Rock scenes of wrestling in Serra da Capivara National Park, possible interpretations
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21602 |
Resumo: | This work is based on field research out in the southeast of the State of Piauí and, later, in Alto Xingu (Central Brazil). Through a corpus of wrestling in rock records, possible inferences about these paintings were presented. Beyond just the look of researchers, remnants of original peoples, who engaged in ritualized wrestling, presented their own interpretations. In conclusion, if it was not possible to obtain the codes used by the ancestral groups that painted them in Serra da Capivara; to another extent, it was possible to reflect on the phenomenon that allows natives, nowadays, to interpret those records in their own way. |
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Rock scenes of wrestling in Serra da Capivara National Park, possible interpretationsEscenas rupestres de luchas corporales en el Parque Nacional Serra da Capivara, posibles interpretacionesCenas rupestres de lutas corporais no Parque Nacional Serra da Capivara, possíveis interpretaçõesArte rupestreParque Nacional Serra da Capivara Cenas de lutas corporaisRock artSerra da Capivara National ParkScenes of wrestlingArte rupestreParque Nacional Serra da CapivaraEscenas de luchas corporalesThis work is based on field research out in the southeast of the State of Piauí and, later, in Alto Xingu (Central Brazil). Through a corpus of wrestling in rock records, possible inferences about these paintings were presented. Beyond just the look of researchers, remnants of original peoples, who engaged in ritualized wrestling, presented their own interpretations. In conclusion, if it was not possible to obtain the codes used by the ancestral groups that painted them in Serra da Capivara; to another extent, it was possible to reflect on the phenomenon that allows natives, nowadays, to interpret those records in their own way.Este trabajo se basa en una investigación de campo realizada en el sureste del Estado de Piauí y, posteriormente, en Alto Xingu (Brasil Central). A través de un corpus de luchas corporales en registros rupestres, se presentaron posibles inferencias sobre estas pinturas. Más allá de la mirada de los investigadores, los remanentes de los pueblos originarios, que participaron en luchas corporales ritualizadas, presentaron sus propias interpretaciones. En conclusión, si no fue posible obtener los códigos utilizados por los grupos ancestrales que los pintaron en Serra da Capivara; en otra medida, fue posible reflexionar sobre el fenómeno que permite a los nativos, hoy en día, interpretar a su manera esos registros.Este trabalho é baseado em pesquisa de campo realizada no sudeste do Estado do Piauí e, posteriormente, no Alto Xingu (Brasil Central). Por meio de um corpus de lutas corporais nos registros rupestres, foram apresentadas possíveis inferências sobre essas pinturas. Para além apenas do olhar de pesquisadores, remanescentes de povos originários, que engajavam-se em lutas corporais ritualizadas, apresentaram suas próprias interpretações. Em conclusão, se não foi possível obter os códigos utilizados pelos grupos ancestrais que os pintaram na Serra da Capivara; em outra medida, foi possível refletir sobre o fenômeno que permite à autóctones, na atualidade, interpretarem aqueles registros à sua maneira.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2160210.5965/1414573101432022e0117Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-262358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21602/14170https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21602/14171Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaiva, LeandroMontardo, Deise Lucy Oliveira Justamand, MichelOliveira , Gabriel Frechiani deAlmeida, Vitor José Rampaneli de Rabello , Gabriela2024-02-29T15:03:26Zoai::article/21602Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:26Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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