Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Daniele
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20483
Resumo: This text was written with the aim of stimulating reflections on the trajectory of Grande Otelo, considering the social and artistic context of the period in which he lived and reflecting on issues that determined the way he developed his career. For this contextualization, aspects of her trajectory that coincide with characteristics of the careers of other artists in the popular scene in the period, in theater and in the circus were addressed, such as work since childhood, specialization of performance and aesthetic choices guided by constant care in please the public.  
id UDESC-1_1f73d14daffc140087f441f665f29417
oai_identifier_str oai::article/20483
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century BrazilGrande Otelo: Sobre ser un artista popular en el Brasil del siglo XXGrande Otelo: Sobre ser um artista popular no Brasil do século XXGrande OteloCarreira artísticaCena popular brasileiraGrande OteloArtistic careerBrazilian popular sceneGrande OteloCarrera artísticaEscena popular brasileñaThis text was written with the aim of stimulating reflections on the trajectory of Grande Otelo, considering the social and artistic context of the period in which he lived and reflecting on issues that determined the way he developed his career. For this contextualization, aspects of her trajectory that coincide with characteristics of the careers of other artists in the popular scene in the period, in theater and in the circus were addressed, such as work since childhood, specialization of performance and aesthetic choices guided by constant care in please the public.   Este texto fue escrito con el objetivo de estimular reflexiones sobre la trayectoria de Grande Otelo, considerando el contexto social y artístico del período en el que vivió y reflexionando sobre temas que determinaron la forma en que desarrolló su carrera. Para esta contextualización se abordaron aspectos de su trayectoria que coinciden con características de las carreras de otros artistas del panorama popular de la época, en el teatro y en el circo, como el trabajo desde la infancia, la especialización de la performance y las elecciones estéticas guiadas por constantes cuidado en complacer al publico.Este texto foi escrito com o intuito de estimular reflexões sobre a trajetória de Grande Otelo, considerando o contexto social e artístico do período em que ele viveu e refletindo sobre questões que determinaram o modo como desenvolveu sua carreira. Para essa contextualização, foram abordados aspectos de sua trajetória que coincidem com características das carreiras de outros artistas da cena popular no período, no teatro e no circo, como o trabalho desde a infância, a especialização da atuação e escolhas estéticas guiadas pelo constante cuidado em agradar ao público.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2048310.5965/1414573102412021e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-252358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20483/13405Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, Daniele2024-02-29T14:47:54Zoai::article/20483Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:47:54Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
Grande Otelo: Sobre ser un artista popular en el Brasil del siglo XX
Grande Otelo: Sobre ser um artista popular no Brasil do século XX
title Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
spellingShingle Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
Pimenta, Daniele
Grande Otelo
Carreira artística
Cena popular brasileira
Grande Otelo
Artistic career
Brazilian popular scene
Grande Otelo
Carrera artística
Escena popular brasileña
title_short Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
title_full Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
title_fullStr Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
title_full_unstemmed Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
title_sort Grande Otelo: About being a popular artist in 20th century Brazil
author Pimenta, Daniele
author_facet Pimenta, Daniele
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Daniele
dc.subject.por.fl_str_mv Grande Otelo
Carreira artística
Cena popular brasileira
Grande Otelo
Artistic career
Brazilian popular scene
Grande Otelo
Carrera artística
Escena popular brasileña
topic Grande Otelo
Carreira artística
Cena popular brasileira
Grande Otelo
Artistic career
Brazilian popular scene
Grande Otelo
Carrera artística
Escena popular brasileña
description This text was written with the aim of stimulating reflections on the trajectory of Grande Otelo, considering the social and artistic context of the period in which he lived and reflecting on issues that determined the way he developed his career. For this contextualization, aspects of her trajectory that coincide with characteristics of the careers of other artists in the popular scene in the period, in theater and in the circus were addressed, such as work since childhood, specialization of performance and aesthetic choices guided by constant care in please the public.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20483
10.5965/1414573102412021e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20483
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20483/13405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500480368640