Família, cuidado e educação de filhos: concepções e práticas de mães inseridas e não inseridas no mercado de trabalho – estudo de casos múltiplos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontoura, Clarissa Santos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UCSAL
Texto Completo: http://hdl.handle.net/123456730/215
Resumo: O trabalho remunerado feminino tem causado impacto nas famílias e no cuidado dos filhos. Diante disso, a presente dissertação de mestrado objetiva a conhecer as concepções e práticas de mães de crianças (com idades entre dois e cinco anos) sobre família, cuidado e educação de filhos, comparando as visões das que trabalham com as das que não estão inseridas no mercado de trabalho. Optou-se por estudo qualitativo. Foram entrevistadas 10 mães de classe média: cinco delas inseridas no mercado de trabalho e as outras cinco não. As mães foram acessadas em clínica pediátrica de Salvador-Ba. Para a coleta de dados foi construído um roteiro de entrevista com questões predominantemente abertas. Como procedimentos, a mestranda convidou mães de crianças atendidas na referida clínica a participarem da pesquisa considerando os critérios de inclusão. As mães assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido e foram entrevistadas em local de conveniência para elas. Tais entrevistas foram gravadas e transcritas. As respostas obtidas foram descritas e construiram-se categorias apartir delas. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Maternidade Climério de Oliveira (COM/UFBA). Os principais resultados foram: a família foi concebida como base de tudo e sentido da vida das mães. A maternidade foi considerada tarefa positiva, mas complexa, envolvendo responsabilidade e amor incondicional. As concepções de educação envolveram principalmente a orientação/ensino, o estabelecimento de limites e a transmissão de valores. Verificou-se sobrecarga de atribuições conferidas às mães acerca dos trabalhos domésticos e os direcionados à educação e cuidados dos filhos. No entanto, constatou-se que mães que trabalham contam com rede maior de apoio no cuidado e educação dos filhos, incluindo familiares e não familiares predominantemente do sexo feminino. Conforme as entrevistadas, suas famílias educam as crianças estabelecendo limites e transmitindo valores e orientações. Parece haver um consenso entre as participantes dos dois grupos de que há um maior tempo de dedicação aos filhos por parte das mães que não trabalham. Também ficou evidente a necessidade de se considerar a qualidade do tempo disponível, não apenas a quantidade. Conclui-se que a maternidade é central na vida dessas mulheres. Mesmo mais sobrecarregadas, as que trabalham contam com rede de apoio nos cuidados dos filhos e apresentam satisfação pessoal e profissional proporcionada pelo trabalho. As que não trabalham reconhecem a importância da presença delas junto aos filhos, porém, por vezes, sentem-se com muitas demandas familiares e desejavam um tempo para suprir suas necessidades pessoais e profissionais, aspirando retornar ao mercado de trabalho. Aponta-se para a necessidade de estudos futuros aprofundando a complexidade da relação família e trabalho.
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As mães assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido e foram entrevistadas em local de conveniência para elas. Tais entrevistas foram gravadas e transcritas. As respostas obtidas foram descritas e construiram-se categorias apartir delas. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Maternidade Climério de Oliveira (COM/UFBA). Os principais resultados foram: a família foi concebida como base de tudo e sentido da vida das mães. A maternidade foi considerada tarefa positiva, mas complexa, envolvendo responsabilidade e amor incondicional. As concepções de educação envolveram principalmente a orientação/ensino, o estabelecimento de limites e a transmissão de valores. Verificou-se sobrecarga de atribuições conferidas às mães acerca dos trabalhos domésticos e os direcionados à educação e cuidados dos filhos. No entanto, constatou-se que mães que trabalham contam com rede maior de apoio no cuidado e educação dos filhos, incluindo familiares e não familiares predominantemente do sexo feminino. Conforme as entrevistadas, suas famílias educam as crianças estabelecendo limites e transmitindo valores e orientações. Parece haver um consenso entre as participantes dos dois grupos de que há um maior tempo de dedicação aos filhos por parte das mães que não trabalham. Também ficou evidente a necessidade de se considerar a qualidade do tempo disponível, não apenas a quantidade. Conclui-se que a maternidade é central na vida dessas mulheres. Mesmo mais sobrecarregadas, as que trabalham contam com rede de apoio nos cuidados dos filhos e apresentam satisfação pessoal e profissional proporcionada pelo trabalho. As que não trabalham reconhecem a importância da presença delas junto aos filhos, porém, por vezes, sentem-se com muitas demandas familiares e desejavam um tempo para suprir suas necessidades pessoais e profissionais, aspirando retornar ao mercado de trabalho. Aponta-se para a necessidade de estudos futuros aprofundando a complexidade da relação família e trabalho.The inclusion of women in the labor market has had an impact in families and in their childcare practices. This master’s dissertation thus aims to research the concepts and practices of mothers with two- to five-year-old children regarding family, childcare, and child-rearing, comparing the perspectives of mothers who are in the labor market with those who are not. A qualitative method for this study was chosen. Ten middle-class mothers were interviewed; five of whom are in the labor market and five who are not. The mothers were met in a pediatric clinic in Salvador-BA. For data collection, an interview script was constructed with primarily open questions. The researcher invited mothers of children who were treated at the aforementioned clinic to participate in the project, considering the inclusion criteria. The mothers signed the Statement of Informed Consent and were interviewed in locations that were convenient for them. The interviews were recorded and transcribed, and the responses obtained were described and used to construct categories. This study was approved by the Climério de Oliveira Maternity Research Ethics Committee (COM/UFBA). The main results were as follows: mothers viewed family as the basis of everything and the purpose of their lives. Motherhood was considered a positive – albeit complex – duty. The concepts of child-rearing involved mainly guidance/teaching, the establishment of limits and the transmission of