Comportamento Planejado, Comportamento Passado e Familiaridade: Análise de Eficiência destes Preditores na Intenção de Ir à Vesperata de Diamantina-MG, Brasil / Theory of Planned Behavior, Past Behavior and Familiarity: Analysis of the Efficiency of these Predictors in the Intention to Visit Diamantina-MG Vesperata, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Cristiane Gontijo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tolentino, Isabela Gontijo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rosa dos Ventos (Caxias do Sul)
Texto Completo: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/8512
Resumo: RESUMOO turismo é um importante setor econômico. Entender a intenção de viagem das pessoas pode ser útil para o planejamento dos destinos, no atendimento à demanda da melhor forma possível. Nesse sentido, este estudo tem como objetivo avaliar o que influenciaria a intenção de ir à Vesperata de Diamantina, no Estado de Minas Gerais, utilizando para tal a Teoria do Comportamento Planejado, com a inclusão dos construtos comportamento passado e familiaridade. Para tanto, foi realizada pesquisa bibliográfica para elaboração de questionário, seguida de pesquisa quantitativa com 125 respondentes, sendo 101 válidos. Os resultados encontrados demonstraram relevância na inclusão dos novos construtos, que apresentaram efeito positivo na intenção de ir ao evento. Por outro lado, a atitude e a norma subjetiva, não apresentaram efeitos significativos na intenção, corroborando com estudos que tratam da complexidade da escolha de um destino turístico e da dificuldade de previsão da intenção, como em outros comportamentos mais comuns.PALAVRAS-CHAVETurismo; Teoria do Comportamento Planejado; Comportamento Passado; Familiaridade; Vesperata de Diamantina, Minas Gerais, Brasil. ABSTRACTTourism is an important economic sector. Understanding people's travel intentions can be useful for planning destinations, meeting demand as well as possible. In this sense, this study aims to assess what would influence the intention to go to the Diamantina Vesperata, in the State of Minas Gerais [Brazil], using the Theory of Planned Behavior for this purpose, with the inclusion of the constructs past behavior and familiarity. The methodology included bibliographic research for questionnaire elaboration, followed by quantitative research with 125 respondents, 101 of which are valid. The results showed relevance in the inclusion of the new constructs, which had a positive effect on the intention to attend the event. On the other hand, the attitude and the subjective norm did not present significant effects on the intention, corroborating with studies that deal with the complexity of the choice of tourist destination and the difficulty of forecasting the intention, as in other more common behaviors.KEYWORDSTourism; Theory of Planned Behavior; Familiarity; Past Behavior; Diamantina Vesperata, Minbas Gerais, Brazil. AUTORIACristiane Gontijo Araújo - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0003-2651-5187 E-mail: crisssgontijo@gmail.comIsabela Gontijo Tolentino - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0002-1908-1686 E-mail: isabelagtolentino@gmail.com REFERÊNCIASAjzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. LinkAjzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. New Jersey: Prentice-Hall.Alves, M. C., & Nascimento, A. F. (2014). Controvérsias analíticas sobre a turistificação da musicalidade diamantinense: o caso das Vesperatas. Cenário - Revista Interdisciplinar em Turismo e Território, 2(2), 123-139. LinkAl Ziadat, M. T. (2014). Application of planned behavior theory in Jordanian tourism. International Journal of Marketing Studies, 6(2), 105-116. LinkBentler, P. M., & Speckart, G. (1979). Models of attitude-behavior relations. Psychological Review, 86(5), 452-464. LinkBianchi, C., Milberg, S., & Cuneo, A. (2017). Understanding travelers' intentions to visit a short versus long-haul emerging vacation destination: the case of Chile. Tourism Management, 59, 312-324. LinkChien, G. C. L., Yen, I. Y., & Hoang, P-Q. (2012). Combination of theory of planned behaviour and motivation: an exploratory study of potential beach-based resorts in Vietnam. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(5), 489-508. LinkDiehl, A. A., & Tatim, D. C. (2004). Pesquisa em Ciências Sociais Aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall.Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: an introduction to the theory and research. Massachusetts: Addison-Wesley.Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. LinkFredricks, A. J., & Dossett, D. L. (1983). Attitude-behavior relations: A comparison of the Fishbein-Ajzen and the Bentler-Speckart models. Journal of Personality and Social Psychology, 45(3), 501-512. LinkFundação João Pinheiro. (2017).  Economia do Turismo de Minas Gerais: 2010 a 2014. Estatísticas & Informações: Indicadores Econômicos. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro.Gonçalvez, C. C. S., & Castellane, L. (2018). Determinantes do valor adicionado do turismo de Minas Gerais: uma análise com modelos de dados em painel. Marketing & Tourism Review, 3(1), 1-19. LinkGuimarães, E. P., & Ferreira, W. R. (2006). Turismo de eventos e seus impactos: o caso da Vesperata em Diamantina - MG. Reuna, 11(3), 71-95. LinkHair Jr., J. F., Hult, T. M., Ringle, C. M. E., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Los Angeles: Sage.Han, H., Lee, S., &  Lee, C. K. (2011). Extending the theory of planned behaviour: visa exemptions and the traveller decision-making process. Tourism Geographies, 13(1), 45-74. LinkHenseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319. LinkHsu, M-H., Yen, C-H., Chiu, C-M., & Chang, C-M. (2006). A longitudinal investigation of continued online shopping behavior: An extension of the theory of planned behavior. International Journal of Human-Computer Studies, 64(9), 889-904. LinkHsu, C. H. C., & Huang S. (2012). An extension of the theory of planned behavior model for tourists. Journal of Hospitality and Tourism Research, 36(3), 390-417. LinkHsu, M-C. (2013). The management of sports tourism: A causal modelling test of the theory of planned behaviour. International Journal of Management, 30(2), 474-496. LinkLam, T., & Hsu, C. H. C. (2006). Predicting behavioural intention of choosing a travel destination. Tourism Management, 27(4), 589-599. LinkLee, M., Han, H., & Lockyer, T. (2012). Attracting Japanese tourists for medical tourism experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29(1), 69-86. LinkMartin, D. S., Ramamonjiarivelo, Z., & Martin, W. S. (2011). Medtour: A scale for measuring medical tourism intentions. Tourism Review, 66(1/2), 45-56. LinkOliveira, R. A., Miranda, I. P., & Amaral, J. P. S. (2016). Gestão da Informação: o papel dos observatórios e turismo brasileiros para a tomada de decisão do setor público. Marketing & Tourism Review, 1(2), 1-31. LinkPhetvaroon, K. (2006). Application of the theory of planned behaviour to select a destination after a crisis: a case study of Phuket, Thailand. Unpublished PhD Thesis, Oklahoma State University. LinkPires, M. C. (2017). Das viagens dos cientistas no século xix aos modernistas: a mineiridade e o despertar do turismo das cidades históricas de Minas Gerais, Brasil. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 9(3), 405-416. LinkQuintal, V. A., Lee, J. A., & Soutar, G. N. (2010). Risk, uncertainty, and the theory of planned behavior: a tourism example. Tourism Management, 31(6), 797-805. LinkRoseta, P.; Sousa, B.B.; Roseta, L. (2020). Determiners in the consumer’s purchase decision process in ecotourism contexts: a Portuguese case study. Geosciences, 10(6), 1-18. Link Samara, B. S., & Barros, J. C. (2002). Pesquisa de Marketing – conceitos e metodologia. São Paulo: Prentice Hall.Shen, S., Schüttemeyer, A., & Braun, B. (2009). Visitors’intention to visit World Cultural Heritage sites: An empirical study of Suzhou, China. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(7), 722-734. LinkSilva, D. R., & Sant’anna, P. A. (2015). Turismo e afirmação da identidade cultural: impactos psicossociais da atividade turística em Diamantina. Turismo - Visão e Ação, 17(1), 150-178. LinkSilveira, C. E., & Medaglia, J. (2014). Perfil da demanda turística real de Diamantina e região: características de viagem, motivações, percepções & expectativas. Diamantina: UFVJM, 2014. LinkSousa, B., & Alves, G. (2019). The role of relationship marketing in behavioural intentions of medical tourism services and guest experiences. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2(3), 224-240. LinkSparks, B. A., & Pan, G. W. (2009). Chinese outbound tourists: unerstanding their attitudes, constraints and use of information sources. Tourism Management, 30(4), 483-494. LinkWorld Travel & Tourism Council. (2019). Travel & Tourism Economic Impact 2019 World. Link Yang, J., Yuan, B., & Hu, P. (2009). Tourism destination image and visit intention: examining the role of familiarity. Journal of China Tourism Research, 5(2), 174-187. LinkYuzhanin, S., & Fisher, D. (2016). The efficacy of the theory of planned behavior for predicting intentions to choose a travel destination: a review. Tourism Review, 71(2), 135-147. Link PROCESSO EDITORIALRecebido: 18 MAI 20; Aceito: 15 OUT 20. 
