The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281 |
Resumo: | The aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly. |
id |
UCS-4_8d19780edaf66ff0ff5850b37da1184c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3281 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 yearsLa Matemática en la Educación Infantil: analizando trabajos brasileños publicados en las bases SciELO y CAPES en el periodo de 2009 a 2020A Matemática na Educação Infantil: analisando trabalhos brasileiros publicados nas bases SciELO e CAPES no período de 2009 a 2020Educação InfantilEnsino de MatemáticaPesquisa BibliográficaElementary SchoolMathematics TeachingBibliographical ResearchEducación InfantilEnseñanza de MatemáticaPesquisa BibliográficaThe aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly.Esta pesquisa tiene como objetivo identificar como la Matemática es abordada en la Educación Infantil de Brasil, tomando en consideración trabajos publicados en el período de 2009 a 2020 y en dos bases de datos, SciELO y CAPES. Su abordaje es cualitativo, de característica bibliográfica y elaborada a partir de una búsqueda de trabajos relacionados con el tema “Matemática en la Educación Infantil”, en que fueron seleccionados siete trabajos envolviendo la temática. Con relación a los resultados, identificamos: a) no se ve la Matemática como una disciplina, entretanto, es trabajada por medio del estudio de diferentes nociones, que en estas verificamos la noción espacial e la noción de clasificación; b) la importancia de las experiencias infantiles, de la manipulación de objetos, de la observación del espacio y del lúdico en el proceso de aprendizaje de la Matemática; c) la importancia de profesores que repiensan sus practicas docentes constantemente.Esta pesquisa tem como objetivo identificar como a Matemática é abordada na Educação Infantil do Brasil, levando em consideração trabalhos publicados durante o período de 2009 a 2020 e em duas bases de dados, SciELO e CAPES. Sua abordagem é qualitativa, de cunho bibliográfico e desenvolvida a partir de uma busca de trabalhos relacionados com o tema “Matemática na Educação Infantil”, no qual foram selecionados sete trabalhos envolvendo a temática. Em relação aos resultados, identificamos: a) a Matemática não é vista como uma disciplina, entretanto, é trabalhada por meio do estudo de diferentes noções, das quais verificamos a noção espacial e a noção de classificação; b) a importância das experiências infantis, da manipulação de objetos, da observação do espaço e do lúdico no processo de aprendizagem da Matemática; c) a importância de professores que repensem suas práticas docentes constantemente.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/328110.26843/10.26843/rencima.v12n6a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281/1708https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWarken, Clara InêsBezerra, Renata CamachoCaetano, Richael Silva2023-05-13T21:52:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3281Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:52:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years La Matemática en la Educación Infantil: analizando trabajos brasileños publicados en las bases SciELO y CAPES en el periodo de 2009 a 2020 A Matemática na Educação Infantil: analisando trabalhos brasileiros publicados nas bases SciELO e CAPES no período de 2009 a 2020 |
title |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
spellingShingle |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years Warken, Clara Inês Educação Infantil Ensino de Matemática Pesquisa Bibliográfica Elementary School Mathematics Teaching Bibliographical Research Educación Infantil Enseñanza de Matemática Pesquisa Bibliográfica |
title_short |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
title_full |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
title_fullStr |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
title_full_unstemmed |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
title_sort |
The Mathematics on Elementary school: analyzing brazilian papers published on the basis SciELO and CAPES from 2009 to 2020 years |
author |
Warken, Clara Inês |
author_facet |
Warken, Clara Inês Bezerra, Renata Camacho Caetano, Richael Silva |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, Renata Camacho Caetano, Richael Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Warken, Clara Inês Bezerra, Renata Camacho Caetano, Richael Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Ensino de Matemática Pesquisa Bibliográfica Elementary School Mathematics Teaching Bibliographical Research Educación Infantil Enseñanza de Matemática Pesquisa Bibliográfica |
topic |
Educação Infantil Ensino de Matemática Pesquisa Bibliográfica Elementary School Mathematics Teaching Bibliographical Research Educación Infantil Enseñanza de Matemática Pesquisa Bibliográfica |
description |
The aim of this research is to identify how is the mathematics approach on the elementary school in Brazil, considering papers published among the years of 2009 and 2020 and two data basis, SciELO and CAPES. The approach of this research is qualitative, bibliographical and developed using related papers about the subjectt ‘’Mathematics on elementary school’’, and by them were choosen seven papers involving the subject. Related to the result, we identified: a) the mathetematics is not treated as a subject, however, it is worked through the studies of different notions, which we verified the spacial notion and the classification notion; b) the importance of the childish experiences, the object manipulation, playful space observation on the learning process of the mathematics; c) the importance of teachers that think again about their teaching practices constantly. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281 10.26843/10.26843/rencima.v12n6a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281 |
identifier_str_mv |
10.26843/10.26843/rencima.v12n6a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3281/1708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133053112320 |