Experience with robotics in the Pedagogical Residency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Gabriel Araújo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Marcos Roberto, Souza Júnior, Arlindo José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853
Resumo: This article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI.
id UCS-4_711fb571b4af494a4ba82533d0c50561
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3853
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Experience with robotics in the Pedagogical ResidencyExperiencia con robótica en la Residencia PedagógicaExperiência com robótica na Residência PedagógicaEducação Matemática InventivaFormação Inventiva de ProfessoresRobótica EducacionalEnsino RemotoInventive Mathematics EducationInventive Teacher TrainingEducational RoboticsRemote TeachingEducación Matemática InventivaFormación del Profesorado InventivoRobótica EducativaEnseñanza RemotaThis article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI.Este artículo tiene como objetivo relatar experiencias, resultados de acciones y presentar una propuesta de aprendizaje diferente a la experimentada por los estudiantes en las clases convencionales. Utilizamos la robótica como dispositivo que provoca el aprendizaje de conceptos geométricos, a través de problemas elaborados a partir de la observación de un camión de juguete, cargado de sólidos geométricos que componen el Mundo Inventivo presentado en video. Nuestras acciones y prácticas estuvieron en línea con la Educación Matemática Inventiva (EMI) en el Programa Federal de Residencia Pedagógica, las cuales fueron discutidas/planificadas a través de encuentros virtuales entre preceptores, asesores y residentes. Se generaron propuestas de aprendizaje, teniendo en cuenta el contexto y el razonamiento lógico de los estudiantes, no solo para la resolución de ejercicios, sino también para la creación de nuevas situaciones-problema, resultando en un enfoque diferente de la enseñanza de las Matemáticas basado en las concepciones de la EMI.O presente artigo objetiva relatar experiências, resultados de ações e apresentar uma proposta de aprendizagem diferente da vivenciada pelos estudantes em aulas convencionais. Utilizamos a robótica como dispositivo provocador da aprendizagem de conceitos geométricos, por meio, de problemas elaborados a partir da observação de um caminhão de brinquedo, carregado de sólidos geométricos que compõem o Mundo Inventivo apresentado em vídeo. Nossas ações e práticas estiveram em consonância com a Educação Matemática Inventiva (EMI) no Programa Federal de Residência Pedagógica, que foram discutidas/planejadas por meio de encontros virtuais entre preceptores, orientador e residentes. Foram produzidas propostas de aprendizagem, levando em conta o contexto dos estudantes e o raciocínio lógico, não só para a resolução de exercícios, mas também para a criação de novas situações-problemas, resultando em uma diferente abordagem do ensino da Matemática alicerçado nas concepções da EMI.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/385310.26843/rencima.v14n1a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853/2036https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Gabriel AraújoSilva, Marcos RobertoSouza Júnior, Arlindo José2023-01-21T23:35:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3853Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-21T23:35:29Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Experience with robotics in the Pedagogical Residency
Experiencia con robótica en la Residencia Pedagógica
Experiência com robótica na Residência Pedagógica
title Experience with robotics in the Pedagogical Residency
spellingShingle Experience with robotics in the Pedagogical Residency
Freitas, Gabriel Araújo
Educação Matemática Inventiva
Formação Inventiva de Professores
Robótica Educacional
Ensino Remoto
Inventive Mathematics Education
Inventive Teacher Training
Educational Robotics
Remote Teaching
Educación Matemática Inventiva
Formación del Profesorado Inventivo
Robótica Educativa
Enseñanza Remota
title_short Experience with robotics in the Pedagogical Residency
title_full Experience with robotics in the Pedagogical Residency
title_fullStr Experience with robotics in the Pedagogical Residency
title_full_unstemmed Experience with robotics in the Pedagogical Residency
title_sort Experience with robotics in the Pedagogical Residency
author Freitas, Gabriel Araújo
author_facet Freitas, Gabriel Araújo
Silva, Marcos Roberto
Souza Júnior, Arlindo José
author_role author
author2 Silva, Marcos Roberto
Souza Júnior, Arlindo José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Gabriel Araújo
Silva, Marcos Roberto
Souza Júnior, Arlindo José
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática Inventiva
Formação Inventiva de Professores
Robótica Educacional
Ensino Remoto
Inventive Mathematics Education
Inventive Teacher Training
Educational Robotics
Remote Teaching
Educación Matemática Inventiva
Formación del Profesorado Inventivo
Robótica Educativa
Enseñanza Remota
topic Educação Matemática Inventiva
Formação Inventiva de Professores
Robótica Educacional
Ensino Remoto
Inventive Mathematics Education
Inventive Teacher Training
Educational Robotics
Remote Teaching
Educación Matemática Inventiva
Formación del Profesorado Inventivo
Robótica Educativa
Enseñanza Remota
description This article aims to report experiences, results of actions and present a learning proposal different from that experienced by students in conventional classes. We use robotics as a device that provokes the learning of geometric concepts, through problems elaborated from the observation of a toy truck, loaded with geometric solids that make up the Inventive World presented in video. Our actions and practices were in line with Inventive Mathematics Education (EMI) in the Federal Pedagogical Residency Program, which were discussed/planned through virtual meetings between preceptors, advisors and residents. Learning proposals were produced, taking into account the students' context and logical reasoning, not only for solving exercises, but also for creating new problem-situations, resulting in a different approach to teaching Mathematics based on the conceptions of Mathematics EMI.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853
10.26843/rencima.v14n1a20
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3853/2036
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133620391936