Experience with robotics in the Pedagogical Residency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853 |
Resumo: | This article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI. |
id |
UCS-4_711fb571b4af494a4ba82533d0c50561 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3853 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Experience with robotics in the Pedagogical ResidencyExperiencia con robótica en la Residencia PedagógicaExperiência com robótica na Residência PedagógicaEducação Matemática InventivaFormação Inventiva de ProfessoresRobótica EducacionalEnsino RemotoInventive Mathematics EducationInventive Teacher TrainingEducational RoboticsRemote TeachingEducación Matemática InventivaFormación del Profesorado InventivoRobótica EducativaEnseñanza RemotaThis article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI.Este artículo tiene como objetivo relatar experiencias, resultados de acciones y presentar una propuesta de aprendizaje diferente a la experimentada por los estudiantes en las clases convencionales. Utilizamos la robótica como dispositivo que provoca el aprendizaje de conceptos geométricos, a través de problemas elaborados a partir de la observación de un camión de juguete, cargado de sólidos geométricos que componen el Mundo Inventivo presentado en video. Nuestras acciones y prácticas estuvieron en línea con la Educación Matemática Inventiva (EMI) en el Programa Federal de Residencia Pedagógica, las cuales fueron discutidas/planificadas a través de encuentros virtuales entre preceptores, asesores y residentes. Se generaron propuestas de aprendizaje, teniendo en cuenta el contexto y el razonamiento lógico de los estudiantes, no solo para la resolución de ejercicios, sino también para la creación de nuevas situaciones-problema, resultando en un enfoque diferente de la enseñanza de las Matemáticas basado en las concepciones de la EMI.O presente artigo objetiva relatar experiências, resultados de ações e apresentar uma proposta de aprendizagem diferente da vivenciada pelos estudantes em aulas convencionais. Utilizamos a robótica como dispositivo provocador da aprendizagem de conceitos geométricos, por meio, de problemas elaborados a partir da observação de um caminhão de brinquedo, carregado de sólidos geométricos que compõem o Mundo Inventivo apresentado em vídeo. Nossas ações e práticas estiveram em consonância com a Educação Matemática Inventiva (EMI) no Programa Federal de Residência Pedagógica, que foram discutidas/planejadas por meio de encontros virtuais entre preceptores, orientador e residentes. Foram produzidas propostas de aprendizagem, levando em conta o contexto dos estudantes e o raciocínio lógico, não só para a resolução de exercícios, mas também para a criação de novas situações-problemas, resultando em uma diferente abordagem do ensino da Matemática alicerçado nas concepções da EMI.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/385310.26843/rencima.v14n1a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853/2036https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Gabriel AraújoSilva, Marcos RobertoSouza Júnior, Arlindo José2023-01-21T23:35:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3853Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-21T23:35:29Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency Experiencia con robótica en la Residencia Pedagógica Experiência com robótica na Residência Pedagógica |
title |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
spellingShingle |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency Freitas, Gabriel Araújo Educação Matemática Inventiva Formação Inventiva de Professores Robótica Educacional Ensino Remoto Inventive Mathematics Education Inventive Teacher Training Educational Robotics Remote Teaching Educación Matemática Inventiva Formación del Profesorado Inventivo Robótica Educativa Enseñanza Remota |
title_short |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
title_full |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
title_fullStr |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
title_full_unstemmed |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
title_sort |
Experience with robotics in the Pedagogical Residency |
author |
Freitas, Gabriel Araújo |
author_facet |
Freitas, Gabriel Araújo Silva, Marcos Roberto Souza Júnior, Arlindo José |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marcos Roberto Souza Júnior, Arlindo José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Gabriel Araújo Silva, Marcos Roberto Souza Júnior, Arlindo José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Inventiva Formação Inventiva de Professores Robótica Educacional Ensino Remoto Inventive Mathematics Education Inventive Teacher Training Educational Robotics Remote Teaching Educación Matemática Inventiva Formación del Profesorado Inventivo Robótica Educativa Enseñanza Remota |
topic |
Educação Matemática Inventiva Formação Inventiva de Professores Robótica Educacional Ensino Remoto Inventive Mathematics Education Inventive Teacher Training Educational Robotics Remote Teaching Educación Matemática Inventiva Formación del Profesorado Inventivo Robótica Educativa Enseñanza Remota |
description |
This article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853 10.26843/rencima.v14n1a20 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n1a20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853/2036 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133620391936 |