30 years of Black or White: intercultural discussions through the alasa kanyas of the Indian dance Odissi in the music video of Michael Jackson
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19776 |
Resumo: | In this article we propose to reflect on the theme of interculturality foreshadowed in the music video Black or White, by Michael Jackson, in 1991, putting it in perspective with intercultural discussions in the context of the scene arts today. Despite the “magazine” format adopted by the video clip, in its successive dance scenes from different cultures, we note that the choices related to Odissi dance all have well-defined purposes and interlocution with the lyrics of the song, therefore, justifying a detailed analysis of these choices, especially of the alasa kanyas. This perception leads us to argue in favor of the pioneering spirit of this music video that, in the 1990s, foreshadowed the debate on interculturality, movement of the performing arts that expanded from the 1970s onwards, and equity currently on agenda in the broader social sphere, as well as possible differences in readings between generations. |
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30 years of Black or White: intercultural discussions through the alasa kanyas of the Indian dance Odissi in the music video of Michael Jackson30 años de Black or White: discusiones interculturales a través de las alasa kanyas de la danza India Odissi en el video musical de Michael Jackson30 anos de Black or White: discussões interculturais através das alasa kanyas da dança indiana Odissi no videoclipe de Michael JacksonOdissi. Interculturalidad. Cultura Pop. Intergeneracionalidad.OdissiInterculturalityPop CultureIntergenerationalityOdissiInterculturalidadeCultura PopIn this article we propose to reflect on the theme of interculturality foreshadowed in the music video Black or White, by Michael Jackson, in 1991, putting it in perspective with intercultural discussions in the context of the scene arts today. Despite the “magazine” format adopted by the video clip, in its successive dance scenes from different cultures, we note that the choices related to Odissi dance all have well-defined purposes and interlocution with the lyrics of the song, therefore, justifying a detailed analysis of these choices, especially of the alasa kanyas. This perception leads us to argue in favor of the pioneering spirit of this music video that, in the 1990s, foreshadowed the debate on interculturality, movement of the performing arts that expanded from the 1970s onwards, and equity currently on agenda in the broader social sphere, as well as possible differences in readings between generations.En este artículo nos proponemos reflexionar sobre el tema de la interculturalidad prefigurado en el video musical Black or White, de Michael Jackson, en 1991, poniéndolo en perspectiva con discusiones interculturales en el contexto de las artes escénicas de hoy. A pesar del formato de “revista” adoptado por el videoclip, en sus sucesivas escenas de danza de diferentes culturas, notamos que las opciones relacionadas con la danza Odissi tienen, todas ellas, finalidades bien definidas e interlocución con la letra de la canción, por lo tanto, depende de un análisis estas opciones, especialmente las alasa kanyas. Esta percepción nos lleva a argumentar a favor del video musical pionero que, en la década de 1990, presagió el debate sobre la interculturalidad, movimiento de las artes escénicas que se expandió a partir de la década de 1970, y la equidad actualmente en la agenda en el ámbito social más amplio, así como las posibles diferencias en las lecturas entre generaciones.Neste artigo propomos refletir sobre o tema da interculturalidade prenunciado no videoclipe Black or White, de Michael Jackson, em 1991, colocando-o em perspectiva com discussões interculturais no contexto das artes da cena na atualidade. Apesar do formato de “revista” adotado pelo videoclipe, em suas sucessivas cenas de danças de diferentes culturas, notamos que as escolhas referentes à dança Odissi têm, todas elas, propósitos bem definidos e interlocução com a letra da música, cabendo, portanto, uma análise dessas escolhas, especialmente das alasa kanyas. Esta percepção nos leva a argumentar a favor do pioneirismo do videoclipe que, na década de 1990, prenunciou o debate sobre interculturalidade, movimento das artes cênicas que se amplia a partir dos anos 1970, e equidade atualmente em pauta em esfera social mais ampla, bem como possíveis diferenças de leituras entre gerações.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1977610.5965/1414573102412021e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-37Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-37Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-372358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19776/13214Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Albergaria, Andrea ItacarambiAndraus, Mariana Baruco Machado2024-02-29T14:49:24Zoai::article/19776Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:24Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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