Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410 |
Resumo: | The teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms. The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals. |
id |
UCS-4_f731256c23ab4f002abf6705849251c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3410 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João PessoaFilo Echinodermata: percepción y modelado tridimensional con estudiantes de una escuela pública en João PessoaFilo Echinodermata: percepção e modelagem tridimensional com alunos de uma escola estadual em João PessoaEnsino-AprendizagemLúdicoEquinodermosModelo DidáticoZoologiaTeaching-LearningLudicEchinodermsDidactic ModelZoologyEnseñanza-AprendizajeLúdicoEquinodermosModelo DidácticoZoologíaThe teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms. The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals.La enseñanza de la zoología suele abordarse de manera tradicional, donde su evaluación es principalmente la memorización de las características de los phyla, sin la preocupación de una formación multidimensional, en la que el alumno tendría la construcción del pensamiento crítico y desarrollaría habilidades y conocimientos. habilidades. El presente trabajo tuvo como objetivo presentar la información necesaria sobre el Phylum Echinodermata, a partir del conocimiento previo de los estudiantes, utilizando actividades pedagógicas en el ámbito de la enseñanza formal, como estrategia de reconocimiento, sensibilización y conservación de estos organismos. En este trabajo se utilizaron los fundamentos y enfoques de la investigación cualitativa y cuantitativa como supuestos teórico-metodológicos, utilizando un cuestionario estructurado, conociendo la percepción de los estudiantes. A partir de metodologías agilizadas, los estudiantes pudieron comprender la importancia de los equinodermos para el hombre y el medio ambiente, en además de poder diferenciarlos de otros animales.O ensino de zoologia costuma ser abordado de modo tradicional, que têm como avalição principalmente a memorização das características dos filos. Nesta abordagem não há a preocupação de uma formação multidimensional, na qual o aluno teria a construção de um pensamento crítico e desenvolveria competências e habilidades. O presente estudo teve como objetivo apresentar informações necessárias sobre o Filo Echinodermata, a partir do conhecimento prévio dos alunos, utilizando as atividades pedagógicas no ambiente formal de ensino como estratégia de reconhecimento, sensibilização e conservação desses organismos. Foram utilizados como pressupostos teórico-metodológicos os fundamentos e abordagens da pesquisa qualitativa e quantitativa, utilizando um questionário estruturado para conhecer a percepção dos alunos. A partir de metodologias dinamizadas os alunos compreenderam a importância dos equinodermos para o homem e para o meio ambiente, além de conseguir diferenciá-los de outros animais.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/341010.26843/rencima.v14n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410/1939https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessStevenson, VictóriaPrata, JéssicaChristoffersen, Martin Lindsey2023-01-02T14:28:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3410Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:28:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa Filo Echinodermata: percepción y modelado tridimensional con estudiantes de una escuela pública en João Pessoa Filo Echinodermata: percepção e modelagem tridimensional com alunos de uma escola estadual em João Pessoa |
title |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
spellingShingle |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa Stevenson, Victória Ensino-Aprendizagem Lúdico Equinodermos Modelo Didático Zoologia Teaching-Learning Ludic Echinoderms Didactic Model Zoology Enseñanza-Aprendizaje Lúdico Equinodermos Modelo Didáctico Zoología |
title_short |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
title_full |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
title_fullStr |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
title_full_unstemmed |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
title_sort |
Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa |
author |
Stevenson, Victória |
author_facet |
Stevenson, Victória Prata, Jéssica Christoffersen, Martin Lindsey |
author_role |
author |
author2 |
Prata, Jéssica Christoffersen, Martin Lindsey |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stevenson, Victória Prata, Jéssica Christoffersen, Martin Lindsey |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-Aprendizagem Lúdico Equinodermos Modelo Didático Zoologia Teaching-Learning Ludic Echinoderms Didactic Model Zoology Enseñanza-Aprendizaje Lúdico Equinodermos Modelo Didáctico Zoología |
topic |
Ensino-Aprendizagem Lúdico Equinodermos Modelo Didático Zoologia Teaching-Learning Ludic Echinoderms Didactic Model Zoology Enseñanza-Aprendizaje Lúdico Equinodermos Modelo Didáctico Zoología |
description |
The teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms. The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410 10.26843/rencima.v14n1a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n1a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410/1939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133402288128 |