Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Riscado, Caio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108
Resumo: This article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences.
id UDESC-1_21079828fb721030ffbfd72806980cf4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21108
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetryVulgar sin ser sexy: cuerpo, trabajo y escena en la poesía de Mila Teixeira Vulgar sem ser sexy: Corpo, trabalho e cena na poesia de Mila TeixeiraMila TeixeiraVulgaridadeCrueldadeTrabalhoCorpoMila TeixeiraVulgarityCrueltyWorkBodyMila TeixeiraVulgaridadCrueldadTrabajoCuerpoThis article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences. El artículo tiene como objetivo analizar los poemas del libro A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter? de la poeta, guionista y dramaturga Mila Teixeira, publicado por Urutau, en 2021. Partiendo de la noción de crueldad en Artaud, el texto busca una aproximación al anuncio de vulgaridad, proclamado por la autora. Al resaltar los versos que sugieren la confluencia entre la vida y la obra, la poesía se analiza desde la perspectiva del trabajo en el arte como una práctica de investigación del cuerpo y recreación de relaciones. Los relatos e imágenes compartidos por la autora se interpretan como situaciones escénicas que revelan la manifestación de un estado poético-teatral en su producción. Finalmente, la escritura autoficcional se aborda como una propuesta de ampliación de espacios para escuchar y compartir experiencias encarnadas. O artigo tem como objeto a análise de poemas do livro A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, da poeta, roteirista e dramaturga Mila Teixeira, publicado pela editora Urutau, em 2021. A partir da noção de crueldade em Artaud, o texto busca uma aproximação com o anúncio da vulgaridade, proclamado pela escritora. Através do destaque de versos que sugerem a confluência entre vida e obra, a poesia é analisada pela perspectiva do trabalho em arte como prática de investigação do corpo e recriação das relações. Os relatos e imagens compartilhados pela autora são interpretados como situações cênicas que revelam a manifestação de um estado-poético-teatral em sua produção. Por fim, a escrita autoficcional é abordada como proposição para a expansão dos espaços de escuta e compartilhamento das experiências encarnadas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2110810.5965/1414573101432022e0205Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-202358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14154https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14155Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRiscado, Caio2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21108Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
Vulgar sin ser sexy: cuerpo, trabajo y escena en la poesía de Mila Teixeira
Vulgar sem ser sexy: Corpo, trabalho e cena na poesia de Mila Teixeira
title Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
spellingShingle Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
Riscado, Caio
Mila Teixeira
Vulgaridade
Crueldade
Trabalho
Corpo
Mila Teixeira
Vulgarity
Cruelty
Work
Body
Mila Teixeira
Vulgaridad
Crueldad
Trabajo
Cuerpo
title_short Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
title_full Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
title_fullStr Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
title_full_unstemmed Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
title_sort Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
author Riscado, Caio
author_facet Riscado, Caio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Riscado, Caio
dc.subject.por.fl_str_mv Mila Teixeira
Vulgaridade
Crueldade
Trabalho
Corpo
Mila Teixeira
Vulgarity
Cruelty
Work
Body
Mila Teixeira
Vulgaridad
Crueldad
Trabajo
Cuerpo
topic Mila Teixeira
Vulgaridade
Crueldade
Trabalho
Corpo
Mila Teixeira
Vulgarity
Cruelty
Work
Body
Mila Teixeira
Vulgaridad
Crueldad
Trabajo
Cuerpo
description This article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108
10.5965/1414573101432022e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14154
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14155
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507580276736