DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438 |
Resumo: | This article articulates socially and politically-implied analyzes of the curatorial and healing processes that took place during the DESMONTE artistic-academic event held at the UFBA Dance School in two editions, 2019 and 2020. The main agenda of this event is to reflect on gender, race, sexuality, and disability using corporeal and intersectional perspectives. With the contribution of Trans Studies, Anti-colonial Studies and Anthropological Studies of the Anthropocene, three elements (the flame, the milk, and the table) of the performance (B)urra demanda de amor by Pérola Preta are assembled to compose arguments that signal clues from a cartography about wounds, the End of the World, witchcraft, healing, the creation of other worlds, and ways of being. |
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DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in ArtDESMONTE: Sobre dolores (curativos), heridas y formas de ser en el ArteDesmonte: Sobre (cura)dorias, feridas e modos de ser em ArteCuradoriaDesmonteCuraFeridas ColoniaisCuratorshipDesmonteCureColonial WoundsCuraduríaDesmonteCuraHeridas colonialesThis article articulates socially and politically-implied analyzes of the curatorial and healing processes that took place during the DESMONTE artistic-academic event held at the UFBA Dance School in two editions, 2019 and 2020. The main agenda of this event is to reflect on gender, race, sexuality, and disability using corporeal and intersectional perspectives. With the contribution of Trans Studies, Anti-colonial Studies and Anthropological Studies of the Anthropocene, three elements (the flame, the milk, and the table) of the performance (B)urra demanda de amor by Pérola Preta are assembled to compose arguments that signal clues from a cartography about wounds, the End of the World, witchcraft, healing, the creation of other worlds, and ways of being.Este artículo articula análisis social y políticamente involucrados de los procesos curatoriales que tuvieron lugar durante el evento artístico-académico DESMONTE realizado en la Escuela de Danza de la UFBA en dos ediciones, 2019 y 2020. La agenda principal de este evento es reflexionar sobre género, raza, sexualidad y perspectiva corporal e interseccional. Con el aporte de Estudios Trans, Estudios Anticoloniales y Estudios Antropológicos del Antropoceno, tres elementos (la llama, la leche y la mesa) de la actuación son convocados (B)urra demanda de amor, de Pérola Preta, para componer argumentos. que señalan pistas de una cartografía sobre heridas, fin del mundo, brujería, curación y creación de otros mundos y formas de ser.Este artigo articula análises implicadas social e politicamente aos processos de curadoria ocorridos por ocasião do evento artístico-acadêmico DESMONTE realizado na Escola de Dança da UFBA em duas edições, 2019 e 2020. A principal pauta desse evento é refletir sobre gênero, raça, sexualidade e deficiência, em perspectiva corporal e interseccional. Com o aporte dos Estudos Trans, dos Estudos Anti-coloniais e dos Estudos Antropológicos do Antropoceno, convoca-se três elementos (a chama, o leite e a mesa) da performance (B)urra demanda de amor, de Pérola Preta, para compor argumentos que sinalizam pistas de uma cartografia sobre feridas, Fim do Mundo, feitiçarias, curas e criação de outros mundos e modos de ser.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1943810.5965/1414573101402021e0113Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-292358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438/12822Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHabib, Ian GuimarãesRocha, Lucas Valentim2024-02-29T14:49:44Zoai::article/19438Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:44Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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