Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791 |
Resumo: | In the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions. |
id |
UDESC-0_095c11d46ae4bf5e26ce55fa2162841d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20791 |
network_acronym_str |
UDESC-0 |
network_name_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Body culture as a discursive event in the field of Physical EducationLa cultura corporal como evento discursivo en el campo de la Educación FísicaCultura corporal como acontecimento discursivo no campo da Educação Físicacultura corporaleducação físicaacontecimento discursivobody culturephysical educationdiscursive eventcultura corporaleducación físicaacontecimiento discursivoIn the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions.En compañía de algunos supuestos provenientes de la perspectiva foucaultiana, el objetivo de este estudio es poner en agenda la noción de cultura del cuerpo. Para alcanzar el objetivo enunciado, se esbozan algunos rasgos discursivos de la relativamente reciente irrupción de la cultura corporal en el ámbito de la Educación Física. A continuación, se pretende defender la idea de que la cultura del cuerpo se configura como un acontecimiento discursivo singular, instaurando nuevas formas de regularidad y, por lo tanto, expresando una discontinuidad en relación con las concepciones del movimiento del cuerpo humano vigentes en las concepciones curriculares tradicionales del componente Frente a ello, se conjetura, en efecto, que, en términos pedagógicos, la noción en foco requiere o, al menos, presupone la modificación de las acciones didácticas.Na companhia de alguns pressupostos advindos da perspectiva foucaultiana, o presente estudo possui como escopo colocar em pauta a noção de cultura corporal. A fim de alcançar o objetivo elencado, delineiam-se, inicialmente, alguns traços discursivos da irrupção relativamente recente da cultura corporal no âmbito da Educação Física. Em seguida, ambiciona-se defender a ideia de que a cultura corporal se configura como um acontecimento discursivo singular, instaurando novas formas de regularidade e, por conseguinte, exprimindo uma descontinuidade em relação às concepções de movimento corporal humano vigentes nas concepções curriculares tradicionais do componente. Em vista disso, conjectura-se, com efeito, que, em termos pedagógicos, a noção em foco requer ou, ao menos, pressupõe a modificação das ações didáticas.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2079110.5965/1984723824542023311Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 311 - 3251984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791/15289Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Clayton Cesar de OliveiraNeira, Marcos Garcia2024-02-29T13:18:18Zoai::article/20791Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:18:18Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education La cultura corporal como evento discursivo en el campo de la Educación Física Cultura corporal como acontecimento discursivo no campo da Educação Física |
title |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
spellingShingle |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education Borges, Clayton Cesar de Oliveira cultura corporal educação física acontecimento discursivo body culture physical education discursive event cultura corporal educación física acontecimiento discursivo |
title_short |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
title_full |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
title_fullStr |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
title_full_unstemmed |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
title_sort |
Body culture as a discursive event in the field of Physical Education |
author |
Borges, Clayton Cesar de Oliveira |
author_facet |
Borges, Clayton Cesar de Oliveira Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Clayton Cesar de Oliveira Neira, Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cultura corporal educação física acontecimento discursivo body culture physical education discursive event cultura corporal educación física acontecimiento discursivo |
topic |
cultura corporal educação física acontecimento discursivo body culture physical education discursive event cultura corporal educación física acontecimiento discursivo |
description |
In the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791 10.5965/1984723824542023311 |
url |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791 |
identifier_str_mv |
10.5965/1984723824542023311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791/15289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 311 - 325 1984-7238 reponame:Linhas (Florianópolis. Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:(UDESC) |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
(UDESC) |
institution |
(UDESC) |
reponame_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
collection |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com |
_version_ |
1798042405919784960 |