Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carneiro, Claudia Christina Bravo Sá
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2947
Resumo: This study aims to analyze the academic production on history and curriculum of Biology in high school, expressed in dissertations, theses and annals of events, published from 2005 to 2018. The work is characterized as a bibliographic, qualitative and quantitative research, called State of the Question (SQ). In all, 88 papers were identified and analyzed using Textual Discursive Analysis (TDA). Five final categories are presented in this article: I) Temporal distribution; II) Thematic focuses; III) Work genres; IV) Distribution by subarea or content of Biology; and, V) Classification of data collection sources. There was an expansion and diversification of research, with preference for the production of studies on official curricula, textbooks and/or focused on statements from teachers and students. Some gaps were characterized as a lack of historical research on official state curricula and a lack of greater appreciation of the social trajectories of those who work at the school.
id UCS-4_ed35dbf8e0f3eb2cf288a8cddf364e54
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2947
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)La producción académica sobre historia y currículo de Biologia em lo Ensino Médio (2005-2018)A produção acadêmica sobre história e currículo de Biologia no Ensino Médio (2005-2018)Currículo de BiologiaEnsino de BiologiaLevantamento BibliográficoAnálise Textual DiscursivaCurriculumBibliographic SurveyBiology TeachingDiscursive Textual AnalysisCurrículoInvestigación BibliográficaEnseñanza de BiologíaAnálisis Textual DiscursivoThis study aims to analyze the academic production on history and curriculum of Biology in high school, expressed in dissertations, theses and annals of events, published from 2005 to 2018. The work is characterized as a bibliographic, qualitative and quantitative research, called State of the Question (SQ). In all, 88 papers were identified and analyzed using Textual Discursive Analysis (TDA). Five final categories are presented in this article: I) Temporal distribution; II) Thematic focuses; III) Work genres; IV) Distribution by subarea or content of Biology; and, V) Classification of data collection sources. There was an expansion and diversification of research, with preference for the production of studies on official curricula, textbooks and/or focused on statements from teachers and students. Some gaps were characterized as a lack of historical research on official state curricula and a lack of greater appreciation of the social trajectories of those who work at the school.Este estudio tiene como objetivo analizar la producción académica sobre historia y currículo de biología en la escuela secundaria, distribuidas em trabajos académicos en el período de 2005-2018. El artículo se caracteriza como una investigación bibliográfica, cualitativa e cuantitativa, nombrado de Estado de la Cuestión. 88 trabajos fueran identificados e analizados utilizando el Análisis Textual Discursivo. Cinco categorías finales son presentadas en este artículo: I) Distribución temporal; II) Enfoques temáticos; III) Géneros de los trabajos; IV) Distribución por subcategorías o contenidos da Biología, y V) Clasificación de las fuentes de búsqueda de datos. Hubo una expansión y diversificación de las investigaciones, con preferencia para la producción de estudios sobre currículos oficiales, libros y enfocados em discursos de maestros y alumnos. Algunas brechas han sido caracterizadas, por ejemplo, falta de investigaciones históricas sobre los currículos oficiales del Estado y falta de una mayor valorización de los caminos sociales de quien trabaja en la escuela.Este estudo tem como objetivo analisar a produção acadêmica sobre história e currículo de Biologia no ensino médio, expressas em dissertações, teses e anais de eventos, publicados no período 2005-2018. O trabalho se caracteriza como pesquisa bibliográfica, qualitativa e quantitativa, denominado de Estado da Questão (EQ). Ao todo, 88 trabalhos foram identificados e analisados por meio da Análise Textual Discursiva (ATD). Cinco categorias finais são apresentadas neste artigo: I) Distribuição temporal; II) Focos temáticos; III) Gêneros dos trabalhos; IV) Distribuição por subáreas ou conteúdos da Biologia; e, V) Classificação das fontes de coleta de dados. Houve uma expansão e diversificação das pesquisas, com preferência para a produção de estudos sobre currículos oficiais, livros didáticos e/ou centrados em depoimentos de professores e alunos. Algumas lacunas foram caracterizadas, tais como a carência de pesquisas históricas sobre currículos oficiais estaduais e falta de uma maior valorização das trajetórias sociais de quem atua na escola.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/294710.26843/rencima.v12n4a39Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2947/1692https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Diego Adaylano MonteiroCarneiro, Claudia Christina Bravo Sá2023-05-13T21:28:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2947Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:28:24Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
La producción académica sobre historia y currículo de Biologia em lo Ensino Médio (2005-2018)
A produção acadêmica sobre história e currículo de Biologia no Ensino Médio (2005-2018)
title Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
spellingShingle Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro
Currículo de Biologia
Ensino de Biologia
Levantamento Bibliográfico
Análise Textual Discursiva
Curriculum
Bibliographic Survey
Biology Teaching
Discursive Textual Analysis
Currículo
Investigación Bibliográfica
Enseñanza de Biología
Análisis Textual Discursivo
title_short Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
title_full Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
title_fullStr Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
title_full_unstemmed Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
title_sort Academic production on history and curriculum of Biology in High School (2005-2018)
author Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro
author_facet Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro
Carneiro, Claudia Christina Bravo Sá
author_role author
author2 Carneiro, Claudia Christina Bravo Sá
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro
Carneiro, Claudia Christina Bravo Sá
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo de Biologia
Ensino de Biologia
Levantamento Bibliográfico
Análise Textual Discursiva
Curriculum
Bibliographic Survey
Biology Teaching
Discursive Textual Analysis
Currículo
Investigación Bibliográfica
Enseñanza de Biología
Análisis Textual Discursivo
topic Currículo de Biologia
Ensino de Biologia
Levantamento Bibliográfico
Análise Textual Discursiva
Curriculum
Bibliographic Survey
Biology Teaching
Discursive Textual Analysis
Currículo
Investigación Bibliográfica
Enseñanza de Biología
Análisis Textual Discursivo
description This study aims to analyze the academic production on history and curriculum of Biology in high school, expressed in dissertations, theses and annals of events, published from 2005 to 2018. The work is characterized as a bibliographic, qualitative and quantitative research, called State of the Question (SQ). In all, 88 papers were identified and analyzed using Textual Discursive Analysis (TDA). Five final categories are presented in this article: I) Temporal distribution; II) Thematic focuses; III) Work genres; IV) Distribution by subarea or content of Biology; and, V) Classification of data collection sources. There was an expansion and diversification of research, with preference for the production of studies on official curricula, textbooks and/or focused on statements from teachers and students. Some gaps were characterized as a lack of historical research on official state curricula and a lack of greater appreciation of the social trajectories of those who work at the school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2947
10.26843/rencima.v12n4a39
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2947
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n4a39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2947/1692
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132397752320