A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465 |
Resumo: | This research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal. |
id |
UCS-4_a5419d397ec2547521e91f2e5290c552 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3465 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 AppUna propuesta para enseñar Matemáticas Financieras con la aplicación Inventor 2Uma proposta de ensino da Matemática Financeira usando o App Inventor 2Matemática FinanceiraSAC e SAFApp InventorEnsino HíbridoAprendizagem SignificativaFinancial MathematicsSAC and SAFApp InventorHybrid TeachingMeaningful LearningMatemáticas FinancierasSAC y SAFApp InventorEnseñanza HíbridaAprendizaje SignificativoThis research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal.El objetivo de esta investigación fue proponer, a través de metodologías activas, la enseñanza de los Sistemas de Amortización Constante (SAC) y el Sistema de Amortización Francés (SAF) utilizando la aplicación denominada Capitalização, creada en la plataforma MIT App Inventor. Se defendió una herramienta para la enseñanza de la educación financiera a la población brasileña a través de una nueva tendencia metodológica. Por tanto, se llevó a cabo una propuesta de enseñanza híbrida y aprendizaje significativo. Para ello se utilizaron referencias orientadas a la matemática financiera y el uso de herramientas tecnológicas, culminando en resúmenes. Aún a título informativo, se estructuraron cuatro actividades para la enseñanza de la matemática financiera. Así, luego de recolectar la información, se realizó una comparación con la propuesta elegida, donde se encontró que las propuestas metodológicas de las disertaciones analizadas presentan similitudes, hecho que dio una indicación de la vigencia de la propuesta realizada.O objetivo desta pesquisa foi propor, por meio de metodologias ativas, o ensino dos Sistemas de Amortização Constante (SAC) e Sistema de Amortização Francês (SAF), utilizando o aplicativo denominado Capitalização, criado na plataforma MIT App Inventor. Defendeu-se uma ferramenta para o ensino de Educação Financeira da população brasileira por meio de uma nova tendência metodológica. Logo, realizou-se uma proposta envolvendo o ensino híbrido e aprendizagem significativa. Para tanto, utilizou-se referências direcionadas à Matemática Financeira e ao uso de ferramentas tecnológicas, culminando em resumos. Ainda como informação, estruturou-se quatro atividades para o ensino da Matemática Financeira. Assim, após colher as informações, fez-se uma comparação com a proposta eleita, na qual constatou-se que as propostas metodológicas das dissertações analisadas apresentam similaridades, fato que proporcionou uma indicação de validade da proposta realizada.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/346510.26843/rencima.v13n1a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465/1743https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaués, Daniel de Deus NegrãoCosta, Manuel de Jesus dos SantosLima, Rômulo Correa2023-04-22T00:54:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3465Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:54:39Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App Una propuesta para enseñar Matemáticas Financieras con la aplicación Inventor 2 Uma proposta de ensino da Matemática Financeira usando o App Inventor 2 |
title |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
spellingShingle |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App Maués, Daniel de Deus Negrão Matemática Financeira SAC e SAF App Inventor Ensino Híbrido Aprendizagem Significativa Financial Mathematics SAC and SAF App Inventor Hybrid Teaching Meaningful Learning Matemáticas Financieras SAC y SAF App Inventor Enseñanza Híbrida Aprendizaje Significativo |
title_short |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
title_full |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
title_fullStr |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
title_full_unstemmed |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
title_sort |
A proposal for teaching Financial Mathematics using the Inventor 2 App |
author |
Maués, Daniel de Deus Negrão |
author_facet |
Maués, Daniel de Deus Negrão Costa, Manuel de Jesus dos Santos Lima, Rômulo Correa |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Manuel de Jesus dos Santos Lima, Rômulo Correa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maués, Daniel de Deus Negrão Costa, Manuel de Jesus dos Santos Lima, Rômulo Correa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Financeira SAC e SAF App Inventor Ensino Híbrido Aprendizagem Significativa Financial Mathematics SAC and SAF App Inventor Hybrid Teaching Meaningful Learning Matemáticas Financieras SAC y SAF App Inventor Enseñanza Híbrida Aprendizaje Significativo |
topic |
Matemática Financeira SAC e SAF App Inventor Ensino Híbrido Aprendizagem Significativa Financial Mathematics SAC and SAF App Inventor Hybrid Teaching Meaningful Learning Matemáticas Financieras SAC y SAF App Inventor Enseñanza Híbrida Aprendizaje Significativo |
description |
This research aimed at proposing the teaching, through active methodologies, of Constant Amortization Systems (SAC, in Portuguese) and French Amortization System (Price System) (also known as SAF, in Portuguese) using the Capitalização app created on MIT App Inventor platform. A tool for teaching financial education to Brazilians through a new methodological trend was hereby pursued. Therefore, a proposal involving hybrid teaching and meaningful learning was carried out and, for this purpose, references aimed at financial mathematics and the usage of technological tools were used, culminating in abstracts. Furthermore, four activities were structured for financial mathematics teaching. Thus, after data collecting, a comparison was made with the chosen proposal and it was found that the analyzed dissertations’ methodological proposals presented similarities, a fact that provided validation for the carried out proposal. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465 10.26843/rencima.v13n1a16 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3465/1743 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133445279744 |