Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stevenson, Victória
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Prata, Jéssica, Christoffersen, Martin Lindsey
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410
Resumo: The teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms.  The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals.
id UCS-4_f731256c23ab4f002abf6705849251c1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3410
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João PessoaFilo Echinodermata: percepción y modelado tridimensional con estudiantes de una escuela pública en João PessoaFilo Echinodermata: percepção e modelagem tridimensional com alunos de uma escola estadual em João PessoaEnsino-AprendizagemLúdicoEquinodermosModelo DidáticoZoologiaTeaching-LearningLudicEchinodermsDidactic ModelZoologyEnseñanza-AprendizajeLúdicoEquinodermosModelo DidácticoZoologíaThe teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms.  The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals.La enseñanza de la zoología suele abordarse de manera tradicional, donde su evaluación es principalmente la memorización de las características de los phyla, sin la preocupación de una formación multidimensional, en la que el alumno tendría la construcción del pensamiento crítico y desarrollaría habilidades y conocimientos. habilidades. El presente trabajo tuvo como objetivo presentar la información necesaria sobre el Phylum Echinodermata, a partir del conocimiento previo de los estudiantes, utilizando actividades pedagógicas en el ámbito de la enseñanza formal, como estrategia de reconocimiento, sensibilización y conservación de estos organismos. En este trabajo se utilizaron los fundamentos y enfoques de la investigación cualitativa y cuantitativa como supuestos teórico-metodológicos, utilizando un cuestionario estructurado, conociendo la percepción de los estudiantes. A partir de metodologías agilizadas, los estudiantes pudieron comprender la importancia de los equinodermos para el hombre y el medio ambiente, en además de poder diferenciarlos de otros animales.O ensino de zoologia costuma ser abordado de modo tradicional, que têm como avalição principalmente a memorização das características dos filos. Nesta abordagem não há a preocupação de uma formação multidimensional, na qual o aluno teria a construção de um pensamento crítico e desenvolveria competências e habilidades. O presente estudo teve como objetivo apresentar informações necessárias sobre o Filo Echinodermata, a partir do conhecimento prévio dos alunos, utilizando as atividades pedagógicas no ambiente formal de ensino como estratégia de reconhecimento, sensibilização e conservação desses organismos.  Foram utilizados como pressupostos teórico-metodológicos os fundamentos e abordagens da pesquisa qualitativa e quantitativa, utilizando um questionário estruturado para conhecer a percepção dos alunos. A partir de metodologias dinamizadas os alunos compreenderam a importância dos equinodermos para o homem e para o meio ambiente, além de conseguir diferenciá-los de outros animais.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/341010.26843/rencima.v14n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410/1939https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessStevenson, VictóriaPrata, JéssicaChristoffersen, Martin Lindsey2023-01-02T14:28:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3410Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:28:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
Filo Echinodermata: percepción y modelado tridimensional con estudiantes de una escuela pública en João Pessoa
Filo Echinodermata: percepção e modelagem tridimensional com alunos de uma escola estadual em João Pessoa
title Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
spellingShingle Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
Stevenson, Victória
Ensino-Aprendizagem
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didático
Zoologia
Teaching-Learning
Ludic
Echinoderms
Didactic Model
Zoology
Enseñanza-Aprendizaje
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didáctico
Zoología
title_short Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
title_full Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
title_fullStr Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
title_full_unstemmed Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
title_sort Phylum Echinodermata: perception and three-dimensional modeling with students from a state school in João Pessoa
author Stevenson, Victória
author_facet Stevenson, Victória
Prata, Jéssica
Christoffersen, Martin Lindsey
author_role author
author2 Prata, Jéssica
Christoffersen, Martin Lindsey
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stevenson, Victória
Prata, Jéssica
Christoffersen, Martin Lindsey
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-Aprendizagem
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didático
Zoologia
Teaching-Learning
Ludic
Echinoderms
Didactic Model
Zoology
Enseñanza-Aprendizaje
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didáctico
Zoología
topic Ensino-Aprendizagem
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didático
Zoologia
Teaching-Learning
Ludic
Echinoderms
Didactic Model
Zoology
Enseñanza-Aprendizaje
Lúdico
Equinodermos
Modelo Didáctico
Zoología
description The teaching of zoology is usually approached in a traditional way, wherein its evaluation is mainly the memorization of the characteristics of the phyla, with no concern for a multidimensional formation. In this perspective, the student would be able to construct critical thinking and would develop other skills and abilities. The present work aimed to present necessary information about the Phylum Echinodermata, from the students' prior knowledge, using pedagogical activities in the formal teaching environment, as a strategy for recognition, awareness and conservation of these organisms.  The foundations and approaches of qualitative and quantitative research were used as theoretical-methodological assumptions, using a structured questionnaire, in order to evaluate the perception of students. Based on streamlined methodologies, the students understood the importance of echinoderms for man and the environment, in addition to being able to differentiate them from other animals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410
10.26843/rencima.v14n1a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3410/1939
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133402288128