Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108 |
Resumo: | This article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences. |
id |
UDESC-1_2145745aa5245232b78a46f781614595 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21108 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetryVulgar sin ser sexy: cuerpo, trabajo y escena en la poesía de Mila Teixeira Vulgar sem ser sexy: Corpo, trabalho e cena na poesia de Mila TeixeiraMila TeixeiraVulgaridadeCrueldadeTrabalhoCorpoMila TeixeiraVulgarityCrueltyWorkBodyMila TeixeiraVulgaridadCrueldadTrabajoCuerpoThis article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences. El artículo tiene como objetivo analizar los poemas del libro A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter? de la poeta, guionista y dramaturga Mila Teixeira, publicado por Urutau, en 2021. Partiendo de la noción de crueldad en Artaud, el texto busca una aproximación al anuncio de vulgaridad, proclamado por la autora. Al resaltar los versos que sugieren la confluencia entre la vida y la obra, la poesía se analiza desde la perspectiva del trabajo en el arte como una práctica de investigación del cuerpo y recreación de relaciones. Los relatos e imágenes compartidos por la autora se interpretan como situaciones escénicas que revelan la manifestación de un estado poético-teatral en su producción. Finalmente, la escritura autoficcional se aborda como una propuesta de ampliación de espacios para escuchar y compartir experiencias encarnadas. O artigo tem como objeto a análise de poemas do livro A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, da poeta, roteirista e dramaturga Mila Teixeira, publicado pela editora Urutau, em 2021. A partir da noção de crueldade em Artaud, o texto busca uma aproximação com o anúncio da vulgaridade, proclamado pela escritora. Através do destaque de versos que sugerem a confluência entre vida e obra, a poesia é analisada pela perspectiva do trabalho em arte como prática de investigação do corpo e recriação das relações. Os relatos e imagens compartilhados pela autora são interpretados como situações cênicas que revelam a manifestação de um estado-poético-teatral em sua produção. Por fim, a escrita autoficcional é abordada como proposição para a expansão dos espaços de escuta e compartilhamento das experiências encarnadas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2110810.5965/1414573101432022e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-202358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14154https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14155Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRiscado, Caio2024-02-29T15:04:46Zoai::article/21108Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:46Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry Vulgar sin ser sexy: cuerpo, trabajo y escena en la poesía de Mila Teixeira Vulgar sem ser sexy: Corpo, trabalho e cena na poesia de Mila Teixeira |
title |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
spellingShingle |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry Riscado, Caio Mila Teixeira Vulgaridade Crueldade Trabalho Corpo Mila Teixeira Vulgarity Cruelty Work Body Mila Teixeira Vulgaridad Crueldad Trabajo Cuerpo |
title_short |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
title_full |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
title_fullStr |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
title_full_unstemmed |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
title_sort |
Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry |
author |
Riscado, Caio |
author_facet |
Riscado, Caio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Riscado, Caio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mila Teixeira Vulgaridade Crueldade Trabalho Corpo Mila Teixeira Vulgarity Cruelty Work Body Mila Teixeira Vulgaridad Crueldad Trabajo Cuerpo |
topic |
Mila Teixeira Vulgaridade Crueldade Trabalho Corpo Mila Teixeira Vulgarity Cruelty Work Body Mila Teixeira Vulgaridad Crueldad Trabajo Cuerpo |
description |
This article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108 10.5965/1414573101432022e0205 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14154 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108/14155 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500919721984 |