Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benayon, Fabrício Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barbosa, Augusto Cesar de Castro, Concordido, Cláudia Ferreira Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880
Resumo: The objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School.
id UCS-4_9121d2fd4f53823d07ef330424b6c4cc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3880
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphonesDerivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphonesDerivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphonesDerivadaEnsino MédioLinearidade LocalGeoGebraDerivativeHigh SchoolLocal StraightnessGeoGebraDerivadaEscuela SecundariaLinealidad LocalGeoGebraThe objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School.Este trabajo tiene como objetivo desarrollar y analizar una metodología de introducción a los conceptos del Cálculo en la Escuela Secundaria, más específicamente la Derivada. La fundamentación teórica, basada en los estudios de David Tall y Shlomo Vinner a cerca del concepto imagen, se centra en la presentación del concepto de la Derivada a partir de la noción de linealidad local, que se sustenta en la idea de magnificación (ampliación) de gráficos y en el uso de la tecnología, en nuestro caso, el uso del GeoGebra para smartphones. Se propone un conjunto de actividades para la introducción de las derivadas por medio de la magnificación de gráficos de funciones familiares a los alumnos del 1er año de la Escuela Secundaria.Este trabalho visa desenvolver e analisar uma estratégia de ensino-aprendizagem de introdução aos conceitos do Cálculo no Ensino Médio, mais especificamente, a derivada. A fundamentação teórica, baseada nos estudos de David Tall e Shlomo Vinner sobre conceito imagem, concentra-se na apresentação da definição da derivada a partir da noção de linearidade local, que se ampara na ideia de magnificação (ampliação) de gráficos e no uso da tecnologia, no nosso caso, o GeoGebra para smartphones. É proposto um conjunto de atividades para a introdução das derivadas via magnificação de gráficos de funções familiares aos alunos do 1º ano do Ensino Médio.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/388010.26843/rencima.v13n5a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-262179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880/1912https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBenayon, Fabrício RodriguesBarbosa, Augusto Cesar de CastroConcordido, Cláudia Ferreira Reis2022-12-04T23:00:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3880Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-04T23:00:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
Derivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphones
Derivadas: uma abordagem para o Ensino Médio com uso do GeoGebra para smartphones
title Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
spellingShingle Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
Benayon, Fabrício Rodrigues
Derivada
Ensino Médio
Linearidade Local
GeoGebra
Derivative
High School
Local Straightness
GeoGebra
Derivada
Escuela Secundaria
Linealidad Local
GeoGebra
title_short Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
title_full Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
title_fullStr Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
title_full_unstemmed Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
title_sort Derivatives: an approach to High School using GeoGebra for smartphones
author Benayon, Fabrício Rodrigues
author_facet Benayon, Fabrício Rodrigues
Barbosa, Augusto Cesar de Castro
Concordido, Cláudia Ferreira Reis
author_role author
author2 Barbosa, Augusto Cesar de Castro
Concordido, Cláudia Ferreira Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benayon, Fabrício Rodrigues
Barbosa, Augusto Cesar de Castro
Concordido, Cláudia Ferreira Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Derivada
Ensino Médio
Linearidade Local
GeoGebra
Derivative
High School
Local Straightness
GeoGebra
Derivada
Escuela Secundaria
Linealidad Local
GeoGebra
topic Derivada
Ensino Médio
Linearidade Local
GeoGebra
Derivative
High School
Local Straightness
GeoGebra
Derivada
Escuela Secundaria
Linealidad Local
GeoGebra
description The objective of this work is to develop and analyze a methodology of introduction to the concepts of Calculus in High School, more specifically the Derivative. The theoretical foundation, which is based on the studies of David Tall and Shlomo Vinner, is focused on the presentation of Derivative from the notion of local linearity, that is based on the idea of magnification (enlargement) of graphics and the use of technology, in our case, the use of GeoGebra for smartphones. A presentation of a proposal to introduce derivatives is made via the magnification of graphs of familiar functions to students in the first year of High School.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880
10.26843/rencima.v13n5a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3880/1912
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-26
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133943353344