Social representations of Physics teachers and students about inclusive education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sathler, Karla Silene Oliveira Marinho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Esquincalha, Agnaldo Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2995
Resumo: Here are obstacles that complicate the inclusion process concerning visually impaired students in Physics classes and within the scope of this work we seek to understand how the social representations of Physics teachers, visually impaired students, and sighted students can contribute to the creation and/or maintenance of obstacles related to the inclusion process of these visually impaired students. A qualitative methodological approach was carried out in the present study. Data collection was carried out through interviews and the development of a focus group with subsequent analysis of the content in order to analyze the speeches of the research participants to establish classification and frequency parameters in relation to the subject of inclusive education.
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spelling Social representations of Physics teachers and students about inclusive educationRepresentaciones sociales de profesores de Física y estudiantes sobre educación inclusivaRepresentações sociais de professores de Física e estudantes acerca da educação inclusivaEnsino de FísicaEducação InclusivaDeficiência VisualRepresentações SociaisPhysics EducationInclusive EducationVisual ImpairmentSocial RepresentationEnseñanza de la FísicaEducación InclusivaDiscapacidad VisualRepresentaciones SocialesHere are obstacles that complicate the inclusion process concerning visually impaired students in Physics classes and within the scope of this work we seek to understand how the social representations of Physics teachers, visually impaired students, and sighted students can contribute to the creation and/or maintenance of obstacles related to the inclusion process of these visually impaired students. A qualitative methodological approach was carried out in the present study. Data collection was carried out through interviews and the development of a focus group with subsequent analysis of the content in order to analyze the speeches of the research participants to establish classification and frequency parameters in relation to the subject of inclusive education.Sabemos que existen obstáculos que dificultan el proceso de inclusión y, en el ámbito de este trabajo, en lo que respecta a los estudiantes con discapacidad visual en las clases de Física, buscamos comprender cómo las representaciones sociales de los profesores de Física, los estudiantes con discapacidad visual y los estudiantes videntes puede contribuir a la creación y / o mantenimiento de obstáculos relacionados con el proceso de inclusión de estos mismos estudiantes con discapacidad visual. Con un enfoque metodológico cualitativo, utilizamos los instrumentos de entrevista y grupo focal para la producción de datos. Para su análisis, se recurrió al análisis de contenido, con el fin de examinar en detalle los discursos de los participantes de la investigación, a través de clasificación y frecuencia, sobre el tema de la educación inclusiva. Observamos en las declaraciones de nuestros participantes la representación de la educación inclusiva con el término "discapacidad" y "discapacitado". También notamos que para algunos de ellos no es posible enseñar Física que promueva la inclusión.Sabemos que existem obstáculos dificultadores do processo de inclusão e, no âmbito deste trabalho, no que se refere aos estudantes com deficiência visual nas aulas de Física, buscamos compreender de que forma as representações sociais dos professores dessa disciplina, estudantes com deficiência visual e estudantes videntes podem contribuir para a criação e/ou a manutenção de obstáculos referentes ao processo de inclusão destes mesmos estudantes com deficiência visual. Com uma abordagem metodológica qualitativa, fizemos uso dos instrumentos entrevista e grupo focal para a produção de dados. Já para a sua apreciação, recorremos à análise de conteúdo, com o intuito de examinar as falas dos participantes da pesquisa de forma minuciosa, por meio de classificação e frequência, a respeito do tema educação inclusiva. Observamos nas falas de nossos participantes a representação da educação inclusiva com o termo “deficiência” e “deficiente”. Também notamos que, para alguns deles, é inviável um ensino de Física que promova a inclusão.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/299510.26843/rencima.v12n4a26Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-172179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2995/1676https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSathler, Karla Silene Oliveira MarinhoEsquincalha, Agnaldo Conceição2023-05-13T21:20:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2995Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:20:22Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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