Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012 |
Resumo: | The article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality. |
id |
UDESC-0_9d8aceb174c0cae9d1ddc664d916a5a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/23012 |
network_acronym_str |
UDESC-0 |
network_name_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940'sProyectos de formación para normalistas catarinenses en los años 30 y 40Projetos de formação para normalistas catarinenses nas décadas de 1930 e 1940formação de professoresescola normalimprensa educacionalRevista PétalasEstudos Educacionaisteacher trainingelementary school teachingeducational pressPétalas MagazineEstudos Educacionais Magazineformación de profesoresescuela normalprensa educativala revista Pétalasla revista Estudos EducacionaisThe article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality.El artículo aborda las propuestas de formación de profesores llevadas a cabo en las décadas de 1930 y 1940 por dos instituciones educativas del municipio de Florianópolis, en Santa Catarina/Brasil: el Colégio Coração de Jesus y el Instituto de Educação de Florianópolis. El objetivo principal era analizar aspectos de la formación del profesorado ofrecida por las dos instituciones, relacionados con el proyecto formativo de cada una y sus principios rectores. Para ello, se retoman las investigaciones anteriores sobre el tema y se analizan los textos publicados en dos revistas educativas: la revista Pétalas, del Colegio Coração de Jesus, y la revista Estudos Educacionais, del Instituto de Educação de Florianópolis. Si en el Colégio Coração de Jesus la cuestión en torno a los contenidos necesarios para la formación de las maestras parecía secundaria en relación con la formación en la moral católica, en el Instituto de Educação de Florianópolis el énfasis recayó precisamente en la discusión sobre la importancia de las llamadas Ciencias de la Educación, en las que una sólida formación científica proporcionaría los instrumentos necesarios para la intervención de los maestros en la realidad social.O artigo aborda propostas de formação docente levadas a efeito, nas décadas de 1930 e 1940, por duas instituições educacionais existentes no município de Florianópolis, em Santa Catarina/Brasil: O Colégio Coração de Jesus e o Instituto de Educação de Florianópolis. O principal objetivo foi analisar aspectos da formação docente oferecida pelas duas instituições, relacionados ao projeto de formação de cada uma e aos seus princípios norteadores. Para isso, são retomadas pesquisas anteriores sobre a temática e analisados textos publicados em dois periódicos educacionais: a revista Pétalas, do Colégio Coração de Jesus, e a revista Estudos Educacionais, do Instituto de Educação de Florianópolis. Se no Colégio Coração de Jesus a questão em torno dos conteúdos necessários à formação de professoras parecia secundária em relação à formação na moral católica, no Instituto de Educação de Florianópolis a ênfase recaia justamente na discussão sobre a importância das chamadas Ciências Fontes da Educação, na qual a formação científica sólida forneceria os instrumentos necessários para a intervenção dos professores na realidade social.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2301210.5965/1984723823532022087Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 87 - 1111984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012/14976Copyright (c) 2022 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDaniel, Leziany Silveira Pereira , Elaine Aparecida Teixeira Daros , Maria das Dores 2022-12-13T12:12:32Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/23012Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2022-12-13T12:12:32Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's Proyectos de formación para normalistas catarinenses en los años 30 y 40 Projetos de formação para normalistas catarinenses nas décadas de 1930 e 1940 |
title |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
spellingShingle |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's Daniel, Leziany Silveira formação de professores escola normal imprensa educacional Revista Pétalas Estudos Educacionais teacher training elementary school teaching educational press Pétalas Magazine Estudos Educacionais Magazine formación de profesores escuela normal prensa educativa la revista Pétalas la revista Estudos Educacionais |
title_short |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
title_full |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
title_fullStr |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
title_full_unstemmed |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
title_sort |
Training projects for Santa Catarina's elementary school teachers in the 1930's and 1940's |
author |
Daniel, Leziany Silveira |
author_facet |
Daniel, Leziany Silveira Pereira , Elaine Aparecida Teixeira Daros , Maria das Dores |
author_role |
author |
author2 |
Pereira , Elaine Aparecida Teixeira Daros , Maria das Dores |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daniel, Leziany Silveira Pereira , Elaine Aparecida Teixeira Daros , Maria das Dores |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação de professores escola normal imprensa educacional Revista Pétalas Estudos Educacionais teacher training elementary school teaching educational press Pétalas Magazine Estudos Educacionais Magazine formación de profesores escuela normal prensa educativa la revista Pétalas la revista Estudos Educacionais |
topic |
formação de professores escola normal imprensa educacional Revista Pétalas Estudos Educacionais teacher training elementary school teaching educational press Pétalas Magazine Estudos Educacionais Magazine formación de profesores escuela normal prensa educativa la revista Pétalas la revista Estudos Educacionais |
description |
The article addresses proposals of teacher education carried out in the 1930’s and 1940’s by two educational institutions in the city of Florianópolis, Santa Catarina/Brazil: Colégio Coração de Jesus and Instituto de Educação de Florianópolis. The main objective was to analyze aspects of the teacher education process offered by the two institutions, related to each other's education project and their guiding principles. For this purpose, the authors reviewed previous research on the matter and analyzed texts published by two educational journals: the Pétalas magazine, issued by the Colégio Coração de Jesus, and the Estudos Educacionais magazine, written by the Instituto de Educação de Florianópolis. Whereas in the Colégio Coração de Jesus the issue regarding the required contents for the formation of teachers seemed secondary in relation to the Catholic moral formation, the Instituto de Educação de Florianópolis’ emphasis was precisely on the discussion about the importance of the so-called Sources of a Science of Education, in which a solid scientific formation would provide the necessary instruments for the teachers' intervention in the social reality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012 10.5965/1984723823532022087 |
url |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012 |
identifier_str_mv |
10.5965/1984723823532022087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23012/14976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linhas; v. 23 n. 53 (2022): Reflexões histórico-educativas sobre formação docente: os 130 anos da Escola Normal Catarinense; 87 - 111 1984-7238 reponame:Linhas (Florianópolis. Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:(UDESC) |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
(UDESC) |
institution |
(UDESC) |
reponame_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
collection |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com |
_version_ |
1798042410467459072 |