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Nesse sentido, este estudo tem como objetivo avaliar o que influenciaria a intenção de ir à Vesperata de Diamantina, no Estado de Minas Gerais, utilizando para tal a Teoria do Comportamento Planejado, com a inclusão dos construtos comportamento passado e familiaridade. Para tanto, foi realizada pesquisa bibliográfica para elaboração de questionário, seguida de pesquisa quantitativa com 125 respondentes, sendo 101 válidos. Os resultados encontrados demonstraram relevância na inclusão dos novos construtos, que apresentaram efeito positivo na intenção de ir ao evento. Por outro lado, a atitude e a norma subjetiva, não apresentaram efeitos significativos na intenção, corroborando com estudos que tratam da complexidade da escolha de um destino turístico e da dificuldade de previsão da intenção, como em outros comportamentos mais comuns.PALAVRAS-CHAVETurismo; Teoria do Comportamento Planejado; Comportamento Passado; Familiaridade; Vesperata de Diamantina, Minas Gerais, Brasil. ABSTRACTTourism is an important economic sector. Understanding people's travel intentions can be useful for planning destinations, meeting demand as well as possible. In this sense, this study aims to assess what would influence the intention to go to the Diamantina Vesperata, in the State of Minas Gerais [Brazil], using the Theory of Planned Behavior for this purpose, with the inclusion of the constructs past behavior and familiarity. The methodology included bibliographic research for questionnaire elaboration, followed by quantitative research with 125 respondents, 101 of which are valid. The results showed relevance in the inclusion of the new constructs, which had a positive effect on the intention to attend the event. On the other hand, the attitude and the subjective norm did not present significant effects on the intention, corroborating with studies that deal with the complexity of the choice of tourist destination and the difficulty of forecasting the intention, as in other more common behaviors.KEYWORDSTourism; Theory of Planned Behavior; Familiarity; Past Behavior; Diamantina Vesperata, Minbas Gerais, Brazil. AUTORIACristiane Gontijo Araújo - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0003-2651-5187 E-mail: crisssgontijo@gmail.comIsabela Gontijo Tolentino - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0002-1908-1686 E-mail: isabelagtolentino@gmail.com REFERÊNCIASAjzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. LinkAjzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. New Jersey: Prentice-Hall.Alves, M. C., & Nascimento, A. F. (2014). Controvérsias analíticas sobre a turistificação da musicalidade diamantinense: o caso das Vesperatas. Cenário - Revista Interdisciplinar em Turismo e Território, 2(2), 123-139. LinkAl Ziadat, M. T. (2014). Application of planned behavior theory in Jordanian tourism. International Journal of Marketing Studies, 6(2), 105-116. LinkBentler, P. M., & Speckart, G. (1979). Models of attitude-behavior relations. Psychological Review, 86(5), 452-464. LinkBianchi, C., Milberg, S., & Cuneo, A. (2017). Understanding travelers' intentions to visit a short versus long-haul emerging vacation destination: the case of Chile. Tourism Management, 59, 312-324. LinkChien, G. C. L., Yen, I. Y., & Hoang, P-Q. (2012). Combination of theory of planned behaviour and motivation: an exploratory study of potential beach-based resorts in Vietnam. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(5), 489-508. LinkDiehl, A. A., & Tatim, D. C. (2004). Pesquisa em Ciências Sociais Aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall.Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: an introduction to the theory and research. Massachusetts: Addison-Wesley.Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. LinkFredricks, A. J., & Dossett, D. L. (1983). Attitude-behavior relations: A comparison of the Fishbein-Ajzen and the Bentler-Speckart models. Journal of Personality and Social Psychology, 45(3), 501-512. LinkFundação João Pinheiro. (2017).  