Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
DOI: | 10.5965/14145731023820200040 |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17802 |
Resumo: | The article analyzes procedures for creation and staging of the play The Partenon Metophes, by Romeo Castellucci. Based on Judith Butler and Walter Benjamin, we analyze central topics for the work, such as: the artist's use of images of war and violence that circulate in our daily lives; dialogue with aspects of the tragedy; the reference to the American artist Andy Warhol; the dissociation of the relationship between seeing and knowing that he proposes to his audience. Focusing on the formal choices of unframing, repetition of scenes and exposure of the bodies of the actors and actresses in this play, we seek to understand how the artist seeks a work in which the experiences of commotion and catharsis are suspended or displaced. |
id |
UDESC-1_0789b448760d9a83d57bbf7f40af7c5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17802 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
spelling |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo CastelluciProcedimentos de criação em As Métopas do Partenon, de Romeo CastellucciRomeo CastellucciImagemViolência TragédiaDesenquadramentoRomeo Castellucci ImageViolenceTragedyUnframingThe article analyzes procedures for creation and staging of the play The Partenon Metophes, by Romeo Castellucci. Based on Judith Butler and Walter Benjamin, we analyze central topics for the work, such as: the artist's use of images of war and violence that circulate in our daily lives; dialogue with aspects of the tragedy; the reference to the American artist Andy Warhol; the dissociation of the relationship between seeing and knowing that he proposes to his audience. Focusing on the formal choices of unframing, repetition of scenes and exposure of the bodies of the actors and actresses in this play, we seek to understand how the artist seeks a work in which the experiences of commotion and catharsis are suspended or displaced.O artigo analisa procedimentos de criação e encenação na peça As Métopas do Partenon, de Romeo Castellucci. A partir de Judith Butler e Walter Benjamin, analisamos tópicos centrais para a obra, como: o uso que o artista faz das imagens de guerra e violência que circulam no nosso cotidiano; o diálogo com aspectos da tragédia; a referência ao artista norte-americano Andy Warhol; a dissociação da relação entre ver e saber que propõe a seu público. Tendo como foco as escolhas formais de desenquadramento, repetição de cenas e exposição do corpo dos atores e atrizes que há nessa obra, busca-se entender como o artista cria uma obra na qual as experiências de comoção e catarse estejam suspensas ou deslocadas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1780210.5965/14145731023820200040Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-342358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17802/11971Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcondes, Renan2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17802Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci Procedimentos de criação em As Métopas do Partenon, de Romeo Castellucci |
title |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
spellingShingle |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci Marcondes, Renan Romeo Castellucci Imagem Violência Tragédia Desenquadramento Romeo Castellucci Image Violence Tragedy Unframing Marcondes, Renan Romeo Castellucci Imagem Violência Tragédia Desenquadramento Romeo Castellucci Image Violence Tragedy Unframing |
title_short |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
title_full |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
title_fullStr |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
title_full_unstemmed |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
title_sort |
Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci |
author |
Marcondes, Renan |
author_facet |
Marcondes, Renan Marcondes, Renan |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcondes, Renan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Romeo Castellucci Imagem Violência Tragédia Desenquadramento Romeo Castellucci Image Violence Tragedy Unframing |
topic |
Romeo Castellucci Imagem Violência Tragédia Desenquadramento Romeo Castellucci Image Violence Tragedy Unframing |
description |
The article analyzes procedures for creation and staging of the play The Partenon Metophes, by Romeo Castellucci. Based on Judith Butler and Walter Benjamin, we analyze central topics for the work, such as: the artist's use of images of war and violence that circulate in our daily lives; dialogue with aspects of the tragedy; the reference to the American artist Andy Warhol; the dissociation of the relationship between seeing and knowing that he proposes to his audience. Focusing on the formal choices of unframing, repetition of scenes and exposure of the bodies of the actors and actresses in this play, we seek to understand how the artist seeks a work in which the experiences of commotion and catharsis are suspended or displaced. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17802 10.5965/14145731023820200040 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17802 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17802/11971 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-34 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-34 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-34 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1822181362522652672 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5965/14145731023820200040 |