A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maués, Daniel de Deus Negrão
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Manuel de Jesus dos Santos, Lima, Rômulo Correa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465
Resumo: This research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal.
id UCS-4_a5419d397ec2547521e91f2e5290c552
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3465
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 AppUna propuesta para enseñar Matemáticas Financieras con la aplicación Inventor 2Uma proposta de ensino da Matemática Financeira usando o App Inventor 2Matemática FinanceiraSAC e SAFApp InventorEnsino HíbridoAprendizagem SignificativaFinancial MathematicsSAC and SAFApp InventorHybrid TeachingMeaningful LearningMatemáticas FinancierasSAC y SAFApp InventorEnseñanza HíbridaAprendizaje SignificativoThis research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal.El objetivo de esta investigación fue proponer, a través de metodologías activas, la enseñanza de los Sistemas de Amortización Constante (SAC) y el Sistema de Amortización Francés (SAF) utilizando la aplicación denominada Capitalização, creada en la plataforma MIT App Inventor. Se defendió una herramienta para la enseñanza de la educación financiera a la población brasileña a través de una nueva tendencia metodológica. Por tanto, se llevó a cabo una propuesta de enseñanza híbrida y aprendizaje significativo. Para ello se utilizaron referencias orientadas a la matemática financiera y el uso de herramientas tecnológicas, culminando en resúmenes. Aún a título informativo, se estructuraron cuatro actividades para la enseñanza de la matemática financiera. Así, luego de recolectar la información, se realizó una comparación con la propuesta elegida, donde se encontró que las propuestas metodológicas de las disertaciones analizadas presentan similitudes, hecho que dio una indicación de la vigencia de la propuesta realizada.O objetivo desta pesquisa foi propor, por meio de metodologias ativas, o ensino dos Sistemas de Amortização Constante (SAC) e Sistema de Amortização Francês (SAF), utilizando o aplicativo denominado Capitalização, criado na plataforma MIT App Inventor. Defendeu-se uma ferramenta para o ensino de Educação Financeira da população brasileira por meio de uma nova tendência metodológica. Logo, realizou-se uma proposta envolvendo o ensino híbrido e aprendizagem significativa. Para tanto, utilizou-se referências direcionadas à Matemática Financeira e ao uso de ferramentas tecnológicas, culminando em resumos. Ainda como informação, estruturou-se quatro atividades para o ensino da Matemática Financeira. Assim, após colher as informações, fez-se uma comparação com a proposta eleita, na qual constatou-se que as propostas metodológicas das dissertações analisadas apresentam similaridades, fato que proporcionou uma indicação de validade da proposta realizada.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/346510.26843/rencima.v13n1a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465/1743https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaués, Daniel de Deus NegrãoCosta, Manuel de Jesus dos SantosLima, Rômulo Correa2023-04-22T00:54:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3465Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:54:39Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
Una propuesta para enseñar Matemáticas Financieras con la aplicación Inventor 2
Uma proposta de ensino da Matemática Financeira usando o App Inventor 2
title A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
spellingShingle A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
Maués, Daniel de Deus Negrão
Matemática Financeira
SAC e SAF
App Inventor
Ensino Híbrido
Aprendizagem Significativa
Financial Mathematics
SAC and SAF
App Inventor
Hybrid Teaching
Meaningful Learning
Matemáticas Financieras
SAC y SAF
App Inventor
Enseñanza Híbrida
Aprendizaje Significativo
title_short A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
title_full A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
title_fullStr A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
title_full_unstemmed A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
title_sort A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
author Maués, Daniel de Deus Negrão
author_facet Maués, Daniel de Deus Negrão
Costa, Manuel de Jesus dos Santos
Lima, Rômulo Correa
author_role author
author2 Costa, Manuel de Jesus dos Santos
Lima, Rômulo Correa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maués, Daniel de Deus Negrão
Costa, Manuel de Jesus dos Santos
Lima, Rômulo Correa
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática Financeira
SAC e SAF
App Inventor
Ensino Híbrido
Aprendizagem Significativa
Financial Mathematics
SAC and SAF
App Inventor
Hybrid Teaching
Meaningful Learning
Matemáticas Financieras
SAC y SAF
App Inventor
Enseñanza Híbrida
Aprendizaje Significativo
topic Matemática Financeira
SAC e SAF
App Inventor
Ensino Híbrido
Aprendizagem Significativa
Financial Mathematics
SAC and SAF
App Inventor
Hybrid Teaching
Meaningful Learning
Matemáticas Financieras
SAC y SAF
App Inventor
Enseñanza Híbrida
Aprendizaje Significativo
description This research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465
10.26843/rencima.v13n1a16
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465/1743
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133445279744