Economia do Turismo de Minas Gerais: 2010 a 2014. Estatísticas & Informações: Indicadores Econômicos. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro.Gonçalvez, C. C. S., & Castellane, L. (2018). Determinantes do valor adicionado do turismo de Minas Gerais: uma análise com modelos de dados em painel. Marketing & Tourism Review, 3(1), 1-19. LinkGuimarães, E. P., & Ferreira, W. R. (2006). Turismo de eventos e seus impactos: o caso da Vesperata em Diamantina - MG. Reuna, 11(3), 71-95. LinkHair Jr., J. F., Hult, T. M., Ringle, C. M. E., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Los Angeles: Sage.Han, H., Lee, S., &  Lee, C. K. (2011). Extending the theory of planned behaviour: visa exemptions and the traveller decision-making process. Tourism Geographies, 13(1), 45-74. LinkHenseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319. LinkHsu, M-H., Yen, C-H., Chiu, C-M., & Chang, C-M. (2006). A longitudinal investigation of continued online shopping behavior: An extension of the theory of planned behavior. International Journal of Human-Computer Studies, 64(9), 889-904. LinkHsu, C. H. C., & Huang S. (2012). An extension of the theory of planned behavior model for tourists. Journal of Hospitality and Tourism Research, 36(3), 390-417. LinkHsu, M-C. (2013). The management of sports tourism: A causal modelling test of the theory of planned behaviour. International Journal of Management, 30(2), 474-496. LinkLam, T., & Hsu, C. H. C. (2006). Predicting behavioural intention of choosing a travel destination. Tourism Management, 27(4), 589-599. LinkLee, M., Han, H., & Lockyer, T. (2012). Attracting Japanese tourists for medical tourism experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29(1), 69-86. LinkMartin, D. S., Ramamonjiarivelo, Z., & Martin, W. S. (2011). Medtour: A scale for measuring medical tourism intentions. Tourism Review, 66(1/2), 45-56. LinkOliveira, R. A., Miranda, I. P., & Amaral, J. P. S. (2016). Gestão da Informação: o papel dos observatórios e turismo brasileiros para a tomada de decisão do setor público. Marketing & Tourism Review, 1(2), 1-31. LinkPhetvaroon, K. (2006). Application of the theory of planned behaviour to select a destination after a crisis: a case study of Phuket, Thailand. Unpublished PhD Thesis, Oklahoma State University. LinkPires, M. C. (2017). Das viagens dos cientistas no século xix aos modernistas: a mineiridade e o despertar do turismo das cidades históricas de Minas Gerais, Brasil. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 9(3), 405-416. LinkQuintal, V. A., Lee, J. A., & Soutar, G. N. (2010). Risk, uncertainty, and the theory of planned behavior: a tourism example. Tourism Management, 31(6), 797-805. LinkRoseta, P.; Sousa, B.B.; Roseta, L. (2020). Determiners in the consumer’s purchase decision process in ecotourism contexts: a Portuguese case study. Geosciences, 10(6), 1-18. Link Samara, B. S., & Barros, J. C. (2002). Pesquisa de Marketing – conceitos e metodologia. São Paulo: Prentice Hall.Shen, S., Schüttemeyer, A., & Braun, B. (2009). Visitors’intention to visit World Cultural Heritage sites: An empirical study of Suzhou, China. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(7), 722-734. LinkSilva, D. R., & Sant’anna, P. A. (2015). Turismo e afirmação da identidade cultural: impactos psicossociais da atividade turística em Diamantina. Turismo - Visão e Ação, 17(1), 150-178. LinkSilveira, C. E., & Medaglia, J. (2014). Perfil da demanda turística real de Diamantina e região: características de viagem, motivações, percepções & expectativas. Diamantina: UFVJM, 2014. LinkSousa, B., & Alves, G. (2019). The role of relationship marketing in behavioural intentions of medical tourism services and guest experiences. