a representar um elemento de avaliação adicional em relação a livros e materiais didáticos, com vista a um ensino que também contemple aspectos sobre a natureza da ciência.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/274410.26843/rencima.v12n1a18Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744/1506https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Sarah Orthmann TavernardArthury, Luiz Henrique Martins2023-05-12T23:00:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2744Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:00:16Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
Concepciones de Ciencia en los libros de texto de Física: un análisis de una colección del PNLD
Concepções de Ciência em livros didáticos de Física: análise de uma coleção do PNLD
title Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
spellingShingle Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
Alencar, Sarah Orthmann Tavernard
História e Filosofia da Ciência
Natureza da Ciência
Livros Didáticos
Ensino de Física
History and Philosophy of Science
Nature of Science
Textbooks
Teaching Physics
Historia y Filosofía de la Ciencia
Naturaleza de la Ciencia
Libros Didácticos
Enseñanza de la Física
title_short Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
title_full Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
title_fullStr Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
title_full_unstemmed Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
title_sort Conceptions of Science in Physical textbooks: analysis of a PNLD collection
author Alencar, Sarah Orthmann Tavernard
author_facet Alencar, Sarah Orthmann Tavernard
Arthury, Luiz Henrique Martins
author_role author
author2 Arthury, Luiz Henrique Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Sarah Orthmann Tavernard
Arthury, Luiz Henrique Martins
dc.subject.por.fl_str_mv História e Filosofia da Ciência
Natureza da Ciência
Livros Didáticos
Ensino de Física
History and Philosophy of Science
Nature of Science
Textbooks
Teaching Physics
Historia y Filosofía de la Ciencia
Naturaleza de la Ciencia
Libros Didácticos
Enseñanza de la Física
topic História e Filosofia da Ciência
Natureza da Ciência
Livros Didáticos
Ensino de Física
History and Philosophy of Science
Nature of Science
Textbooks
Teaching Physics
Historia y Filosofía de la Ciencia
Naturaleza de la Ciencia
Libros Didácticos
Enseñanza de la Física
description Based on the important role that textbooks currently play in schools, and the consentual importance of an adequate understanding of the processes of obtaining scientific knowledge, beyond the results of science, we intend to analyze the occurrence of conceptions about scientific activity in a physics collection approved in the 2018 National Book and Teaching Material Program (PNLD). We developed an analysis script supported by the types of reading pointed out by Gil (2010) and by the concepts of science categorized by Gil-Pérez et al. (2001). We identified that all these conceptions appear, at some level, in the analyzed books, and we point out that the collection contributes to overcoming some inadequate conceptions about scientific activity, despite presenting an insufficiency in the treatment of others. Finally, we point out ways that our analysis script and our results can help other related works, in order to represent an additional evaluation element in relation to books and didactic materials, aiming a teaching activity that also includes aspects about the Nature of Science.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744
10.26843/rencima.v12n1a18
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2744/1506
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131796918272