Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baldaquim, Matheus Junior
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lorencini Júnior, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783
Resumo: This work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development.
id UCS-4_988d9416edf3139d545b45f86590777f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3783
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertationsPráctica como componente curricular en los cursos de Grado en Química: análisis de tesis y disertacionesA Prática como componente curricular em cursos de Licenciatura em Química: revisão das teses e dissertaçõesFormação de ProfessoresCurrículoPrática como Componente CurricularEnsino de QuímicaEnsino de CiênciasTeacher TrainingCurriculumPractice as a Curricular ComponentChemistry TeachingScience TeachingFormación del ProfesoradoCurrículoPráctica como Componente CurricularEnseñanza de la QuímicaEnseñanza de las CienciasThis work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development.Este trabajo tiene como objetivo comprender los enfoques de las investigaciones que abordan la práctica como un Componente Curricular (PCC) en los cursos de pregrado en Química. Por lo tanto, se realizó el mapeo de tesis y  disertaciones, evidenciando: 1) actividades para su desarrollo; 2) direcciones asignadas; y 3) organización y sentidos. La investigación se basó en el enfoque cualitativo, y su organización se produjo de acuerdo con los pasos descritos por el análisis de contenido. Los enfoques encontrados permitieron inferir que el PCC tiene numerosas configuraciones y significados, variando según la interpretación de la Legislación, y presenta flexibilidad para su inserción. Finalmente, no existen actividades delimitadas para el desarrollo del PCC, y corresponde a los docentes responsables comprometerse a realizar la articulación teórico-práctica. Defiende su inserción en componentes que trabajan la interfaz Química y Educación, sin embargo el choque existente en los departamentos de los cursos constituye un obstáculo para su desarrollo.Este trabalho tem por objetivo compreender os enfoques de investigações que abordam a Prática como Componente Curricular (PCC) em cursos de Licenciatura em Química. Para tanto, realizou-se o mapeamento de teses e dissertações, evidenciando-se: 1) atividades para o seu desenvolvimento; 2) sentidos atribuídos; e 3) organização e sentidos. A pesquisa pautou-se na abordagem qualitativa, e a sua organização ocorreu conforme passos descritos pela análise de conteúdo. Os enfoques encontrados permitiram a inferência de que a PCC possui inúmeras configurações e sentidos, variando conforme a interpretação da Legislação, e apresenta flexibilidade para sua inserção. Por último, não há atividades delimitadas para o desenvolvimento da PCC, cabendo aos professores responsáveis o comprometimento de realizar a articulação teórico-prática. Defende-se a sua inserção em componentes que trabalham a interface Química e Educação, entretanto o embate existente nos departamentos dos cursos se constitui como um entrave para o seu desenvolvimento.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/378310.26843/rencima.v13n5a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783/1834https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaldaquim, Matheus JuniorLorencini Júnior, Álvaro2022-10-01T15:08:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3783Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
Práctica como componente curricular en los cursos de Grado en Química: análisis de tesis y disertaciones
A Prática como componente curricular em cursos de Licenciatura em Química: revisão das teses e dissertações
title Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
spellingShingle Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
Baldaquim, Matheus Junior
Formação de Professores
Currículo
Prática como Componente Curricular
Ensino de Química
Ensino de Ciências
Teacher Training
Curriculum
Practice as a Curricular Component
Chemistry Teaching
Science Teaching
Formación del Profesorado
Currículo
Práctica como Componente Curricular
Enseñanza de la Química
Enseñanza de las Ciencias
title_short Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
title_full Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
title_fullStr Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
title_full_unstemmed Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
title_sort Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
author Baldaquim, Matheus Junior
author_facet Baldaquim, Matheus Junior
Lorencini Júnior, Álvaro
author_role author
author2 Lorencini Júnior, Álvaro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baldaquim, Matheus Junior
Lorencini Júnior, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Currículo
Prática como Componente Curricular
Ensino de Química
Ensino de Ciências
Teacher Training
Curriculum
Practice as a Curricular Component
Chemistry Teaching
Science Teaching
Formación del Profesorado
Currículo
Práctica como Componente Curricular
Enseñanza de la Química
Enseñanza de las Ciencias
topic Formação de Professores
Currículo
Prática como Componente Curricular
Ensino de Química
Ensino de Ciências
Teacher Training
Curriculum
Practice as a Curricular Component
Chemistry Teaching
Science Teaching
Formación del Profesorado
Currículo
Práctica como Componente Curricular
Enseñanza de la Química
Enseñanza de las Ciencias
description This work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783
10.26843/rencima.v13n5a09
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a09
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783/1834
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133591031808