Expanded scenography in Brazil: a narrative approach from the South
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22278 |
Resumo: | The investigation of contemporary scenographic practices has provided an effervescent and complex arena for the creation, production, and theorization of artistic work, involving different disciplines, procedures, and ways of working that go beyond the very concept of scenography - including the direction and the dramaturgy itself. Among the numerous definitions of scenography today, we will investigate the concept of scenography in an expanded field as a starting point to discuss the term from a Southern, Latin American, and Brazilian perspective. We will analyze how expanded and site-specific practices have characterized a scenic writing identity from the South, using examples of works from the 1960s to the present, mainly in Sao Paulo. |
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Expanded scenography in Brazil: a narrative approach from the SouthEscenografía expandida en Brasil: una aproximación narrativa desde el surCenografia expandida no Brasil: uma abordagem narrativa a partir do SulCenografia expandidaPrecariedadePerformatividadeMaterialidadeSul GlobalScenography expandedPrecariousnessPerformativityMaterialityGlobal SouthEscenografía ampliadaPrecariedadPerfromatividadMaterialidadSur GlobalThe investigation of contemporary scenographic practices has provided an effervescent and complex arena for the creation, production, and theorization of artistic work, involving different disciplines, procedures, and ways of working that go beyond the very concept of scenography - including the direction and the dramaturgy itself. Among the numerous definitions of scenography today, we will investigate the concept of scenography in an expanded field as a starting point to discuss the term from a Southern, Latin American, and Brazilian perspective. We will analyze how expanded and site-specific practices have characterized a scenic writing identity from the South, using examples of works from the 1960s to the present, mainly in Sao Paulo.La investigación de las prácticas escenográficas contemporáneas ha proporcionado un campo efervescente y complejo para la creación, producción y teorización del trabajo artístico, involucrando diferentes disciplinas, procedimientos y formas de trabajo que van más allá del concepto mismo de escenografía - involucrando también la dirección y la dramaturgia. Entre sus numerosas definiciones de escenografía hoy, investigaremos el concepto de escenografía en un campo ampliado, como punto de partida para discutir el término desde una perspectiva sureña, latinoamericana, brasileña. Buscaremos analizar cómo las prácticas expandidas y site-specific han caracterizado un tipo de identidad de la escritura escénica del Sur, a partir de ejemplos de trabajos realizados desde la década de 1960 hasta la actualidad, especialmente en la ciudad de São Paulo.A investigação das práticas cenográficas contemporâneas tem proporcionado uma efervescente e complexa arena para a criação, produção e teorização do fazer artístico, envolvendo diferentes disciplinas, procedimentos e modos de trabalho que extrapolam o próprio conceito de cenografia – como a direção e a dramaturgia. Entre as atuais inúmeras definições da cenografia, investigaremos o conceito de cenografia em campo expandido como ponto de partida para discutir o termo a partir de uma perspectiva do Sul, latino-americana, brasileira. Buscaremos analisar como as práticas expandidas e site-specific têm caracterizado uma espécie de identidade da escritura cênica a partir do Sul, utilizando exemplos de trabalhos realizados desde os anos 1960 até a atualidade, especialmente na cidade de São Paulo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2227810.5965/1414573102442022e0209Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-29Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22278/14786https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22278/14787Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRebouças, Renato Bolelli2024-02-29T15:01:54Zoai::article/22278Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:01:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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