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2(3), 224-240. LinkSparks, B. A., & Pan, G. W. (2009). Chinese outbound tourists: unerstanding their attitudes, constraints and use of information sources. Tourism Management, 30(4), 483-494. LinkWorld Travel & Tourism Council. (2019). Travel & Tourism Economic Impact 2019 World. Link Yang, J., Yuan, B., & Hu, P. (2009). Tourism destination image and visit intention: examining the role of familiarity. Journal of China Tourism Research, 5(2), 174-187. LinkYuzhanin, S., & Fisher, D. (2016). The efficacy of the theory of planned behavior for predicting intentions to choose a travel destination: a review. Tourism Review, 71(2), 135-147. Link PROCESSO EDITORIALRecebido: 18 MAI 20; Aceito: 15 OUT 20. ROSA DOS VENTOS - Turismo e HospitalidadeAraújo, Cristiane GontijoTolentino, Isabela Gontijo2021-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/8512ROSA DOS VENTOS - Turismo e Hospitalidade; v. 13, n. 1 (2021): Revista Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade2178-9061reponame:Rosa dos Ventos (Caxias do Sul)instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/8512/pdfDireitos autorais 2021 Cristiane Gontijo Araújo, Isabela Gontijo Tolentinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-13T15:19:25Zoai:vkali30.ucs.br:article/8512Revistahttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventosPUBhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/oaisusanagastal@gmail.com2178-90612178-9061opendoar:2021-01-13T15:19:25Rosa dos Ventos (Caxias do Sul) - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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Araújo, Cristiane Gontijo
Ciências Sociais Aplicadas/Turismo
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Por outro lado, a atitude e a norma subjetiva, não apresentaram efeitos significativos na intenção, corroborando com estudos que tratam da complexidade da escolha de um destino turístico e da dificuldade de previsão da intenção, como em outros comportamentos mais comuns.PALAVRAS-CHAVETurismo; Teoria do Comportamento Planejado; Comportamento Passado; Familiaridade; Vesperata de Diamantina, Minas Gerais, Brasil. ABSTRACTTourism is an important economic sector. Understanding people's travel intentions can be useful for planning destinations, meeting demand as well as possible. In this sense, this study aims to assess what would influence the intention to go to the Diamantina Vesperata, in the State of Minas Gerais [Brazil], using the Theory of Planned Behavior for this purpose, with the inclusion of the constructs past behavior and familiarity. The methodology included bibliographic research for questionnaire elaboration, followed by quantitative research with 125 respondents, 101 of which are valid. The results showed relevance in the inclusion of the new constructs, which had a positive effect on the intention to attend the event. On the other hand, the attitude and the subjective norm did not present significant effects on the intention, corroborating with studies that deal with the complexity of the choice of tourist destination and the difficulty of forecasting the intention, as in other more common behaviors.KEYWORDSTourism; Theory of Planned Behavior; Familiarity; Past Behavior; Diamantina Vesperata, Minbas Gerais, Brazil. AUTORIACristiane Gontijo Araújo - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0003-2651-5187 E-mail: crisssgontijo@gmail.comIsabela Gontijo Tolentino - Mestranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Currículo: http://orcid.org/0000-0002-1908-1686 E-mail: isabelagtolentino@gmail.com REFERÊNCIASAjzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. LinkAjzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. New Jersey: Prentice-Hall.Alves, M. C., & Nascimento, A. F. (2014). Controvérsias analíticas sobre a turistificação da musicalidade diamantinense: o caso das Vesperatas. Cenário - Revista Interdisciplinar em Turismo e Território, 2(2), 123-139. LinkAl Ziadat, M. T. (2014). Application of planned behavior theory in Jordanian tourism. International Journal of Marketing Studies, 6(2), 105-116. LinkBentler, P. M., & Speckart, G. (1979). Models of attitude-behavior relations. 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