Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Tortola, Emerson, Almeida, Lourdes Maria Werle de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851
Resumo: In this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of Mathematics
id UCS-4_ca30bec3f1e81bddf2a74a101f1437f1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/851
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”A linguagem em atividades de modelagem matemática: caracterizações nos “Três Mundos da Matemática”Modelagem MatemáticaTrês Mundos da MatemáticaLinguagemMathematical modellingThree Worlds of MathematicsLanguageIn this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of MathematicsNeste artigo, argumentamos sobre as diferenciações da linguagem em atividades de Modelagem Matemática e como essas diferenciações conduzem a caracterizações nos Três Mundos da Matemática, da teoria de David Tall. As análises apresentadas estão associadas a uma pesquisa qualitativa e os dados foram coletados com alunos do Ensino Superior, no contexto de uma disciplina de modelagem matemática. A análise dos dados sugere que o conjunto de ações envolvido em uma atividade de modelagem matemática conduz os alunos ao uso de linguagens associadas aos Três Mundos da Matemática, delineados por David Tall, e, por meio dessas linguagens, é possível vislumbrar o trânsito dos alunos pelos Mundos da Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2014-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/85110.26843/rencima.v5i1.851Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2014): jan./jun.; 1-202179-426X10.26843/rencima.v5i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851/709https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRobim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim SousaTortola, EmersonAlmeida, Lourdes Maria Werle de2023-04-20T21:32:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/851Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:32:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
A linguagem em atividades de modelagem matemática: caracterizações nos “Três Mundos da Matemática”
title Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
spellingShingle Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa
Modelagem Matemática
Três Mundos da Matemática
Linguagem
Mathematical modelling
Three Worlds of Mathematics
Language
title_short Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
title_full Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
title_fullStr Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
title_full_unstemmed Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
title_sort Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
author Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa
author_facet Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa
Tortola, Emerson
Almeida, Lourdes Maria Werle de
author_role author
author2 Tortola, Emerson
Almeida, Lourdes Maria Werle de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa
Tortola, Emerson
Almeida, Lourdes Maria Werle de
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Três Mundos da Matemática
Linguagem
Mathematical modelling
Three Worlds of Mathematics
Language
topic Modelagem Matemática
Três Mundos da Matemática
Linguagem
Mathematical modelling
Three Worlds of Mathematics
Language
description In this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of Mathematics
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851
10.26843/rencima.v5i1.851
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v5i1.851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851/709
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2014): jan./jun.; 1-20
2179-426X
10.26843/rencima.v5i1
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129240489984