Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mayara Nunes da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411
Resumo: This paper aims to reflect on the characterization of the character Ismael, in the play Anjo Negro, by Nelson Rodrigues. More specifically, the analysis seeks to demonstrate that Ismael, throughout the play, is constructed – by his words and actions, as well as by the information that the other characters present about him – as a “black angel”; image that evokes negative meanings, such as evil, cruelty and death. Such representation is constructed, mainly, in contrast to the image of Elias, a character who, in most acts, especially for the character Virgínia, reflects kindness, purity and delicacy, and whose physical appearance alludes to the figure of a common angel in the Christian imagination.
id UDESC-1_1af4017e84512958b696c764dd32db07
oai_identifier_str oai::article/22411
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character IsmaelAnjo Negro de Nelson Rodrigues: la caracterización del personaje IsmaelAnjo Negro, de Nelson Rodrigues: a caracterização do personagem IsmaelAnjo NegroQuestão racialTeatro brasileiroAnjo NegroRacial IssueBrazilian TheaterAnjo NegroCuestión RacialTeatro BrasileñoThis paper aims to reflect on the characterization of the character Ismael, in the play Anjo Negro, by Nelson Rodrigues. More specifically, the analysis seeks to demonstrate that Ismael, throughout the play, is constructed – by his words and actions, as well as by the information that the other characters present about him – as a “black angel”; image that evokes negative meanings, such as evil, cruelty and death. Such representation is constructed, mainly, in contrast to the image of Elias, a character who, in most acts, especially for the character Virgínia, reflects kindness, purity and delicacy, and whose physical appearance alludes to the figure of a common angel in the Christian imagination.Este artículo tiene el objetivo de reflexionar sobre la caracterización del personaje Ismael, en la obra teatral Anjo Negro, de Nelson Rodrigues. De manera más específica, el análisis busca demostrar que Ismael, a lo largo de la obra, es construido – por sus palabras y acciones, así como por la información que los demás personajes presentan sobre él – como un “ángel negro”; imagen que evoca significados negativos, como el mal, la crueldad y la muerte. Tal representación es construida, principalmente, en contraste con la imagen de Elias, personaje que, en la mayoría de los actos, especialmente para el personaje de Virgínia, refleja bondad, pureza y delicadeza, y cuyo aspecto físico alude a la figura de un ángel común en la imaginación cristiana.Este artigo tem como objetivo refletir sobre a caracterização do personagem Ismael, na peça Anjo Negro, de Nelson Rodrigues. De modo mais específico, a análise busca demonstrar que Ismael, ao longo da peça, é construído – por suas palavras e ações, bem como pelas informações que os outros personagens apresentam sobre ele – como um “anjo negro”; imagem que evoca sentidos negativos, como a maldade, a crueldade e a morte. Tal representação é construída, principalmente, em contraste com a imagem de Elias, personagem que, na maioria dos atos, sobretudo para a personagem Virgínia, reflete a bondade, a pureza e a delicadeza, e cuja aparência física faz alusão à figura de um anjo comum do imaginário cristão.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2241110.5965/1414573103452022e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411/14992https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411/14993Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Mayara Nunes da2024-02-29T15:01:12Zoai::article/22411Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:01:12Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
Anjo Negro de Nelson Rodrigues: la caracterización del personaje Ismael
Anjo Negro, de Nelson Rodrigues: a caracterização do personagem Ismael
title Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
spellingShingle Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
Silva, Mayara Nunes da
Anjo Negro
Questão racial
Teatro brasileiro
Anjo Negro
Racial Issue
Brazilian Theater
Anjo Negro
Cuestión Racial
Teatro Brasileño
title_short Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
title_full Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
title_fullStr Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
title_full_unstemmed Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
title_sort Anjo Negro by Nelson Rodrigues: the characterization of the character Ismael
author Silva, Mayara Nunes da
author_facet Silva, Mayara Nunes da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mayara Nunes da
dc.subject.por.fl_str_mv Anjo Negro
Questão racial
Teatro brasileiro
Anjo Negro
Racial Issue
Brazilian Theater
Anjo Negro
Cuestión Racial
Teatro Brasileño
topic Anjo Negro
Questão racial
Teatro brasileiro
Anjo Negro
Racial Issue
Brazilian Theater
Anjo Negro
Cuestión Racial
Teatro Brasileño
description This paper aims to reflect on the characterization of the character Ismael, in the play Anjo Negro, by Nelson Rodrigues. More specifically, the analysis seeks to demonstrate that Ismael, throughout the play, is constructed – by his words and actions, as well as by the information that the other characters present about him – as a “black angel”; image that evokes negative meanings, such as evil, cruelty and death. Such representation is constructed, mainly, in contrast to the image of Elias, a character who, in most acts, especially for the character Virgínia, reflects kindness, purity and delicacy, and whose physical appearance alludes to the figure of a common angel in the Christian imagination.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411
10.5965/1414573103452022e0203
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411/14992
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22411/14993
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-29
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501081202688