Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851 |
Resumo: | In this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of Mathematics |
id |
UCS-4_ca30bec3f1e81bddf2a74a101f1437f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/851 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics”A linguagem em atividades de modelagem matemática: caracterizações nos “Três Mundos da Matemática”Modelagem MatemáticaTrês Mundos da MatemáticaLinguagemMathematical modellingThree Worlds of MathematicsLanguageIn this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of MathematicsNeste artigo, argumentamos sobre as diferenciações da linguagem em atividades de Modelagem Matemática e como essas diferenciações conduzem a caracterizações nos Três Mundos da Matemática, da teoria de David Tall. As análises apresentadas estão associadas a uma pesquisa qualitativa e os dados foram coletados com alunos do Ensino Superior, no contexto de uma disciplina de modelagem matemática. A análise dos dados sugere que o conjunto de ações envolvido em uma atividade de modelagem matemática conduz os alunos ao uso de linguagens associadas aos Três Mundos da Matemática, delineados por David Tall, e, por meio dessas linguagens, é possível vislumbrar o trânsito dos alunos pelos Mundos da Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2014-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/85110.26843/rencima.v5i1.851Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2014): jan./jun.; 1-202179-426X10.26843/rencima.v5i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851/709https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRobim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim SousaTortola, EmersonAlmeida, Lourdes Maria Werle de2023-04-20T21:32:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/851Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:32:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” A linguagem em atividades de modelagem matemática: caracterizações nos “Três Mundos da Matemática” |
title |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
spellingShingle |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa Modelagem Matemática Três Mundos da Matemática Linguagem Mathematical modelling Three Worlds of Mathematics Language |
title_short |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
title_full |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
title_fullStr |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
title_full_unstemmed |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
title_sort |
Language in mathematical modeling activities: characterizations on the “Three Worlds of Mathematics” |
author |
Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa |
author_facet |
Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa Tortola, Emerson Almeida, Lourdes Maria Werle de |
author_role |
author |
author2 |
Tortola, Emerson Almeida, Lourdes Maria Werle de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Robim, Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa Tortola, Emerson Almeida, Lourdes Maria Werle de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Três Mundos da Matemática Linguagem Mathematical modelling Three Worlds of Mathematics Language |
topic |
Modelagem Matemática Três Mundos da Matemática Linguagem Mathematical modelling Three Worlds of Mathematics Language |
description |
In this paper we argue about the differences of language in mathematical modeling activities and how these differences lead to characterizations in the Three Worlds of Mathematics regarding David Tall’s theory. Analyzes presented are related with a qualitative approach and data were collected with students of higher education, in the context of a mathematical modeling course. Data analysis suggests that the set of actions involved in an activity of mathematical modeling leads students to the use of languages associated to the Three Worlds of Mathematics, designed by David Tall, and, through these languages, we can glimpse the transit of students by Worlds of Mathematics |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851 10.26843/rencima.v5i1.851 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v5i1.851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/851/709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2014): jan./jun.; 1-20 2179-426X 10.26843/rencima.v5i1 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129240489984 |