The dramaturgical thinking of the performer in the creative process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scialom, Melina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302
Resumo: This paper articulates body dramaturgy and mechanisms that develop the creative autonomy of the performer, valuing the somatic and affective content of the actor/dancer’s corporeality as an embodied scenic thinking. Through dance dramaturgy discourse of different authors, it is supported that the scenic thinking of the interpreter-creator can be seen as dramaturgical attitude in the artistic making. Coming from an empirical research about performer training, the dramaturgy of the performer is exemplified through laboratory practices supported by Preston-Dunlop and Sanchez-Colberg’s (2010) Choreological Studies, and a creative process that resulted in a dance theatre performance.
id UDESC-1_5a4c58608e2191f9ce7fa82524604f85
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19302
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The dramaturgical thinking of the performer in the creative processEl pensamiento dramático del actuante en el proceso de creaciónPensamento dramatúrgico do atuante no processo de criaçãoDramaturgia do performerPensar-em-movimentoTreinamentoEstudos CoreológicosProcesso de criaçãoPerformer dramaturgyThinking-through-movementTrainingChoreological StudiesCreative processDramaturgia del intérpretePensamiento en movimientoFormaciónEstudios coreológicosProceso de creaciónThis paper articulates body dramaturgy and mechanisms that develop the creative autonomy of the performer, valuing the somatic and affective content of the actor/dancer’s corporeality as an embodied scenic thinking. Through dance dramaturgy discourse of different authors, it is supported that the scenic thinking of the interpreter-creator can be seen as dramaturgical attitude in the artistic making. Coming from an empirical research about performer training, the dramaturgy of the performer is exemplified through laboratory practices supported by Preston-Dunlop and Sanchez-Colberg’s (2010) Choreological Studies, and a creative process that resulted in a dance theatre performance.Este artículo se centra en la dramaturgia corporal y en los mecanismos que proporcionan autonomía creativa al intérprete, valorando el contenido somático y afectivo de la corporalidad del actor/bailarín como pensamiento escénico encarnado. A través del discurso de la dramaturgia en la danza de diferentes autores, se defiende que el pensamiento escénico del intérprete-creador puede ser visto como una actitud dramatúrgica en el hacer artístico. Partiendo de una investigación empírica sobre la preparación corporal del artista escénico, la dramaturgia del intérprete se ejemplifica a través de una práctica de laboratorio basada en los Estudios Coreológicos (Preston-Dunlop y Sánchez Colberg, 2010) y un proceso creativo que dio lugar a un trabajo de danza-teatro.Este artigo se debruça sobre a dramaturgia corporal e os mecanismos que propiciam a autonomia criativa do atuante/performer, valorizando o conteúdo somático e afetivo da corporeidade do ator/bailarino enquanto pensamento cênico corporalizado. Através do discurso da dramaturgia na dança de diferentes autores, defende-se que o pensamento cênico do intérprete-criador pode ser visto como uma atitude dramatúrgica no fazer artístico. Provinda de uma pesquisa empírica sobre a preparação corporal do artista da cena, a dramaturgia do performer é exemplificada através da prática de laboratório fundamentada nos Estudos Coreológicos (Preston-Dunlop e Sanchez Colberg, 2010), e de um processo criativo que resultou em uma obra de dança-teatro.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1930210.5965/1414573103422021e0209Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-312358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302/13693Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScialom, Melina2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19302Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
El pensamiento dramático del actuante en el proceso de creación
Pensamento dramatúrgico do atuante no processo de criação
title The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
spellingShingle The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
Scialom, Melina
Dramaturgia do performer
Pensar-em-movimento
Treinamento
Estudos Coreológicos
Processo de criação
Performer dramaturgy
Thinking-through-movement
Training
Choreological Studies
Creative process
Dramaturgia del intérprete
Pensamiento en movimiento
Formación
Estudios coreológicos
Proceso de creación
title_short The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
title_full The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
title_fullStr The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
title_full_unstemmed The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
title_sort The dramaturgical thinking of the performer in the creative process
author Scialom, Melina
author_facet Scialom, Melina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scialom, Melina
dc.subject.por.fl_str_mv Dramaturgia do performer
Pensar-em-movimento
Treinamento
Estudos Coreológicos
Processo de criação
Performer dramaturgy
Thinking-through-movement
Training
Choreological Studies
Creative process
Dramaturgia del intérprete
Pensamiento en movimiento
Formación
Estudios coreológicos
Proceso de creación
topic Dramaturgia do performer
Pensar-em-movimento
Treinamento
Estudos Coreológicos
Processo de criação
Performer dramaturgy
Thinking-through-movement
Training
Choreological Studies
Creative process
Dramaturgia del intérprete
Pensamiento en movimiento
Formación
Estudios coreológicos
Proceso de creación
description This paper articulates body dramaturgy and mechanisms that develop the creative autonomy of the performer, valuing the somatic and affective content of the actor/dancer’s corporeality as an embodied scenic thinking. Through dance dramaturgy discourse of different authors, it is supported that the scenic thinking of the interpreter-creator can be seen as dramaturgical attitude in the artistic making. Coming from an empirical research about performer training, the dramaturgy of the performer is exemplified through laboratory practices supported by Preston-Dunlop and Sanchez-Colberg’s (2010) Choreological Studies, and a creative process that resulted in a dance theatre performance.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302
10.5965/1414573103422021e0209
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302/13693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507005657088