Modeling and Simulation of filling containers using modellus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/987 |
Resumo: | The modeling of filling containers with different shapes is a very interesting problem, both from the point of view of physics and mathematics, which can be exploited both in areas of formal and non-formal education. The analysis of the graphs that represent the evolution of the height of the free surface of a liquid versus time is presented as a challenge not very easy for most students who enter the university. In this paper, we show how the software Modellus 4.01 can help overcome this challenge and play a motivating role for addressing this type of problems. The filling process modeling allows testing mathematical skills of students at the same time clarifying aspects of the physics involved by viewing computational environment of the variation of the time dependent variables. |
id |
UCS-4_e62a3c960260745dc5bad55461982f87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/987 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Modeling and Simulation of filling containers using modellusModelação e Simulação do enchimento de recipientes usando o modellusModelação matemáticasimulaçãoModellusensino de matemática e de físicavisualização computacionalMathematical ModellingsimulationModellusteaching of Mathematics and Physicscomputer visualizationThe modeling of filling containers with different shapes is a very interesting problem, both from the point of view of physics and mathematics, which can be exploited both in areas of formal and non-formal education. The analysis of the graphs that represent the evolution of the height of the free surface of a liquid versus time is presented as a challenge not very easy for most students who enter the university. In this paper, we show how the software Modellus 4.01 can help overcome this challenge and play a motivating role for addressing this type of problems. The filling process modeling allows testing mathematical skills of students at the same time clarifying aspects of the physics involved by viewing computational environment of the variation of the time dependent variables.A modelação do enchimento de recipientes com diferentes formatos é um problema bastante interessante do ponto de vista da física e da matemática, que pode ser explorado tanto em espaços de educação formal como não-formal. A interpretação dos gráficos resultantes da análise dos enchimentos e que representam a evolução da altura da superfície livre de um líquido em função do tempo, apresenta-se como um desafio nem sempre fácil para a maioria dos alunos que ingressam na universidade. Neste artigo, mostramos como o software Modellus 4.01 pode ajudar a ultrapassar este desafio e desempenhar um papel motivador na abordagem deste tipo de problemas. A modelação do enchimento de recipientes com várias formas permite testar alguns conhecimentos matemáticos dos alunos ao mesmo tempo que clarifica os aspetos da física envolvida através da visualização em ambiente computacional do comportamento das variáveis dependentes do tempo.Editora Cruzeiro do Sul2015-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/98710.26843/rencima.v6i3.987Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 3 (2015): jul./dez.; 38-532179-426X10.26843/rencima.v6i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/987/796https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Armando da AssunçãoCatarino, Paula Maria Machado Cruz2023-04-20T21:43:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/987Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:43:31Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus Modelação e Simulação do enchimento de recipientes usando o modellus |
title |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
spellingShingle |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus Soares, Armando da Assunção Modelação matemática simulação Modellus ensino de matemática e de física visualização computacional Mathematical Modelling simulation Modellus teaching of Mathematics and Physics computer visualization |
title_short |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
title_full |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
title_fullStr |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
title_full_unstemmed |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
title_sort |
Modeling and Simulation of filling containers using modellus |
author |
Soares, Armando da Assunção |
author_facet |
Soares, Armando da Assunção Catarino, Paula Maria Machado Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Catarino, Paula Maria Machado Cruz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Armando da Assunção Catarino, Paula Maria Machado Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelação matemática simulação Modellus ensino de matemática e de física visualização computacional Mathematical Modelling simulation Modellus teaching of Mathematics and Physics computer visualization |
topic |
Modelação matemática simulação Modellus ensino de matemática e de física visualização computacional Mathematical Modelling simulation Modellus teaching of Mathematics and Physics computer visualization |
description |
The modeling of filling containers with different shapes is a very interesting problem, both from the point of view of physics and mathematics, which can be exploited both in areas of formal and non-formal education. The analysis of the graphs that represent the evolution of the height of the free surface of a liquid versus time is presented as a challenge not very easy for most students who enter the university. In this paper, we show how the software Modellus 4.01 can help overcome this challenge and play a motivating role for addressing this type of problems. The filling process modeling allows testing mathematical skills of students at the same time clarifying aspects of the physics involved by viewing computational environment of the variation of the time dependent variables. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/987 10.26843/rencima.v6i3.987 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/987 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v6i3.987 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/987/796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 3 (2015): jul./dez.; 38-53 2179-426X 10.26843/rencima.v6i3 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129262510080 |