Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946 |
Resumo: | This paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues. |
id |
UCS-4_473d732bc5c97bf188f69360ee631bdb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3946 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in MathematicsModelo exploratorio de resolución de problemas en la formación inicial de profesores de MatemáticasModelo exploratório de resolução de problemas na formação inicial de professores de MatemáticaTarefas de Resolução de ProblemasPrática como Componente CurricularExperimento de DesignEstudos de Implementação em Educação MatemáticaProblem-Solving TasksPractice as a Curricular ComponentDesign ExperimentImplementation Studies in Mathematics EducationTareas de Resolución de ProblemasLa Práctica como Componente CurricularExperimento de DiseñoEstudios de Implementación en Educación MatemáticaThis paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues.Este artículo aborda la implementación de los estudios en Educación Matemática, más específicamente, el Modelo Exploratorio de Resolución de Problemas (MERP), en la formación inicial de los profesores de matemáticas, en el ámbito de las horas de práctica como componente curricular. La metodología de investigación basada en el diseño apoyó este proceso de aplicación. Las tareas de resolución de problemas, basadas en la perspectiva MERP, constituyeron una propuesta relevante, en la formación inicial del profesorado, porque los estudiantes tuvieron la oportunidad de conjeturar, explicar y producir argumentos matemáticos y justificarlos; construir ideas, partiendo de las ideas de los demás, contribuyendo al desarrollo de su capacidad y disposición para comprometerse con las matemáticas, resultando en una identidad positiva como productor de matemáticas y dando sentido a los procesos de enseñanza a través de los discursos de los colegas universitarios.Este artigo trata da implementação de estudos em Educação Matemática, mais especificamente, do Modelo Exploratório de Resolução de Problemas (MERP), na formação inicial de professores de matemática, na abrangência das horas de prática como componente curricular. A metodologia de pesquisa baseada em design apoiou este processo de implementação. As tarefas de resolução de problemas, baseadas na perspectiva do MERP, constituíram uma proposta relevante na formação inicial de professores, pois os estudantes tiveram a oportunidade de conjecturar, explicar e produzir argumentos matemáticos e justificá-los; construir ideias, partindo das ideias uns dos outros, contribuindo para o desenvolvimento de sua capacidade e da vontade de se engajar com a matemática, resultando em uma identidade positiva como produtor de matemática e dando sentido aos processos de ensino por meio dos discursos dos colegas universitários.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/394610.26843/rencima.v13n5a08Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946/1832https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia Sueli Fabiani2022-10-01T15:08:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3946Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics Modelo exploratorio de resolución de problemas en la formación inicial de profesores de Matemáticas Modelo exploratório de resolução de problemas na formação inicial de professores de Matemática |
title |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
spellingShingle |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics Marcatto, Flávia Sueli Fabiani Tarefas de Resolução de Problemas Prática como Componente Curricular Experimento de Design Estudos de Implementação em Educação Matemática Problem-Solving Tasks Practice as a Curricular Component Design Experiment Implementation Studies in Mathematics Education Tareas de Resolución de Problemas La Práctica como Componente Curricular Experimento de Diseño Estudios de Implementación en Educación Matemática |
title_short |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
title_full |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
title_fullStr |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
title_full_unstemmed |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
title_sort |
Exploratory model problem-solving for initial teacher formation in Mathematics |
author |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
author_facet |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcatto, Flávia Sueli Fabiani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tarefas de Resolução de Problemas Prática como Componente Curricular Experimento de Design Estudos de Implementação em Educação Matemática Problem-Solving Tasks Practice as a Curricular Component Design Experiment Implementation Studies in Mathematics Education Tareas de Resolución de Problemas La Práctica como Componente Curricular Experimento de Diseño Estudios de Implementación en Educación Matemática |
topic |
Tarefas de Resolução de Problemas Prática como Componente Curricular Experimento de Design Estudos de Implementação em Educação Matemática Problem-Solving Tasks Practice as a Curricular Component Design Experiment Implementation Studies in Mathematics Education Tareas de Resolución de Problemas La Práctica como Componente Curricular Experimento de Diseño Estudios de Implementación en Educación Matemática |
description |
This paper deals with the implementation of studies in Mathematics Education, more specifically, the Exploratory Model Problem Solving (EMPS), in the initial formation of mathematics teachers, in the scope of the hours of practice as a curricular component. The design-based research methodology supported this implementation process. The problem solving tasks, based on the EMPS perspective, constituted a relevant proposal, in initial teacher education, because the students had the opportunity to conjecture, explain and produce mathematical arguments and justify them; construct ideas, starting from each other's ideas, contributing to the development of their capacity and willingness to engage with mathematics, resulting in a positive identity as a mathematics producer and giving meaning to the teaching processes through the discourses of their university colleagues. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946 10.26843/rencima.v13n5a08 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a08 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3946/1832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133968519168 |