The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Warken, Clara Inês
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bezerra, Renata Camacho, Caetano, Richael Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281
Resumo: The aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly.
id UCS-4_8d19780edaf66ff0ff5850b37da1184c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3281
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 yearsLa Matemática en la Educación Infantil: analizando trabajos brasileños publicados en las bases SciELO y CAPES en el periodo de 2009 a 2020A Matemática na Educação Infantil: analisando trabalhos brasileiros publicados nas bases SciELO e CAPES no período de 2009 a 2020Educação InfantilEnsino de MatemáticaPesquisa BibliográficaElementary SchoolMathematics TeachingBibliographical ResearchEducación InfantilEnseñanza de MatemáticaPesquisa BibliográficaThe aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly.Esta pesquisa tiene como objetivo identificar como la Matemática es abordada en la Educación Infantil de Brasil, tomando en consideración trabajos publicados en el período de 2009 a 2020 y en dos bases de datos, SciELO y CAPES. Su abordaje es cualitativo, de característica bibliográfica y elaborada a partir de una búsqueda de trabajos relacionados con el tema “Matemática en la Educación Infantil”, en que fueron seleccionados siete trabajos envolviendo la temática.  Con relación a los resultados, identificamos: a) no se ve la Matemática como una disciplina, entretanto, es trabajada por medio del estudio de diferentes nociones, que en estas verificamos la noción espacial e la noción de clasificación; b) la importancia de las experiencias infantiles, de la manipulación de objetos, de la observación del espacio y del lúdico en el proceso de aprendizaje de la Matemática; c) la importancia de profesores que repiensan sus practicas docentes constantemente.Esta pesquisa tem como objetivo identificar como a Matemática é abordada na Educação Infantil do Brasil, levando em consideração trabalhos publicados durante o período de 2009 a 2020 e em duas bases de dados, SciELO e CAPES. Sua abordagem é qualitativa, de cunho bibliográfico e desenvolvida a partir de uma busca de trabalhos relacionados com o tema “Matemática na Educação Infantil”, no qual foram selecionados sete trabalhos envolvendo a temática. Em relação aos resultados, identificamos: a) a Matemática não é vista como uma disciplina, entretanto, é trabalhada por meio do estudo de diferentes noções, das quais verificamos a noção espacial e a noção de classificação; b) a importância das experiências infantis, da manipulação de objetos, da observação do espaço e do lúdico no processo de aprendizagem da Matemática; c) a importância de professores que repensem suas práticas docentes constantemente.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/328110.26843/10.26843/rencima.v12n6a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281/1708https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWarken, Clara InêsBezerra, Renata CamachoCaetano, Richael Silva2023-05-13T21:52:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3281Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:52:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
La Matemática en la Educación Infantil: analizando trabajos brasileños publicados en las bases SciELO y CAPES en el periodo de 2009 a 2020
A Matemática na Educação Infantil: analisando trabalhos brasileiros publicados nas bases SciELO e CAPES no período de 2009 a 2020
title The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
spellingShingle The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
Warken, Clara Inês
Educação Infantil
Ensino de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
Elementary School
Mathematics Teaching
Bibliographical Research
Educación Infantil
Enseñanza de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
title_short The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
title_full The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
title_fullStr The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
title_full_unstemmed The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
title_sort The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
author Warken, Clara Inês
author_facet Warken, Clara Inês
Bezerra, Renata Camacho
Caetano, Richael Silva
author_role author
author2 Bezerra, Renata Camacho
Caetano, Richael Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Warken, Clara Inês
Bezerra, Renata Camacho
Caetano, Richael Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Ensino de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
Elementary School
Mathematics Teaching
Bibliographical Research
Educación Infantil
Enseñanza de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
topic Educação Infantil
Ensino de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
Elementary School
Mathematics Teaching
Bibliographical Research
Educación Infantil
Enseñanza de Matemática
Pesquisa Bibliográfica
description The aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281
10.26843/10.26843/rencima.v12n6a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281
identifier_str_mv 10.26843/10.26843/rencima.v12n6a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281/1708
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133053112320