values. The study verified an overload of tasks conferred to the mothers, regarding domestic duties as well as those geared towards childcare and child-rearing. However, it can be stated that the mothers in the labor market have a larger support network in their childcare and child-rearing, which includes relatives and non-relatives people. These duties are shared primarily among women. Their families raise their children by establishing limits and transmitting values and guidance. There appears to be a consensus among the members of the two groups that mothers who are not in the labor market have more time to dedicate to their children. It was also evident that the quality of time available, not only the quantity, must be considered. It can be concluded that motherhood is central to the lives of the women interviewed. Although mothers in the labor market are more overloaded, they have a childcare support network and demonstrate personal and professional satisfaction afforded by their work. Mothers outside the labor market recognize the importance of their presence for their children; however, they sometimes feel suffocated by family demands and wish for time to meet their personal and professional needs. Future studies are needed to further research the complexity of the relationship between family and work. Keywords: Motherhood; Family; Child-raising; Childcare. The inclusion of women in the labor market has had an impact in families and in their childcare practices. This master’s dissertation thus aims to research the concepts and practices of mothers with two- to five-year-old children regarding family, childcare, and child-rearing, comparing the perspectives of mothers who are in the labor market with those who are not. A qualitative method for this study was chosen. Ten middle-class mothers were interviewed; five of whom are in the labor market and five who are not. The mothers were met in a pediatric clinic in Salvador-BA. 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The study verified an overload of tasks conferred to the mothers, regarding domestic duties as well as those geared towards childcare and child-rearing. However, it can be stated that the mothers in the labor market have a larger support network in their childcare and child-rearing, which includes relatives and non-relatives people. These duties are shared primarily among women. Their families raise their children by establishing limits and transmitting values and guidance. There appears to be a consensus among the members of the two groups that mothers who are not in the labor market have more time to dedicate to their children. It was also evident that the quality of time available, not only the quantity, must be considered. It can be concluded that motherhood is central to the lives of the women interviewed. Although mothers in the labor market are more overloaded, they have a childcare support network and demonstrate personal and professional satisfaction afforded by their work. Mothers outside the labor market recognize the importance of their presence for their children; however, they sometimes feel suffocated by family demands and wish for time to meet their personal and professional needs. Future studies are needed to further research the complexity of the relationship between family and work. Keywords: Motherhood; Family; Child-raising; Childcare. The inclusion of women in the labor market has had an impact in families and in their childcare practices. This master’s dissertation thus aims to research the concepts and practices of mothers with two- to five-year-old children regarding family, childcare, and child-rearing, comparing the perspectives of mothers who are in the labor market with those who are not. A qualitative method for this study was chosen. Ten middle-class mothers were interviewed; five of whom are in the labor market and five who are not. The mothers were met in a pediatric clinic in Salvador-BA. For data collection, an interview script was constructed with primarily open questions. The researcher invited mothers of children who were treated at the aforementioned clinic to participate in the project, considering the inclusion criteria. The mothers signed the Statement of Informed Consent and were interviewed in locations that were convenient for them. The interviews were recorded and transcribed, and the responses obtained were described and used to construct categories. This study was approved by the Climério de Oliveira Maternity Research Ethics Committee (COM/UFBA). The main results were as follows: mothers viewed family as the basis of everything and the purpose of their lives. Motherhood was considered a positive – albeit complex – duty. The concepts of child-rearing involved mainly guidance/teaching, the establishment of limits and the transmission of values. The study verified an overload of tasks conferred to the mothers, regarding domestic duties as well as those geared towards childcare and child-rearing. However, it can be stated that the mothers in the labor market have a larger support network in their childcare and child-rearing, which includes relatives and non-relatives people. These duties are shared primarily among women. Their families raise their children by establishing limits and transmitting values and guidance. There appears to be a consensus among the members of the two groups that mothers who are not in the labor market have more time to dedicate to their children. It was also evident that the quality of time available, not only the quantity, must be considered. It can be concluded that motherhood is central to the lives of the women interviewed. Although mothers in the labor market are more overloaded, they have a childcare support network and demonstrate personal and professional satisfaction afforded by their work. Mothers outside the labor market recognize the importance of their presence for their children; however, they sometimes feel suffocated by family demands and wish for time to meet their personal and professional needs. Future studies are needed to further research the complexity of the relationship between family and work.Submitted by Lafaiete Santos Santiago (lafaiete.santiago@ucsal.br) on 2016-11-14T17:09:48Z No. of bitstreams: 1 FONTOURA CS 2014.pdf: 1494697 bytes, checksum: 837f4601523ccdcc7124c7a0ea3952f5 (MD5)Approved for entry into archive by Rosemary Magalhães (rosemary.magalhaes@ucsal.br) on 2017-01-13T14:26:06Z (GMT) No. of bitstreams: 1 FONTOURA CS 2014.pdf: 1494697 bytes, checksum: 837f4601523ccdcc7124c7a0ea3952f5 (MD5)Made available in DSpace on 2017-01-13T14:26:06Z (GMT). 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