A science center dialogues with the community

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fejes, Marcela
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Carbonese, Talita, Navas, Ana Maria, Silva, Jéssica Araujo, Cruz, Alex, Martinelli, Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419
Resumo: The Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where  the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community.
id UCS-4_99cdd787aec1d6f91ef72811bddbe600
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/419
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A science center dialogues with the communityUm centro de pesquisa dialoga com a comunidadeCentro de pesquisaDivulgação científicaMeio ambienteResearch centerScientific disseminationEnvironmentThe Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where  the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community.O Centro de Capacitação e Pesquisa em Meio Ambiente da Universidade de São Paulo USP localizado em Cubatão-SP, insere-se não apenas como um centro de pesquisa aplicada ao meio ambiente, mas também, como um espaço de comunicação e troca com a comunidade local, colaborando, participando e desenvolvendo atividades de educação não formal de ciência e tecnologia e educação ambiental. Este trabalho apresenta brevemente os projetos de educação não formal desenvolvidos pelo centro, e focaliza em uma das ações realizadas: a participação na Semana de Meio Ambiente de Cubatão de 2011, cidade onde o centro encontra-se inserido. Esta ação específica de divulgação científica envolveu a criação e montagem de uma mini-exposição sobre as pesquisas desenvolvidas, a formação de monitores para a exposição e a avaliação, compreendida como uma forma de contribuir para reflexão das ações desenvolvidas pelo centro e para o norteamento de suas atividades atuais e futuras. A análise desta experiência concreta de educação não-formal reforça positivamente a necessidade de aproximação e diálogo com a comunidade local.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/41910.26843/rencima.v3i3.419Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 419-4302179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419/352https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFejes, MarcelaCarbonese, TalitaNavas, Ana MariaSilva, Jéssica AraujoCruz, AlexMartinelli, Isabel2023-04-20T20:54:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/419Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:54:09Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A science center dialogues with the community
Um centro de pesquisa dialoga com a comunidade
title A science center dialogues with the community
spellingShingle A science center dialogues with the community
Fejes, Marcela
Centro de pesquisa
Divulgação científica
Meio ambiente
Research center
Scientific dissemination
Environment
title_short A science center dialogues with the community
title_full A science center dialogues with the community
title_fullStr A science center dialogues with the community
title_full_unstemmed A science center dialogues with the community
title_sort A science center dialogues with the community
author Fejes, Marcela
author_facet Fejes, Marcela
Carbonese, Talita
Navas, Ana Maria
Silva, Jéssica Araujo
Cruz, Alex
Martinelli, Isabel
author_role author
author2 Carbonese, Talita
Navas, Ana Maria
Silva, Jéssica Araujo
Cruz, Alex
Martinelli, Isabel
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fejes, Marcela
Carbonese, Talita
Navas, Ana Maria
Silva, Jéssica Araujo
Cruz, Alex
Martinelli, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Centro de pesquisa
Divulgação científica
Meio ambiente
Research center
Scientific dissemination
Environment
topic Centro de pesquisa
Divulgação científica
Meio ambiente
Research center
Scientific dissemination
Environment
description The Environmental Training and Research Center of the University of São Paulo(Cepema-USP), is not only a research center applied to environmental issues but also offers a place to communicate and exchange ideas with the local community, collaborating, participating and developing activities of non formal science and technology education and environmental education . This work pretends to show briefly educational non formal projects developed and done in the Cepema and present a study case: the participation during the Environmental Week held in Cubatão in 2011,city where  the center is inserted. This specific action of scientific dissemination involved the creation and installation of a mini-stand showing the different researches done, training of monitors for this exposition and assessment using a perception survey with monitors and visitants, understood as a way of contributing towards a reflection around the actions developed by the center and to guide actual and future activities. The analysis of this concrete non formal education experience reinforces positively the need of an approximation and dialogue with the local community.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419
10.26843/rencima.v3i3.419
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i3.419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/419/352
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 419-430
2179-426X
10.26843/rencima.v3i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129163943936