Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernstein, Ana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019
Resumo: This essay deals with climate crisis through the discussion of Altamira 2042, a multimedia performance-installation by Gabriela Carneiro da Cunha, which addresses the social, cultural and environmental consequences of the construction of the Belo Monte hydroelectric plant, responsible for one of the worst ecocides of the 21st century. Belo Monte’s dystopia highlights the conflict between the interests of global capital, the forces of “progress," and the survival of the local population and their social organizations, knowledge and traditions; between modernity's instrumental technology and their ancient technologies. The essay focuses on how feminist performances can respond to the specter of mass extinction and climate change.
id UDESC-1_1f6fe035986f6982b60b3fd8edac2e46
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21019
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Altamira 2042: Feminist performance and the AnthropoceneAltamira 2042: Performance feminista y antropocenoAltamira 2042: Performance Feminista e o AntropocenoAltamira 2042. PerformanceFeminismoAntropocenoMudança ClimáticaAltamira 2042PerformanceFeminismAnthropoceneClimate ChangeAltamira 2042PerformceFeminismoAntropocenoCambio ClimáticoThis essay deals with climate crisis through the discussion of Altamira 2042, a multimedia performance-installation by Gabriela Carneiro da Cunha, which addresses the social, cultural and environmental consequences of the construction of the Belo Monte hydroelectric plant, responsible for one of the worst ecocides of the 21st century. Belo Monte’s dystopia highlights the conflict between the interests of global capital, the forces of “progress," and the survival of the local population and their social organizations, knowledge and traditions; between modernity's instrumental technology and their ancient technologies. The essay focuses on how feminist performances can respond to the specter of mass extinction and climate change. Este ensayo aborda la crisis climática, por medio de la discusión de Altamira 2042, una performance-instalación de Gabriela Carneiro da Cunha, que trata las consecuencias sociales, culturales y ambientales de la construcción de la central hidroeléctrica de Belo Monte, responsable por uno de los peores ecocidios del siglo XXI. La distopía de Belo Monte pone en evidencia el conflicto de intereses del capital global y la sobrevivencia de la población local y sus organizaciones sociales, conocimientos y tradiciones; entre la tecnología instrumental de la modernidad y sus tecnologías antiguas. El ensayo se centra en cómo las performances feministas pueden responder al espectro de la extinción en masa y a las crisis de cambio climático. Este ensaio trata da crise climática através da discussão de Altamira 2042, uma performance-instalação multimídia de Gabriela Carneiro da Cunha, que aborda as conseqüências sociais, culturais e ambientais da construção da usina hidrelétrica de Belo Monte, responsável por um dos piores ecocídios do século XXI. A distopia de Belo Monte evidencia o conflito entre os interesses do capital global, as forças do "progresso" e a sobrevivência da população local e suas organizações sociais, conhecimentos e tradições; entre a tecnologia instrumental da modernidade e suas tecnologias antigas. O ensaio debruça-se sobre a questão de como as performances feministas podem responder ao espectro da extinção em massa e à crise da mudança climática.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2101910.5965/1414573103422021e0202Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporenghttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019/13684https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019/13686Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernstein, Ana2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21019Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
Altamira 2042: Performance feminista y antropoceno
Altamira 2042: Performance Feminista e o Antropoceno
title Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
spellingShingle Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
Bernstein, Ana
Altamira 2042.
Performance
Feminismo
Antropoceno
Mudança Climática
Altamira 2042
Performance
Feminism
Anthropocene
Climate Change
Altamira 2042
Performce
Feminismo
Antropoceno
Cambio Climático
title_short Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
title_full Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
title_fullStr Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
title_full_unstemmed Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
title_sort Altamira 2042: Feminist performance and the Anthropocene
author Bernstein, Ana
author_facet Bernstein, Ana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernstein, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv Altamira 2042.
Performance
Feminismo
Antropoceno
Mudança Climática
Altamira 2042
Performance
Feminism
Anthropocene
Climate Change
Altamira 2042
Performce
Feminismo
Antropoceno
Cambio Climático
topic Altamira 2042.
Performance
Feminismo
Antropoceno
Mudança Climática
Altamira 2042
Performance
Feminism
Anthropocene
Climate Change
Altamira 2042
Performce
Feminismo
Antropoceno
Cambio Climático
description This essay deals with climate crisis through the discussion of Altamira 2042, a multimedia performance-installation by Gabriela Carneiro da Cunha, which addresses the social, cultural and environmental consequences of the construction of the Belo Monte hydroelectric plant, responsible for one of the worst ecocides of the 21st century. Belo Monte’s dystopia highlights the conflict between the interests of global capital, the forces of “progress," and the survival of the local population and their social organizations, knowledge and traditions; between modernity's instrumental technology and their ancient technologies. The essay focuses on how feminist performances can respond to the specter of mass extinction and climate change.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019
10.5965/1414573103422021e0202
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0202
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019/13684
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21019/13686
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507576082432