Body culture as a discursive event in the field of Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Clayton Cesar de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791
Resumo: In the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions.
id UDESC-0_095c11d46ae4bf5e26ce55fa2162841d
oai_identifier_str oai::article/20791
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Body culture as a discursive event in the field of Physical EducationLa cultura corporal como evento discursivo en el campo de la Educación FísicaCultura corporal como acontecimento discursivo no campo da Educação Físicacultura corporaleducação físicaacontecimento discursivobody culturephysical educationdiscursive eventcultura corporaleducación físicaacontecimiento discursivoIn the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions.En compañía de algunos supuestos provenientes de la perspectiva foucaultiana, el objetivo de este estudio es poner en agenda la noción de cultura del cuerpo. Para alcanzar el objetivo enunciado, se esbozan algunos rasgos discursivos de la relativamente reciente irrupción de la cultura corporal en el ámbito de la Educación Física. A continuación, se pretende defender la idea de que la cultura del cuerpo se configura como un acontecimiento discursivo singular, instaurando nuevas formas de regularidad y, por lo tanto, expresando una discontinuidad en relación con las concepciones del movimiento del cuerpo humano vigentes en las concepciones curriculares tradicionales del componente Frente a ello, se conjetura, en efecto, que, en términos pedagógicos, la noción en foco requiere o, al menos, presupone la modificación de las acciones didácticas.Na companhia de alguns pressupostos advindos da perspectiva foucaultiana, o presente estudo possui como escopo colocar em pauta a noção de cultura corporal. A fim de alcançar o objetivo elencado, delineiam-se, inicialmente, alguns traços discursivos da irrupção relativamente recente da cultura corporal no âmbito da Educação Física. Em seguida, ambiciona-se defender a ideia de que a cultura corporal se configura como um acontecimento discursivo singular, instaurando novas formas de regularidade e, por conseguinte, exprimindo uma descontinuidade em relação às concepções de movimento corporal humano vigentes nas concepções curriculares tradicionais do componente. Em vista disso, conjectura-se, com efeito, que, em termos pedagógicos, a noção em foco requer ou, ao menos, pressupõe a modificação das ações didáticas.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2079110.5965/1984723824542023311Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 311 - 3251984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791/15289Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Clayton Cesar de OliveiraNeira, Marcos Garcia2024-02-29T13:18:18Zoai::article/20791Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:18:18Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
La cultura corporal como evento discursivo en el campo de la Educación Física
Cultura corporal como acontecimento discursivo no campo da Educação Física
title Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
spellingShingle Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
Borges, Clayton Cesar de Oliveira
cultura corporal
educação física
acontecimento discursivo
body culture
physical education
discursive event
cultura corporal
educación física
acontecimiento discursivo
title_short Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
title_full Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
title_fullStr Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
title_full_unstemmed Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
title_sort Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
author Borges, Clayton Cesar de Oliveira
author_facet Borges, Clayton Cesar de Oliveira
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira, Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Clayton Cesar de Oliveira
Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv cultura corporal
educação física
acontecimento discursivo
body culture
physical education
discursive event
cultura corporal
educación física
acontecimiento discursivo
topic cultura corporal
educação física
acontecimento discursivo
body culture
physical education
discursive event
cultura corporal
educación física
acontecimiento discursivo
description In the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791
10.5965/1984723824542023311
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791
identifier_str_mv 10.5965/1984723824542023311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20791/15289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 311 - 325
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042405919784960