Afro-Amerindian poetics in higher education in Dance: Insurgent bodies in (re)existence performances

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Renata de Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Laranjeira, Carolina, Santinho, Gabriela Di Donato Salvador
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21129
Resumo: This article discusses university dance education through artistic-pedagogical approaches according to notions of ancestry and spirituality from Afro-Amerindian cultures, based on three teaching experiences in higher education. The combination of curricular structure, pedagogical and artistic projects, in line with the students' life stories, collaborates with the opening of fissures in the monoculture of knowledge established at the university. The recognition and production of Afro-Amerindian poetics is materialized through creative and pedagogical processes in experiences with traditional cultural practices, which reflect (re)existence performances based on insurgent corporeality and narratives.
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spelling Afro-Amerindian poetics in higher education in Dance: Insurgent bodies in (re)existence performancesPoética afro-amerindia en la educación superior en Danza: Cuerpos insurgentes en performances de (re)existenciaPoéticas Afro-ameríndias no ensino superior de Dança: Corpos insurgentes em performances de (re)existênciaEnsino de dançaPoéticas afro-ameríndiasProcesso de criaçãoGraduação em dançaDance teachingAfro-Amerindian poeticsCreation processUniversity dance educationEnseñanza de la danzaPoéticas afro-amerindiasProceso de creaciónGraduación en danzaThis article discusses university dance education through artistic-pedagogical approaches according to notions of ancestry and spirituality from Afro-Amerindian cultures, based on three teaching experiences in higher education. The combination of curricular structure, pedagogical and artistic projects, in line with the students' life stories, collaborates with the opening of fissures in the monoculture of knowledge established at the university. The recognition and production of Afro-Amerindian poetics is materialized through creative and pedagogical processes in experiences with traditional cultural practices, which reflect (re)existence performances based on insurgent corporeality and narratives.Este artículo analiza la formación de profesores de danza a través de enfoques artístico-pedagógicos basados ​​en nociones de ancestralidad y espiritualidad de las culturas afroamerindias, a partir de tres experiencias docentes en la educación superior. La combinación de estructura curricular, proyectos pedagógicos y artísticos, en línea con las historias de vida de los estudiantes, colabora con la apertura de fisuras en el monocultivo del conocimiento establecido en la universidad. El reconocimiento y producción de las poéticas afroamerindias se materializan a través de procesos creativos y pedagógicos en experiencias con prácticas culturales tradicionales, que reflejan performances de (re) existencias basadas en corporeidades y narrativas insurgentes.Este artigo discute a formação de professores/as de dança por meio de abordagens artístico-pedagógicas baseadas nas noções de ancestralidade e espiritualidade vindas de culturas afro-ameríndias, a partir de três experiências docentes no ensino superior.  A combinação entre estrutura curricular, projetos pedagógicos e artísticos em consonância com as histórias de vida dos estudantes, colabora com a abertura de fissuras na monocultura do saber instaurada na universidade. O reconhecimento e a produção de poéticas afro-ameríndias se materializam por meio de processos criativos e pedagógicos em vivências com práticas culturais tradicionais, donde reflete-se performances de (re)existência a partir de corporalidades e narrativas insurgentes.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2112910.5965/1414573101432022e0106Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-29Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-292358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21129/14076https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21129/14114Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renata de LimaLaranjeira, CarolinaSantinho, Gabriela Di Donato Salvador2024-02-29T15:04:40Zoai::article/21129Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:40Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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