Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Emanueli
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Morás, Nadjanara Ana Basso, Silva, Davi Cezar da, Klüber, Tiago Emanuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
DOI: 10.26843/rencima.v13n4a19
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838
Resumo: This article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education.
id UCS-4_c1c69fa2437a166ce1225bf69f0bb15c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3838
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
spelling Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral levelEpistemologías de la Educación Matemática: reflexiones entre estudiantes de posgrado a nivel de Maestría y DoctoradoEpistemologias da Educação Matemática: reflexões entre pós-graduandos em nível de Mestrado e DoutoradoEducação MatemáticaEpistemologiasPós-Graduação Stricto SensuMathematics EducationEpistemologiesPost-Graduation Stricto SensuEducación MatemáticaEpistemologíasPostgrado Stricto SensuThis article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education.Este artículo presenta un panorama teórico sobre Epistemologías de la Educación Matemática y reflexiones sobre algunas concepciones epistemológicas de la Educación Matemática para estudiantes de posgrado. Se realizó a partir de una revisión bibliográfica, en la que se evidencia la variedad de comprensiones que se pueden producir sobre el tema. También recurrimos a las respuestas de los estudiantes de posgrado cuando se les preguntó acerca de sus concepciones epistemológicas; las discusiones sobre estas concepciones epistemológicas de la Educación Matemática se presentan bajo tres aspectos: comprender la producción de conocimiento en la Educación Matemática; comprender las implicaciones para los aspectos profesionales; y la comprensión de la investigación y el campo de investigación. Estas reflexiones indican la necesidad de comprender y reconocer diferentes perspectivas epistemológicas en la Educación Matemática, además de enfatizar la pluralidad y diversidad de estas concepciones, así como la importancia de establecer un compromiso con el avance profesional y científico de la Educación Matemática.Este artigo apresenta um panorama teórico sobre Epistemologias da Educação Matemática e reflexões acerca de algumas concepções epistemológicas da Educação Matemática para pós-graduandos. Realizou-se a partir de uma revisão bibliográfica, na qual evidencia-se a variedade de compreensões que podem ser produzidas sobre a temática. Recorreu-se, ainda, às respostas de pós-graduandos quando questionados sobre suas concepções epistemológicas; as discussões concernentes a essas concepções da Educação Matemática são apresentadas sob três aspectos: compreensão das produções de conhecimentos na Educação Matemática; compreensão das implicações para os aspectos profissionais; e compreensão da pesquisa e do campo de investigação. Essas reflexões indicam uma necessidade de compreensão e reconhecimento de diferentes perspectivas epistemológicas da Educação Matemática. Além de ressaltar a pluralidade e diversidade dessas concepções, bem como a importância de estabelecer um compromisso com o avanço profissional e científico da Educação Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/383810.26843/rencima.v13n4a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838/1811https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, EmanueliMorás, Nadjanara Ana BassoSilva, Davi Cezar daKlüber, Tiago Emanuel2023-04-22T01:17:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3838Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:17:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Epistemologías de la Educación Matemática: reflexiones entre estudiantes de posgrado a nivel de Maestría y Doctorado
Epistemologias da Educação Matemática: reflexões entre pós-graduandos em nível de Mestrado e Doutorado
title Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
spellingShingle Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Pereira, Emanueli
Educação Matemática
Epistemologias
Pós-Graduação Stricto Sensu
Mathematics Education
Epistemologies
Post-Graduation Stricto Sensu
Educación Matemática
Epistemologías
Postgrado Stricto Sensu
Pereira, Emanueli
Educação Matemática
Epistemologias
Pós-Graduação Stricto Sensu
Mathematics Education
Epistemologies
Post-Graduation Stricto Sensu
Educación Matemática
Epistemologías
Postgrado Stricto Sensu
title_short Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
title_full Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
title_fullStr Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
title_full_unstemmed Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
title_sort Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
author Pereira, Emanueli
author_facet Pereira, Emanueli
Pereira, Emanueli
Morás, Nadjanara Ana Basso
Silva, Davi Cezar da
Klüber, Tiago Emanuel
Morás, Nadjanara Ana Basso
Silva, Davi Cezar da
Klüber, Tiago Emanuel
author_role author
author2 Morás, Nadjanara Ana Basso
Silva, Davi Cezar da
Klüber, Tiago Emanuel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Emanueli
Morás, Nadjanara Ana Basso
Silva, Davi Cezar da
Klüber, Tiago Emanuel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Epistemologias
Pós-Graduação Stricto Sensu
Mathematics Education
Epistemologies
Post-Graduation Stricto Sensu
Educación Matemática
Epistemologías
Postgrado Stricto Sensu
topic Educação Matemática
Epistemologias
Pós-Graduação Stricto Sensu
Mathematics Education
Epistemologies
Post-Graduation Stricto Sensu
Educación Matemática
Epistemologías
Postgrado Stricto Sensu
description This article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838
10.26843/rencima.v13n4a19
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838/1811
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1822182895370895360
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a19