Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pasa, Bárbara Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moretti, Méricles Thadeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545
Resumo: In order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of ​​derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education.
id UCS-4_b89a91311984d935f58321532971d848
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3545
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curvesTasa de cambio de los infinitesimales en el bosquejo de las curvas de función de la Escuela SecundariaTaxa de variação a partir dos infinitésimos no esboço de curvas de funções do Ensino MédioInterpretação Global de Propriedades FiguraisVariabilidade da FunçãoNoção de InfinitésimoRepresentações SemióticasGlobal Interpretation of Figural PropertiesFunction VariabilityNotion of InfinitesimalSemiotic RepresentationsInterpretación Global de Propiedades FigurativasVariabilidad de FuncionesNoción de InfinitesimalRepresentaciones SemióticasIn order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of ​​derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education.Para comprender efectivamente una curva y el fenómeno que representa, Raymond Duval propone dibujar curvas de función desde el enfoque de interpretación global de propiedades figurativas, que consiste en identificar unidades significativas en la representación gráfica y algebraica de la curva y articularlas. Anclado en este enfoque, surge una forma alternativa de trazar curvas que utiliza como recurso de articulación entre unidades significativas la tasa de variación instantánea de la función calculada y entendida desde la noción de infinitesimal, reemplazando la idea de derivada que es objeto de estudio en la educación superior, se muestra y rastrea. Además de permitir comprender la relación entre la variación de la función y el trazo de la curva, se encontró que los polinomios de segundo y tercer grado resultaron convenientes para el estudio, ya que los cálculos implementados en la ejecución de actividades en el dibujo de las curvas están al alcance de los alumnos de este nivel educativo.Com o intuito de compreender efetivamente uma curva e o fenômeno que ela retrata, Raymond Duval propõe esboçar curvas de funções a partir da abordagem de interpretação global de propriedades figurais, que consiste em identificar unidades significativas nos registros de representação gráfico e algébrico da curva e articulá-las. Ancorado nessa abordagem, um caminho alternativo para esboçar curvas que utiliza como recurso de articulação entre unidades significativas a taxa de variação instantânea da função calculada e compreendida a partir da noção de infinitésimo, em substituição à ideia de derivada, que é um assunto do ensino superior, é apresentado e trilhado. Além de possibilitar o entendimento da relação entre variação da função e esboço da curva, verificou-se que polinômios do segundo e terceiro graus se mostraram convenientes para o estudo, uma vez que os cálculos implementados na execução das atividades no esboço de curvas estão ao alcance dos alunos nesse nível de ensino.Editora Cruzeiro do Sul2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/354510.26843/rencima.v13n5a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.2179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545/1847https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPasa, Bárbara CristinaMoretti, Méricles Thadeu2022-11-01T04:27:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3545Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-11-01T04:27:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
Tasa de cambio de los infinitesimales en el bosquejo de las curvas de función de la Escuela Secundaria
Taxa de variação a partir dos infinitésimos no esboço de curvas de funções do Ensino Médio
title Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
spellingShingle Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
Pasa, Bárbara Cristina
Interpretação Global de Propriedades Figurais
Variabilidade da Função
Noção de Infinitésimo
Representações Semióticas
Global Interpretation of Figural Properties
Function Variability
Notion of Infinitesimal
Semiotic Representations
Interpretación Global de Propiedades Figurativas
Variabilidad de Funciones
Noción de Infinitesimal
Representaciones Semióticas
title_short Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
title_full Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
title_fullStr Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
title_full_unstemmed Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
title_sort Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
author Pasa, Bárbara Cristina
author_facet Pasa, Bárbara Cristina
Moretti, Méricles Thadeu
author_role author
author2 Moretti, Méricles Thadeu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pasa, Bárbara Cristina
Moretti, Méricles Thadeu
dc.subject.por.fl_str_mv Interpretação Global de Propriedades Figurais
Variabilidade da Função
Noção de Infinitésimo
Representações Semióticas
Global Interpretation of Figural Properties
Function Variability
Notion of Infinitesimal
Semiotic Representations
Interpretación Global de Propiedades Figurativas
Variabilidad de Funciones
Noción de Infinitesimal
Representaciones Semióticas
topic Interpretação Global de Propriedades Figurais
Variabilidade da Função
Noção de Infinitésimo
Representações Semióticas
Global Interpretation of Figural Properties
Function Variability
Notion of Infinitesimal
Semiotic Representations
Interpretación Global de Propiedades Figurativas
Variabilidad de Funciones
Noción de Infinitesimal
Representaciones Semióticas
description In order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of ​​derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545
10.26843/rencima.v13n5a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545/1847
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133511340032