Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Munhoz, Marcelo Puppi
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823
Resumo: This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.
id UDESC-1_4ce51e6c065c54b493a4d73e9096f9b4
oai_identifier_str oai::article/19823
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproductionPerformatividad y simulacro: La performance como acontecimiento y su reproducción Performatividade e simulacro: A performance cênica como acontecimento e sua reproduçãoPerformatividade da reproduçãoPerformanceSimulacroReproduction performativityPerformanceSimulacrumPerformatividad de la reproducciónPerformanceSimulacroThis article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.Este artículo examina la performatividad de la reproducción de la performance escénica a través de una revisión bibliográfica que pasa inicialmente por el establecimiento de un paralelismo entre la noción austiana de performativo y el concepto deleuziano de acontecimiento. El análisis sigue a través de los ajustes propuestos por Fischer-Lichte, Goffman, Butler y Colling para ubicar el poder performativo en la performance escénica presencial de una manera más distinta. Finalmente, busca resaltar un poder correspondiente en el contexto de la reproducción de las performances utilizando la positividad del concepto de simulacro propuesta por Deleuze y comentaristas.Este artigo examina a performatividade da reprodução da performance cênica através de uma revisão bibliográfica que passa, inicialmente, pelo estabelecimento de um paralelo entre a noção austiana de performativo e o conceito deleuziano de acontecimento. A análise segue através de ajustes propostos por Fischer-Lichte, Goffman, Butler e Colling para localizar de forma mais distinta a potência performativa na performance cênica presencial. Finalmente, procura-se destacar uma potência correspondente no contexto da reprodução das performances cênicas recorrendo à positividade do conceito de simulacro proposta por Deleuze e comentadores.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1982310.5965/1414573102412021e0207Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-182358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823/13229Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMunhoz, Marcelo Puppi2024-02-29T14:49:08Zoai::article/19823Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:08Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
Performatividad y simulacro: La performance como acontecimiento y su reproducción
Performatividade e simulacro: A performance cênica como acontecimento e sua reprodução
title Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
spellingShingle Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
Munhoz, Marcelo Puppi
Performatividade da reprodução
Performance
Simulacro
Reproduction performativity
Performance
Simulacrum
Performatividad de la reproducción
Performance
Simulacro
title_short Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
title_full Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
title_fullStr Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
title_full_unstemmed Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
title_sort Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
author Munhoz, Marcelo Puppi
author_facet Munhoz, Marcelo Puppi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Munhoz, Marcelo Puppi
dc.subject.por.fl_str_mv Performatividade da reprodução
Performance
Simulacro
Reproduction performativity
Performance
Simulacrum
Performatividad de la reproducción
Performance
Simulacro
topic Performatividade da reprodução
Performance
Simulacro
Reproduction performativity
Performance
Simulacrum
Performatividad de la reproducción
Performance
Simulacro
description This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823
10.5965/1414573102412021e0207
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823/13229
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500398579712