Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barretto, Eleonora Frenkel
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306
Resumo: The article presents the theoretical foundations of the collective performance Nós sós, carried out during the physical isolation imposed by the Covid-19 pandemic. Due to the impossibility of the meeting, the collective connected in a symbolic way, through the making of ritual masks and movements and gestures that evoke warrior entities. The tension between the search for the construction of collectivities and the isolation that can intensify individualism is discussed, as well as the need to reflect on the community, not only of humans, but of all living beings that inhabit the Earth. The mask is one of the reasons that allow such a discussion, since it is opposed to the immunizing mask as an individualizing border and the ritual mask capable of activating the connection with the forces of animal or plant bodies.
id UDESC-1_4b69144aa1a2787028e78a168fb96096
oai_identifier_str oai::article/19306
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes Nós sós: Performance conectiva en aislamiento - Fundamentos y ProcesosNós sós: Performance conectiva em isolamento - Fundamentos e ProcessosPerformanceMáscaraRitualComunidadePerformanceMaskRitualCommunityPerformanceMáscaraRitualComunidadThe article presents the theoretical foundations of the collective performance Nós sós, carried out during the physical isolation imposed by the Covid-19 pandemic. Due to the impossibility of the meeting, the collective connected in a symbolic way, through the making of ritual masks and movements and gestures that evoke warrior entities. The tension between the search for the construction of collectivities and the isolation that can intensify individualism is discussed, as well as the need to reflect on the community, not only of humans, but of all living beings that inhabit the Earth. The mask is one of the reasons that allow such a discussion, since it is opposed to the immunizing mask as an individualizing border and the ritual mask capable of activating the connection with the forces of animal or plant bodies.El artículo presenta los fundamentos teóricos de la performance colectiva Nós sós, que se llevó a cabo durante el aislamiento físico impuesto por la pandemia de Covid-19. Dada la imposibilidad del encuentro, el colectivo se conectó de manera simbólica, a partir de la confección de máscaras rituales y de movimientos y gestos que evocan entidades guerreras. Se discute la tensión entre la búsqueda de construcción de colectividades y el aislamiento que puede ahondar el individualismo, así como la necesidad de reflexionar sobre la comunidad, no apenas de humanos, pero de todos los seres vivos que habitan la Tierra. La máscara es uno de los motivos que permite esa discusión, una vez que se contrapone la máscara inmunizadora como frontera individualizadora y la máscara ritual capaz de activar la conexión con las fuerzas de cuerpos animales o vegetales.O artigo apresenta os fundamentos teóricos da performance coletiva Nós sós, realizada durante o isolamento físico imposto pela pandemia de Covid-19. Devido à impossibilidade do encontro, o coletivo se conectou de forma simbólica, através da confecção de máscaras rituais e de movimentos e gestos que evocam entidades guerreiras. Discute-se a tensão entre a busca de construção de coletividades e o isolamento que pode acirrar o individualismo, bem como a necessidade de refletir sobre a comunidade, não apenas de humanos, mas de todos os seres vivos que habitam a Terra. A máscara é um dos motivos que permite tal discussão, uma vez que se contrapõe a máscara imunizadora como fronteira individualizante e a máscara ritual capaz de ativar a conexão com as forças de corpos animais ou vegetais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1930610.5965/1414573101402021e0112Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-172358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306/12821Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Barretto, Eleonora Frenkel2024-02-29T14:50:46Zoai::article/19306Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:46Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
Nós sós: Performance conectiva en aislamiento - Fundamentos y Procesos
Nós sós: Performance conectiva em isolamento - Fundamentos e Processos
title Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
spellingShingle Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
Barretto, Eleonora Frenkel
Performance
Máscara
Ritual
Comunidade
Performance
Mask
Ritual
Community
Performance
Máscara
Ritual
Comunidad
title_short Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
title_full Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
title_fullStr Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
title_full_unstemmed Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
title_sort Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes
author Barretto, Eleonora Frenkel
author_facet Barretto, Eleonora Frenkel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barretto, Eleonora Frenkel
dc.subject.por.fl_str_mv Performance
Máscara
Ritual
Comunidade
Performance
Mask
Ritual
Community
Performance
Máscara
Ritual
Comunidad
topic Performance
Máscara
Ritual
Comunidade
Performance
Mask
Ritual
Community
Performance
Máscara
Ritual
Comunidad
description The article presents the theoretical foundations of the collective performance Nós sós, carried out during the physical isolation imposed by the Covid-19 pandemic. Due to the impossibility of the meeting, the collective connected in a symbolic way, through the making of ritual masks and movements and gestures that evoke warrior entities. The tension between the search for the construction of collectivities and the isolation that can intensify individualism is discussed, as well as the need to reflect on the community, not only of humans, but of all living beings that inhabit the Earth. The mask is one of the reasons that allow such a discussion, since it is opposed to the immunizing mask as an individualizing border and the ritual mask capable of activating the connection with the forces of animal or plant bodies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306
10.5965/1414573101402021e0112
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306/12821
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-17
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500333568000