A science center dialogues with the community
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419 |
Resumo: | The Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community. |
id |
UCS-4_99cdd787aec1d6f91ef72811bddbe600 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/419 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
A science center dialogues with the communityUm centro de pesquisa dialoga com a comunidadeCentro de pesquisaDivulgação científicaMeio ambienteResearch centerScientific disseminationEnvironmentThe Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community.O Centro de Capacitação e Pesquisa em Meio Ambiente da Universidade de São Paulo USP localizado em Cubatão-SP, insere-se não apenas como um centro de pesquisa aplicada ao meio ambiente, mas também, como um espaço de comunicação e troca com a comunidade local, colaborando, participando e desenvolvendo atividades de educação não formal de ciência e tecnologia e educação ambiental. Este trabalho apresenta brevemente os projetos de educação não formal desenvolvidos pelo centro, e focaliza em uma das ações realizadas: a participação na Semana de Meio Ambiente de Cubatão de 2011, cidade onde o centro encontra-se inserido. Esta ação específica de divulgação científica envolveu a criação e montagem de uma mini-exposição sobre as pesquisas desenvolvidas, a formação de monitores para a exposição e a avaliação, compreendida como uma forma de contribuir para reflexão das ações desenvolvidas pelo centro e para o norteamento de suas atividades atuais e futuras. A análise desta experiência concreta de educação não-formal reforça positivamente a necessidade de aproximação e diálogo com a comunidade local.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/41910.26843/rencima.v3i3.419Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 419-4302179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419/352https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFejes, MarcelaCarbonese, TalitaNavas, Ana MariaSilva, Jéssica AraujoCruz, AlexMartinelli, Isabel2023-04-20T20:54:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/419Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:54:09Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A science center dialogues with the community Um centro de pesquisa dialoga com a comunidade |
title |
A science center dialogues with the community |
spellingShingle |
A science center dialogues with the community Fejes, Marcela Centro de pesquisa Divulgação científica Meio ambiente Research center Scientific dissemination Environment |
title_short |
A science center dialogues with the community |
title_full |
A science center dialogues with the community |
title_fullStr |
A science center dialogues with the community |
title_full_unstemmed |
A science center dialogues with the community |
title_sort |
A science center dialogues with the community |
author |
Fejes, Marcela |
author_facet |
Fejes, Marcela Carbonese, Talita Navas, Ana Maria Silva, Jéssica Araujo Cruz, Alex Martinelli, Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Carbonese, Talita Navas, Ana Maria Silva, Jéssica Araujo Cruz, Alex Martinelli, Isabel |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fejes, Marcela Carbonese, Talita Navas, Ana Maria Silva, Jéssica Araujo Cruz, Alex Martinelli, Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Centro de pesquisa Divulgação científica Meio ambiente Research center Scientific dissemination Environment |
topic |
Centro de pesquisa Divulgação científica Meio ambiente Research center Scientific dissemination Environment |
description |
The Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419 10.26843/rencima.v3i3.419 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v3i3.419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419/352 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 419-430 2179-426X 10.26843/rencima.v3i3 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129163943936 |