An emergency space: Herdeiras de Antígona as social and political magnetization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lígia Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Wilker, Francis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18176
Resumo: This article is dedicated to thinking about the relations between the performing arts and the urban space from the intervention Herdeiras de Antígona (2019), carried out on the Copan building in São Paulo. The emergency exit of the building takes place on a visible staircase, and the performance presents this space as a metaphor for the urgency of the bodies and speeches of women in contemporary times. The osed reflection is developed through the description and analysis of this creation in the light of the concept of magnetized space found in the writings of visual artist Lygia Pape. When reflecting on the procedures adopted at work, it is evident how this intervention made the inhabitants of the place bring to light the social and political tensions that have marked Brazil since 2016 and, above all, echo feminism agendas as an emergency space.
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spelling An emergency space: Herdeiras de Antígona as social and political magnetizationUn espacio de emergencia: Herdeiras de Antígona como imantación social y políticaUm espaço de emergência: Herdeiras de Antígona como imantação social e políticaCopanMagnetized spaceUrban SpaceCreation’s ProceduresAntigona’s RereadingCopánEspacio imantadoEspacio urbanoProcedimientos de CreaciónRelectura de AntígonaCopanEspaço imantadoEspaço urbanoProcedimentos de CriaçãoReleitura de AntígonaThis article is dedicated to thinking about the relations between the performing arts and the urban space from the intervention Herdeiras de Antígona (2019), carried out on the Copan building in São Paulo. The emergency exit of the building takes place on a visible staircase, and the performance presents this space as a metaphor for the urgency of the bodies and speeches of women in contemporary times. The osed reflection is developed through the description and analysis of this creation in the light of the concept of magnetized space found in the writings of visual artist Lygia Pape. When reflecting on the procedures adopted at work, it is evident how this intervention made the inhabitants of the place bring to light the social and political tensions that have marked Brazil since 2016 and, above all, echo feminism agendas as an emergency space.Este artículo está dedicado a reflexionar sobre las relaciones entre las artes escénicas y el espacio urbano a partir de la intervención Herdeiras de Antígona (2019), realizada en el edificio Copan en São Paulo. La salida de emergencia del edificio se realiza sobre una escalera visible, y la performance presenta este espacio como una metáfora de la urgencia de los cuerpos y discursos de las mujeres en la época contemporánea. La reflexión propuesta se desarrolla a través de la descripción y análisis de esta creación a la luz del concepto de espacio imantado que se encuentra en los escritos de la artista visual Lygia Pape. Al reflexionar sobre los procedimientos adoptados en el trabajo, se evidencia cómo esta intervención hizo que los habitantes del lugar sacaran a la luz las tensiones sociales y políticas que han marcado a Brasil desde 2016 y, sobre todo, se hagan eco de las agendas feministas como espacio de emergencia.O presente artigo se dedica a pensar as relações entre as artes da cena e o espaço urbano a partir da intervenção Herdeiras de Antígona (2019), realizada no edifício Copan em São Paulo. A saída de emergência do prédio se dá numa escadaria à vista, e a performance apresenta este espaço como metáfora da urgência dos corpos e dos discursos das mulheres na contemporaneidade. A reflexão proposta é desenvolvida por meio da descrição e análise dessa criação à luz do conceito de espaço imantado encontrado nos escritos da artista visual Lygia Pape. Ao refletir sobre os procedimentos adotados no trabalho, evidencia-se como essa intervenção fez com que os habitantes do lugar trouxessem à tona as tensões sociais e políticas que tem marcado o Brasil desde 2016 e, sobretudo, ecoasse pautas feministas como um espaço de emergência.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1817610.5965/14145731023820200019Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-192358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18176/11931Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lígia SouzaWilker, Francis2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18176Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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