Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daniel, Leziany Silveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira , Elaine Aparecida Teixeira, Daros , Maria das Dores
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012
Resumo: The article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality.
id UDESC-0_9d8aceb174c0cae9d1ddc664d916a5a2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/23012
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940'sProyectos de formación para normalistas catarinenses en los años 30 y 40Projetos de formação para normalistas catarinenses nas décadas de 1930 e 1940formação de professoresescola normalimprensa educacionalRevista PétalasEstudos Educacionaisteacher trainingelementary school teachingeducational pressPétalas MagazineEstudos Educacionais Magazineformación de profesoresescuela normalprensa educativala revista Pétalasla revista Estudos EducacionaisThe article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality.El artículo aborda las propuestas de formación de profesores llevadas a cabo en las décadas de 1930 y 1940 por dos instituciones educativas del municipio de Florianópolis, en Santa Catarina/Brasil: el Colégio Coração de Jesus y el Instituto de Educação de Florianópolis. El objetivo principal era analizar aspectos de la formación del profesorado ofrecida por las dos instituciones, relacionados con el proyecto formativo de cada una y sus principios rectores. Para ello, se retoman las investigaciones anteriores sobre el tema y se analizan los textos publicados en dos revistas educativas: la revista Pétalas, del Colegio Coração de Jesus, y la revista Estudos Educacionais, del Instituto de Educação de Florianópolis. Si en el Colégio Coração de Jesus la cuestión en torno a los contenidos necesarios para la formación de las maestras parecía secundaria en relación con la formación en la moral católica, en el Instituto de Educação de Florianópolis el énfasis recayó precisamente en la discusión sobre la importancia de las llamadas Ciencias de la Educación, en las que una sólida formación científica proporcionaría los instrumentos necesarios para la intervención de los maestros en la realidad social.O artigo aborda propostas de formação docente levadas a efeito, nas décadas de 1930 e 1940, por duas instituições educacionais existentes no município de Florianópolis, em Santa Catarina/Brasil: O Colégio Coração de Jesus e o Instituto de Educação de Florianópolis. O principal objetivo foi analisar aspectos da formação docente oferecida pelas duas instituições, relacionados ao projeto de formação de cada uma e aos seus princípios norteadores. Para isso, são retomadas pesquisas anteriores sobre a temática e analisados textos publicados em dois periódicos educacionais: a revista Pétalas, do Colégio Coração de Jesus, e a revista Estudos Educacionais, do Instituto de Educação de Florianópolis. Se no Colégio Coração de Jesus a questão em torno dos conteúdos necessários à formação de professoras parecia secundária em relação à formação na moral católica, no Instituto de Educação de Florianópolis a ênfase recaia justamente na discussão sobre a importância das chamadas Ciências Fontes da Educação, na qual a formação científica sólida forneceria os instrumentos necessários para a intervenção dos professores na realidade social.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2301210.5965/1984723823532022087Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 87 - 1111984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012/14976Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDaniel, Leziany Silveira Pereira , Elaine Aparecida Teixeira Daros , Maria das Dores 2022-12-13T12:12:32Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/23012Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2022-12-13T12:12:32Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
Proyectos de formación para normalistas catarinenses en los años 30 y 40
Projetos de formação para normalistas catarinenses nas décadas de 1930 e 1940
title Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
spellingShingle Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
Daniel, Leziany Silveira
formação de professores
escola normal
imprensa educacional
Revista Pétalas
Estudos Educacionais
teacher training
elementary school teaching
educational press
Pétalas Magazine
Estudos Educacionais Magazine
formación de profesores
escuela normal
prensa educativa
la revista Pétalas
la revista Estudos Educacionais
title_short Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
title_full Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
title_fullStr Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
title_full_unstemmed Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
title_sort Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
author Daniel, Leziany Silveira
author_facet Daniel, Leziany Silveira
Pereira , Elaine Aparecida Teixeira
Daros , Maria das Dores
author_role author
author2 Pereira , Elaine Aparecida Teixeira
Daros , Maria das Dores
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daniel, Leziany Silveira
Pereira , Elaine Aparecida Teixeira
Daros , Maria das Dores
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores
escola normal
imprensa educacional
Revista Pétalas
Estudos Educacionais
teacher training
elementary school teaching
educational press
Pétalas Magazine
Estudos Educacionais Magazine
formación de profesores
escuela normal
prensa educativa
la revista Pétalas
la revista Estudos Educacionais
topic formação de professores
escola normal
imprensa educacional
Revista Pétalas
Estudos Educacionais
teacher training
elementary school teaching
educational press
Pétalas Magazine
Estudos Educacionais Magazine
formación de profesores
escuela normal
prensa educativa
la revista Pétalas
la revista Estudos Educacionais
description The article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012
10.5965/1984723823532022087
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012
identifier_str_mv 10.5965/1984723823532022087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012/14976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 87 - 111
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042410467459072