Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545 |
Resumo: | In order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education. |
id |
UCS-4_b89a91311984d935f58321532971d848 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3545 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curvesTasa de cambio de los infinitesimales en el bosquejo de las curvas de función de la Escuela SecundariaTaxa de variação a partir dos infinitésimos no esboço de curvas de funções do Ensino MédioInterpretação Global de Propriedades FiguraisVariabilidade da FunçãoNoção de InfinitésimoRepresentações SemióticasGlobal Interpretation of Figural PropertiesFunction VariabilityNotion of InfinitesimalSemiotic RepresentationsInterpretación Global de Propiedades FigurativasVariabilidad de FuncionesNoción de InfinitesimalRepresentaciones SemióticasIn order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education.Para comprender efectivamente una curva y el fenómeno que representa, Raymond Duval propone dibujar curvas de función desde el enfoque de interpretación global de propiedades figurativas, que consiste en identificar unidades significativas en la representación gráfica y algebraica de la curva y articularlas. Anclado en este enfoque, surge una forma alternativa de trazar curvas que utiliza como recurso de articulación entre unidades significativas la tasa de variación instantánea de la función calculada y entendida desde la noción de infinitesimal, reemplazando la idea de derivada que es objeto de estudio en la educación superior, se muestra y rastrea. Además de permitir comprender la relación entre la variación de la función y el trazo de la curva, se encontró que los polinomios de segundo y tercer grado resultaron convenientes para el estudio, ya que los cálculos implementados en la ejecución de actividades en el dibujo de las curvas están al alcance de los alumnos de este nivel educativo.Com o intuito de compreender efetivamente uma curva e o fenômeno que ela retrata, Raymond Duval propõe esboçar curvas de funções a partir da abordagem de interpretação global de propriedades figurais, que consiste em identificar unidades significativas nos registros de representação gráfico e algébrico da curva e articulá-las. Ancorado nessa abordagem, um caminho alternativo para esboçar curvas que utiliza como recurso de articulação entre unidades significativas a taxa de variação instantânea da função calculada e compreendida a partir da noção de infinitésimo, em substituição à ideia de derivada, que é um assunto do ensino superior, é apresentado e trilhado. Além de possibilitar o entendimento da relação entre variação da função e esboço da curva, verificou-se que polinômios do segundo e terceiro graus se mostraram convenientes para o estudo, uma vez que os cálculos implementados na execução das atividades no esboço de curvas estão ao alcance dos alunos nesse nível de ensino.Editora Cruzeiro do Sul2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/354510.26843/rencima.v13n5a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.2179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545/1847https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPasa, Bárbara CristinaMoretti, Méricles Thadeu2022-11-01T04:27:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3545Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-11-01T04:27:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves Tasa de cambio de los infinitesimales en el bosquejo de las curvas de función de la Escuela Secundaria Taxa de variação a partir dos infinitésimos no esboço de curvas de funções do Ensino Médio |
title |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
spellingShingle |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves Pasa, Bárbara Cristina Interpretação Global de Propriedades Figurais Variabilidade da Função Noção de Infinitésimo Representações Semióticas Global Interpretation of Figural Properties Function Variability Notion of Infinitesimal Semiotic Representations Interpretación Global de Propiedades Figurativas Variabilidad de Funciones Noción de Infinitesimal Representaciones Semióticas |
title_short |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
title_full |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
title_fullStr |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
title_full_unstemmed |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
title_sort |
Rate of change from the infinitesimals in the sketch of High School function curves |
author |
Pasa, Bárbara Cristina |
author_facet |
Pasa, Bárbara Cristina Moretti, Méricles Thadeu |
author_role |
author |
author2 |
Moretti, Méricles Thadeu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pasa, Bárbara Cristina Moretti, Méricles Thadeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interpretação Global de Propriedades Figurais Variabilidade da Função Noção de Infinitésimo Representações Semióticas Global Interpretation of Figural Properties Function Variability Notion of Infinitesimal Semiotic Representations Interpretación Global de Propiedades Figurativas Variabilidad de Funciones Noción de Infinitesimal Representaciones Semióticas |
topic |
Interpretação Global de Propriedades Figurais Variabilidade da Função Noção de Infinitésimo Representações Semióticas Global Interpretation of Figural Properties Function Variability Notion of Infinitesimal Semiotic Representations Interpretación Global de Propiedades Figurativas Variabilidad de Funciones Noción de Infinitesimal Representaciones Semióticas |
description |
In order to effectively understand a curve and the phenomenon it portrays, Raymond Duval proposes to sketch function curves from the approach of global interpretation of figural properties, which consists of identifying significant units in the graphic and algebraic representation of the curve and articulating them. them. Anchored in this approach, an alternative way to sketch curves that uses as a resource of articulation between significant units the instantaneous rate of variation of the function calculated and understood from the notion of infinitesimal, replacing the idea of derivative that is a subject of higher education, is displayed and tracked. In addition to making it possible to understand the relationship between the variation of the function and the curve sketch, it was found that polynomials of the second and third degrees proved to be convenient for the study, since the calculations implemented in the execution of activities in the sketch of curves are within reach. of students at this level of education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545 10.26843/rencima.v13n5a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3545/1847 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez. 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133511340032 |