Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880 |
Resumo: | The objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School. |
id |
UCS-4_9121d2fd4f53823d07ef330424b6c4cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3880 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphonesDerivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphonesDerivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphonesDerivadaEnsino MédioLinearidade LocalGeoGebraDerivativeHigh SchoolLocal StraightnessGeoGebraDerivadaEscuela SecundariaLinealidad LocalGeoGebraThe objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School.Este trabajo tiene como objetivo desarrollar y analizar una metodología de introducción a los conceptos del Cálculo en la Escuela Secundaria, más específicamente la Derivada. La fundamentación teórica, basada en los estudios de David Tall y Shlomo Vinner a cerca del concepto imagen, se centra en la presentación del concepto de la Derivada a partir de la noción de linealidad local, que se sustenta en la idea de magnificación (ampliación) de gráficos y en el uso de la tecnología, en nuestro caso, el uso del GeoGebra para smartphones. Se propone un conjunto de actividades para la introducción de las derivadas por medio de la magnificación de gráficos de funciones familiares a los alumnos del 1er año de la Escuela Secundaria.Este trabalho visa desenvolver e analisar uma estratégia de ensino-aprendizagem de introdução aos conceitos do Cálculo no Ensino Médio, mais especificamente, a derivada. A fundamentação teórica, baseada nos estudos de David Tall e Shlomo Vinner sobre conceito imagem, concentra-se na apresentação da definição da derivada a partir da noção de linearidade local, que se ampara na ideia de magnificação (ampliação) de gráficos e no uso da tecnologia, no nosso caso, o GeoGebra para smartphones. É proposto um conjunto de atividades para a introdução das derivadas via magnificação de gráficos de funções familiares aos alunos do 1º ano do Ensino Médio.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/388010.26843/rencima.v13n5a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-262179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880/1912https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBenayon, Fabrício RodriguesBarbosa, Augusto Cesar de CastroConcordido, Cláudia Ferreira Reis2022-12-04T23:00:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3880Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T23:00:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones Derivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphones Derivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphones |
title |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
spellingShingle |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones Benayon, Fabrício Rodrigues Derivada Ensino Médio Linearidade Local GeoGebra Derivative High School Local Straightness GeoGebra Derivada Escuela Secundaria Linealidad Local GeoGebra |
title_short |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
title_full |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
title_fullStr |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
title_full_unstemmed |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
title_sort |
Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones |
author |
Benayon, Fabrício Rodrigues |
author_facet |
Benayon, Fabrício Rodrigues Barbosa, Augusto Cesar de Castro Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benayon, Fabrício Rodrigues Barbosa, Augusto Cesar de Castro Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Derivada Ensino Médio Linearidade Local GeoGebra Derivative High School Local Straightness GeoGebra Derivada Escuela Secundaria Linealidad Local GeoGebra |
topic |
Derivada Ensino Médio Linearidade Local GeoGebra Derivative High School Local Straightness GeoGebra Derivada Escuela Secundaria Linealidad Local GeoGebra |
description |
The objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880 10.26843/rencima.v13n5a21 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880/1912 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-26 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133943353344 |