Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
DOI: | 10.26843/rencima.v13n4a19 |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838 |
Resumo: | This article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education. |
id |
UCS-4_c1c69fa2437a166ce1225bf69f0bb15c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3838 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
spelling |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral levelEpistemologías de la Educación Matemática: reflexiones entre estudiantes de posgrado a nivel de Maestría y DoctoradoEpistemologias da Educação Matemática: reflexões entre pós-graduandos em nível de Mestrado e DoutoradoEducação MatemáticaEpistemologiasPós-Graduação Stricto SensuMathematics EducationEpistemologiesPost-Graduation Stricto SensuEducación MatemáticaEpistemologíasPostgrado Stricto SensuThis article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education.Este artículo presenta un panorama teórico sobre Epistemologías de la Educación Matemática y reflexiones sobre algunas concepciones epistemológicas de la Educación Matemática para estudiantes de posgrado. Se realizó a partir de una revisión bibliográfica, en la que se evidencia la variedad de comprensiones que se pueden producir sobre el tema. También recurrimos a las respuestas de los estudiantes de posgrado cuando se les preguntó acerca de sus concepciones epistemológicas; las discusiones sobre estas concepciones epistemológicas de la Educación Matemática se presentan bajo tres aspectos: comprender la producción de conocimiento en la Educación Matemática; comprender las implicaciones para los aspectos profesionales; y la comprensión de la investigación y el campo de investigación. Estas reflexiones indican la necesidad de comprender y reconocer diferentes perspectivas epistemológicas en la Educación Matemática, además de enfatizar la pluralidad y diversidad de estas concepciones, así como la importancia de establecer un compromiso con el avance profesional y científico de la Educación Matemática.Este artigo apresenta um panorama teórico sobre Epistemologias da Educação Matemática e reflexões acerca de algumas concepções epistemológicas da Educação Matemática para pós-graduandos. Realizou-se a partir de uma revisão bibliográfica, na qual evidencia-se a variedade de compreensões que podem ser produzidas sobre a temática. Recorreu-se, ainda, às respostas de pós-graduandos quando questionados sobre suas concepções epistemológicas; as discussões concernentes a essas concepções da Educação Matemática são apresentadas sob três aspectos: compreensão das produções de conhecimentos na Educação Matemática; compreensão das implicações para os aspectos profissionais; e compreensão da pesquisa e do campo de investigação. Essas reflexões indicam uma necessidade de compreensão e reconhecimento de diferentes perspectivas epistemológicas da Educação Matemática. Além de ressaltar a pluralidade e diversidade dessas concepções, bem como a importância de estabelecer um compromisso com o avanço profissional e científico da Educação Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/383810.26843/rencima.v13n4a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838/1811https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, EmanueliMorás, Nadjanara Ana BassoSilva, Davi Cezar daKlüber, Tiago Emanuel2023-04-22T01:17:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3838Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:17:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level Epistemologías de la Educación Matemática: reflexiones entre estudiantes de posgrado a nivel de Maestría y Doctorado Epistemologias da Educação Matemática: reflexões entre pós-graduandos em nível de Mestrado e Doutorado |
title |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
spellingShingle |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level Pereira, Emanueli Educação Matemática Epistemologias Pós-Graduação Stricto Sensu Mathematics Education Epistemologies Post-Graduation Stricto Sensu Educación Matemática Epistemologías Postgrado Stricto Sensu Pereira, Emanueli Educação Matemática Epistemologias Pós-Graduação Stricto Sensu Mathematics Education Epistemologies Post-Graduation Stricto Sensu Educación Matemática Epistemologías Postgrado Stricto Sensu |
title_short |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
title_full |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
title_fullStr |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
title_full_unstemmed |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
title_sort |
Epistemologies of Mathematics Education: reflections among postgraduate students at Master's and Doctoral level |
author |
Pereira, Emanueli |
author_facet |
Pereira, Emanueli Pereira, Emanueli Morás, Nadjanara Ana Basso Silva, Davi Cezar da Klüber, Tiago Emanuel Morás, Nadjanara Ana Basso Silva, Davi Cezar da Klüber, Tiago Emanuel |
author_role |
author |
author2 |
Morás, Nadjanara Ana Basso Silva, Davi Cezar da Klüber, Tiago Emanuel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Emanueli Morás, Nadjanara Ana Basso Silva, Davi Cezar da Klüber, Tiago Emanuel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Epistemologias Pós-Graduação Stricto Sensu Mathematics Education Epistemologies Post-Graduation Stricto Sensu Educación Matemática Epistemologías Postgrado Stricto Sensu |
topic |
Educação Matemática Epistemologias Pós-Graduação Stricto Sensu Mathematics Education Epistemologies Post-Graduation Stricto Sensu Educación Matemática Epistemologías Postgrado Stricto Sensu |
description |
This article provides a theoretical overview of Epistemologies of Mathematics Education and reflections on some epistemological conceptions of Mathematics Education for postgraduate students. Our bibliographic review evidenced a lage variety of concepts that can be explored on the subject. We have resorted to the answers of graduate students when asked about their epistemological conceptions concerning Mathematics Education under three aspects: understanding the production of knowledge in Mathematics Education; its impact and professional aspect; and comprehension of the research field of investigation. Our analysis point to the need of a better understanding and recognition of the different epistemological perspectives in Mathematics Education. In addition, we highlight the plurality and diversity of these conceptions, as well as the importance of establishing a commitment to the professional and scientific advancement of Mathematics Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838 10.26843/rencima.v13n4a19 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3838/1811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1822182895370895360 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a19 |