Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Felice, Thereza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vieira, Marcus André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039
Resumo: This article proposes an analogy between the dance, gestures and writing of Hijikata Tatsumi – Japanese artist, creator of butoh between the 1950s and 1980s – and writing as approached by the French psychoanalyst Jacques Lacan, especially his notion of jouissance, linked to a specific approach of the notion of the body. To this end, we focused mainly on the way Hijikata created butoh, as well as on his notation system, called buto-fu, bringing him closer to psychoanalytic theory, notably to what Lacan approached, with Japanese calligraphy, as what we call jouissance writing. In this article, we deal with the concepts involved, making use of Lacanian metaphors and illustrations, such as the litoral, taking Hijikata as the guide and practical anchor for the theory that was configured as the object of the research.
id UDESC-1_49d91e161d453c33fa1274898a642a7e
oai_identifier_str oai::article/23039
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques LacanPalabras practicadas, pies en el barro: Hijikata Tatsumi y Jacques LacanPalavras praticadas, pés na lama: Hijikata Tatsumi e Jacques LacanHijikata TatsumiJacques LacanescritagozocorpoHijikata TatsumiJacques LacanwrittingjouissancebodyHijikata TatsumiJacques LacanescrituragocecuerpoThis article proposes an analogy between the dance, gestures and writing of Hijikata Tatsumi – Japanese artist, creator of butoh between the 1950s and 1980s – and writing as approached by the French psychoanalyst Jacques Lacan, especially his notion of jouissance, linked to a specific approach of the notion of the body. To this end, we focused mainly on the way Hijikata created butoh, as well as on his notation system, called buto-fu, bringing him closer to psychoanalytic theory, notably to what Lacan approached, with Japanese calligraphy, as what we call jouissance writing. In this article, we deal with the concepts involved, making use of Lacanian metaphors and illustrations, such as the litoral, taking Hijikata as the guide and practical anchor for the theory that was configured as the object of the research.Este artículo propone una analogía entre la danza, la gestualidad y la escritura de Hijikata Tatsumi – artista japonés creador del butoh entre las décadas de 1950 y 1980 – y la escritura abordada por el psicoanalista francés Jacques Lacan, especialmente desde su noción de goce, atraída por un abordaje específico de la noción de cuerpo. Así, nos centramos principalmente en cómo Hijikata creó el butoh, así como en su sistema de notación, denominado buto-fu, acercándolo a la teoría psicoanalítica, en particular a lo que Lacan abordó, con la caligrafía japonesa, como lo que llamamos escritura de goce. En este artículo abordamos los conceptos relativos, haciendo uso de metáforas e ilustraciones lacanianas, respecto a el litoral, tomando a Hijikata como guía y ancla práctica para la teoría que se configuró como objeto de la investigación.O presente artigo propõe uma analogia entre a dança, os gestos e a escrita de Hijikata Tatsumi – artista japonês, criador do butô entre os anos 1950 e 1980 – e a escrita tal como abordada pelo psicanalista francês Jacques Lacan, especialmente a partir de sua noção de gozo, atrelada a uma abordagem específica da noção de corpo. Para tal, debruçamo-nos sobretudo no modo como Hijikata criou o butô, bem como em seu sistema de notação, chamado buto-fu, aproximando-o da teoria psicanalítica, notadamente daquilo que Lacan abordou, com a caligrafia japonesa, como o que chamamos de escrita de gozo. Tratamos, neste artigo, dos conceitos envolvidos, lançando mão de metáforas e ilustrações lacanianas, como a do litoral, tomando Hijikata como guia e âncora prática para a teoria que se configurou como objeto da pesquisa.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2303910.5965/1414573103482023e0208Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16062https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16063https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16064Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Felice, TherezaVieira, Marcus André2024-02-29T15:04:49Zoai::article/23039Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:49Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
Palabras practicadas, pies en el barro: Hijikata Tatsumi y Jacques Lacan
Palavras praticadas, pés na lama: Hijikata Tatsumi e Jacques Lacan
title Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
spellingShingle Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
De Felice, Thereza
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escrita
gozo
corpo
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
writting
jouissance
body
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escritura
goce
cuerpo
title_short Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
title_full Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
title_fullStr Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
title_full_unstemmed Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
title_sort Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan
author De Felice, Thereza
author_facet De Felice, Thereza
Vieira, Marcus André
author_role author
author2 Vieira, Marcus André
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Felice, Thereza
Vieira, Marcus André
dc.subject.por.fl_str_mv Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escrita
gozo
corpo
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
writting
jouissance
body
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escritura
goce
cuerpo
topic Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escrita
gozo
corpo
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
writting
jouissance
body
Hijikata Tatsumi
Jacques Lacan
escritura
goce
cuerpo
description This article proposes an analogy between the dance, gestures and writing of Hijikata Tatsumi – Japanese artist, creator of butoh between the 1950s and 1980s – and writing as approached by the French psychoanalyst Jacques Lacan, especially his notion of jouissance, linked to a specific approach of the notion of the body. To this end, we focused mainly on the way Hijikata created butoh, as well as on his notation system, called buto-fu, bringing him closer to psychoanalytic theory, notably to what Lacan approached, with Japanese calligraphy, as what we call jouissance writing. In this article, we deal with the concepts involved, making use of Lacanian metaphors and illustrations, such as the litoral, taking Hijikata as the guide and practical anchor for the theory that was configured as the object of the research.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039
10.5965/1414573103482023e0208
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16062
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16063
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039/16064
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501796331520