Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Toledo, Neila
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787
Resumo: The article discusses the effects of technoscience linked to neoliberal governmentality in the qualification of agricultural technicians of IFRS-Sertão. The research material consists of interviews with four graduates enrolled in the technical course in agriculture and livestock integrated to high school in that institution. In methodological terms, the research conducted is qualitative, and the data were scrutinized from the perspective of discourse analysis, as proposed by Michel Foucault. The analysis of the interviews showed that technoscience: a) is a form of exercise of neoliberal governmentality b) supported by certain truths that lead students to admit that this can lead them to achieve excellent placements in the agricultural labor market. Finally, the study concludes that the technical course allows students to acknowledge that technoscience can lead them to success in their professional life and for this, continuity in studies is essential.
id UDESC-0_9d694b3f0ca06ad520bcc571d026e9c5
oai_identifier_str oai::article/17787
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical courseTecnociencia, gubernamentalidad neoliberal y educación: análisis de los enunciados de los egresados de una carrera técnicaTecnociência, governamentalidade neoliberal e educação análise de enunciações de egressos de um curso técnicocurso técnico agrícolaentrevistatecnociênciagovernamentalidade neoliberalneoliberalismoagricultural technical courseinterviewtechnoscienceneoliberal governanceCurso Técnico Agrícolaentrevistastecnocienciagubernamentalidad neoliberalThe article discusses the effects of technoscience linked to neoliberal governmentality in the qualification of agricultural technicians of IFRS-Sertão. The research material consists of interviews with four graduates enrolled in the technical course in agriculture and livestock integrated to high school in that institution. In methodological terms, the research conducted is qualitative, and the data were scrutinized from the perspective of discourse analysis, as proposed by Michel Foucault. The analysis of the interviews showed that technoscience: a) is a form of exercise of neoliberal governmentality b) supported by certain truths that lead students to admit that this can lead them to achieve excellent placements in the agricultural labor market. Finally, the study concludes that the technical course allows students to acknowledge that technoscience can lead them to success in their professional life and for this, continuity in studies is essential.Este artículo discute los efectos de la tecnociencia vinculada a la gubernamentalidad neoliberal en la formación del Técnico Agrícola en el IFRS-Sertão. El material de la investigación consiste en entrevistas realizadas a cuatro egresados del Curso Técnico en Ciencias Agropecuarias Integrado a la Educación Secundaria de esa institución. Desde el punto de vista metodológico, se ha llevado a cabo una investigación cualitativa, en la que los datos se han examinado desde la perspectiva del análisis del discurso, tal y como propone Michel Foucault. El análisis de las entrevistas mostró que la tecnociencia: a) es una forma de ejercer la gubernamentalidad neoliberal; b) sustentada en ciertas verdades, gobierna a los estudiantes para admitir que es lo que puede llevarlos a conseguir excelentes colocaciones en el mercado laboral agrícola. Por último, se concluye que el mencionado Curso Técnico lleva a los alumnos a admitir que la tecnociencia es lo que les puede llevar al éxito en su vida profesional y que, para ello, la continuidad de los estudios es importante.O artigo problematiza os efeitos da tecnociência vinculada à governamentalidade neoliberal na formação do Técnico Agrícola do IFRS-Sertão. O material de pesquisa é constituído por entrevistas realizadas com quatro egressos do Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio da referida instituição. Em termos metodológicos foi realizada uma pesquisa qualitativa, sendo os dados escrutinados na perspectiva da análise do discurso, como proposta por Michel Foucault. O exame das entrevistas mostrou que a tecnociência: a) é uma forma de exercício da governamentalidade neoliberal; b) sustentada por determinadas verdades, governa os estudantes a admitir que é o que pode levá-los a conseguir excelentes colocações no mercado de trabalho agrícola. Conclui-se, por fim, que o referido Curso Técnico conduz os alunos a admitir que a tecnociência é o que pode levá-los ao sucesso em sua vida profissional e que, para isso, a continuidade nos estudos é importante.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1778710.5965/1984723823512022358Revista Linhas; v. 23 n. 51 (2022): Alfabetização: desafios contemporâneos; 358 - 3801984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787/14400Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessToledo, Neila 2024-02-29T13:09:13Zoai::article/17787Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:09:13Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
Tecnociencia, gubernamentalidad neoliberal y educación: análisis de los enunciados de los egresados de una carrera técnica
Tecnociência, governamentalidade neoliberal e educação análise de enunciações de egressos de um curso técnico
title Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
spellingShingle Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
Toledo, Neila
curso técnico agrícola
entrevista
tecnociência
governamentalidade neoliberal
neoliberalismo
agricultural technical course
interview
technoscience
neoliberal governance
Curso Técnico Agrícola
entrevistas
tecnociencia
gubernamentalidad neoliberal
title_short Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
title_full Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
title_fullStr Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
title_full_unstemmed Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
title_sort Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course
author Toledo, Neila
author_facet Toledo, Neila
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Toledo, Neila
dc.subject.por.fl_str_mv curso técnico agrícola
entrevista
tecnociência
governamentalidade neoliberal
neoliberalismo
agricultural technical course
interview
technoscience
neoliberal governance
Curso Técnico Agrícola
entrevistas
tecnociencia
gubernamentalidad neoliberal
topic curso técnico agrícola
entrevista
tecnociência
governamentalidade neoliberal
neoliberalismo
agricultural technical course
interview
technoscience
neoliberal governance
Curso Técnico Agrícola
entrevistas
tecnociencia
gubernamentalidad neoliberal
description The article discusses the effects of technoscience linked to neoliberal governmentality in the qualification of agricultural technicians of IFRS-Sertão. The research material consists of interviews with four graduates enrolled in the technical course in agriculture and livestock integrated to high school in that institution. In methodological terms, the research conducted is qualitative, and the data were scrutinized from the perspective of discourse analysis, as proposed by Michel Foucault. The analysis of the interviews showed that technoscience: a) is a form of exercise of neoliberal governmentality b) supported by certain truths that lead students to admit that this can lead them to achieve excellent placements in the agricultural labor market. Finally, the study concludes that the technical course allows students to acknowledge that technoscience can lead them to success in their professional life and for this, continuity in studies is essential.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787
10.5965/1984723823512022358
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787
identifier_str_mv 10.5965/1984723823512022358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787/14400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 23 n. 51 (2022): Alfabetização: desafios contemporâneos; 358 - 380
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042405849530368