Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946
Resumo: This paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues.
id UCS-4_473d732bc5c97bf188f69360ee631bdb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3946
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in MathematicsModelo exploratorio de resolución de problemas en la formación inicial de profesores de MatemáticasModelo exploratório de resolução de problemas na formação inicial de professores de MatemáticaTarefas de Resolução de ProblemasPrática como Componente CurricularExperimento de DesignEstudos de Implementação em Educação MatemáticaProblem-Solving TasksPractice as a Curricular ComponentDesign ExperimentImplementation Studies in Mathematics EducationTareas de Resolución de ProblemasLa Práctica como Componente CurricularExperimento de DiseñoEstudios de Implementación en Educación MatemáticaThis paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues.Este artículo aborda la implementación de los estudios en Educación Matemática, más específicamente, el Modelo Exploratorio de Resolución de Problemas (MERP), en la formación inicial de los profesores de matemáticas, en el ámbito de las horas de práctica como componente curricular.  La metodología de investigación basada en el diseño apoyó este proceso de aplicación. Las tareas de resolución de problemas, basadas en la perspectiva MERP, constituyeron una propuesta relevante, en la formación inicial del profesorado, porque los estudiantes tuvieron la oportunidad de conjeturar, explicar y producir argumentos matemáticos y justificarlos; construir ideas, partiendo de las ideas de los demás, contribuyendo al desarrollo de su capacidad y disposición para comprometerse con las matemáticas, resultando en una identidad positiva como productor de matemáticas y dando sentido a los procesos de enseñanza a través de los discursos de los colegas universitarios.Este artigo trata da implementação de estudos em Educação Matemática, mais especificamente, do Modelo Exploratório de Resolução de Problemas (MERP), na formação inicial de professores de matemática, na abrangência das horas de prática como componente curricular.  A metodologia de pesquisa baseada em design apoiou este processo de implementação. As tarefas de resolução de problemas, baseadas na perspectiva do MERP, constituíram uma proposta relevante na formação inicial de professores, pois os estudantes tiveram a oportunidade de conjecturar, explicar e produzir argumentos matemáticos e justificá-los; construir ideias, partindo das ideias uns dos outros, contribuindo para o desenvolvimento de sua capacidade e da vontade de se engajar com a matemática, resultando em uma identidade positiva como produtor de matemática e dando sentido aos processos de ensino por meio dos discursos dos colegas universitários.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/394610.26843/rencima.v13n5a08Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946/1832https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia Sueli Fabiani2022-10-01T15:08:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3946Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
Modelo exploratorio de resolución de problemas en la formación inicial de profesores de Matemáticas
Modelo exploratório de resolução de problemas na formação inicial de professores de Matemática
title Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
spellingShingle Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
Tarefas de Resolução de Problemas
Prática como Componente Curricular
Experimento de Design
Estudos de Implementação em Educação Matemática
Problem-Solving Tasks
Practice as a Curricular Component
Design Experiment
Implementation Studies in Mathematics Education
Tareas de Resolución de Problemas
La Práctica como Componente Curricular
Experimento de Diseño
Estudios de Implementación en Educación Matemática
title_short Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
title_full Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
title_fullStr Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
title_full_unstemmed Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
title_sort Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
author Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
author_facet Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcatto, Flávia Sueli Fabiani
dc.subject.por.fl_str_mv Tarefas de Resolução de Problemas
Prática como Componente Curricular
Experimento de Design
Estudos de Implementação em Educação Matemática
Problem-Solving Tasks
Practice as a Curricular Component
Design Experiment
Implementation Studies in Mathematics Education
Tareas de Resolución de Problemas
La Práctica como Componente Curricular
Experimento de Diseño
Estudios de Implementación en Educación Matemática
topic Tarefas de Resolução de Problemas
Prática como Componente Curricular
Experimento de Design
Estudos de Implementação em Educação Matemática
Problem-Solving Tasks
Practice as a Curricular Component
Design Experiment
Implementation Studies in Mathematics Education
Tareas de Resolución de Problemas
La Práctica como Componente Curricular
Experimento de Diseño
Estudios de Implementación en Educación Matemática
description This paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946
10.26843/rencima.v13n5a08
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a08
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946/1832
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133968519168