Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783 |
Resumo: | This work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development. |
id |
UCS-4_988d9416edf3139d545b45f86590777f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3783 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertationsPráctica como componente curricular en los cursos de Grado en Química: análisis de tesis y disertacionesA Prática como componente curricular em cursos de Licenciatura em Química: revisão das teses e dissertaçõesFormação de ProfessoresCurrículoPrática como Componente CurricularEnsino de QuímicaEnsino de CiênciasTeacher TrainingCurriculumPractice as a Curricular ComponentChemistry TeachingScience TeachingFormación del ProfesoradoCurrículoPráctica como Componente CurricularEnseñanza de la QuímicaEnseñanza de las CienciasThis work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development.Este trabajo tiene como objetivo comprender los enfoques de las investigaciones que abordan la práctica como un Componente Curricular (PCC) en los cursos de pregrado en Química. Por lo tanto, se realizó el mapeo de tesis y disertaciones, evidenciando: 1) actividades para su desarrollo; 2) direcciones asignadas; y 3) organización y sentidos. La investigación se basó en el enfoque cualitativo, y su organización se produjo de acuerdo con los pasos descritos por el análisis de contenido. Los enfoques encontrados permitieron inferir que el PCC tiene numerosas configuraciones y significados, variando según la interpretación de la Legislación, y presenta flexibilidad para su inserción. Finalmente, no existen actividades delimitadas para el desarrollo del PCC, y corresponde a los docentes responsables comprometerse a realizar la articulación teórico-práctica. Defiende su inserción en componentes que trabajan la interfaz Química y Educación, sin embargo el choque existente en los departamentos de los cursos constituye un obstáculo para su desarrollo.Este trabalho tem por objetivo compreender os enfoques de investigações que abordam a Prática como Componente Curricular (PCC) em cursos de Licenciatura em Química. Para tanto, realizou-se o mapeamento de teses e dissertações, evidenciando-se: 1) atividades para o seu desenvolvimento; 2) sentidos atribuídos; e 3) organização e sentidos. A pesquisa pautou-se na abordagem qualitativa, e a sua organização ocorreu conforme passos descritos pela análise de conteúdo. Os enfoques encontrados permitiram a inferência de que a PCC possui inúmeras configurações e sentidos, variando conforme a interpretação da Legislação, e apresenta flexibilidade para sua inserção. Por último, não há atividades delimitadas para o desenvolvimento da PCC, cabendo aos professores responsáveis o comprometimento de realizar a articulação teórico-prática. Defende-se a sua inserção em componentes que trabalham a interface Química e Educação, entretanto o embate existente nos departamentos dos cursos se constitui como um entrave para o seu desenvolvimento.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/378310.26843/rencima.v13n5a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783/1834https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaldaquim, Matheus JuniorLorencini Júnior, Álvaro2022-10-01T15:08:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3783Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations Práctica como componente curricular en los cursos de Grado en Química: análisis de tesis y disertaciones A Prática como componente curricular em cursos de Licenciatura em Química: revisão das teses e dissertações |
title |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
spellingShingle |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations Baldaquim, Matheus Junior Formação de Professores Currículo Prática como Componente Curricular Ensino de Química Ensino de Ciências Teacher Training Curriculum Practice as a Curricular Component Chemistry Teaching Science Teaching Formación del Profesorado Currículo Práctica como Componente Curricular Enseñanza de la Química Enseñanza de las Ciencias |
title_short |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
title_full |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
title_fullStr |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
title_full_unstemmed |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
title_sort |
Practice as a curricular component in Chemistry Degree courses: review of theses and dissertations |
author |
Baldaquim, Matheus Junior |
author_facet |
Baldaquim, Matheus Junior Lorencini Júnior, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Lorencini Júnior, Álvaro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baldaquim, Matheus Junior Lorencini Júnior, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Currículo Prática como Componente Curricular Ensino de Química Ensino de Ciências Teacher Training Curriculum Practice as a Curricular Component Chemistry Teaching Science Teaching Formación del Profesorado Currículo Práctica como Componente Curricular Enseñanza de la Química Enseñanza de las Ciencias |
topic |
Formação de Professores Currículo Prática como Componente Curricular Ensino de Química Ensino de Ciências Teacher Training Curriculum Practice as a Curricular Component Chemistry Teaching Science Teaching Formación del Profesorado Currículo Práctica como Componente Curricular Enseñanza de la Química Enseñanza de las Ciencias |
description |
This work aims to understand the approaches of investigations that address practice as a Curricular Component (PCC) in undergraduate courses in Chemistry. Therefore, the mapping of theses and dissertations was performed, evidencing: 1) activities for its development; 2) assigned directions; and 3) organization and senses. The research was based on the qualitative approach, and its organization occurred according to steps described by content analysis. The approaches found allowed the inference that the PCC has numerous configurations and meanings, varying according to the interpretation of the Legislation, and presents flexibility for its insertion. Finally, there are no delimited activities for the development of PCC, and it is up to the responsible teachers to compromise to perform the theoretical-practical articulation. It defends its insertion in components that work the interface Chemistry and Education, however the existing clash in the departments of the courses constitutes an obstacle to its development. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783 10.26843/rencima.v13n5a09 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a09 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3783/1834 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133591031808 |