DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Habib, Ian Guimarães
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rocha, Lucas Valentim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438
Resumo: This article articulates socially and politically-implied analyzes of the curatorial and healing processes that took place during the DESMONTE artistic-academic event held at the UFBA Dance School in two editions, 2019 and 2020. The main agenda of this event is to reflect on gender, race, sexuality, and disability using corporeal and intersectional perspectives. With the contribution of Trans Studies, Anti-colonial Studies and Anthropological Studies of the Anthropocene, three elements (the flame, the milk, and the table) of the performance (B)urra demanda de amor by Pérola Preta are assembled to compose arguments that signal clues from a cartography about wounds, the End of the World, witchcraft, healing, the creation of other worlds, and ways of being.
id UDESC-1_6492d41acf29be32d39752cf0a160d5f
oai_identifier_str oai::article/19438
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in ArtDESMONTE: Sobre dolores (curativos), heridas y formas de ser en el ArteDesmonte: Sobre (cura)dorias, feridas e modos de ser em ArteCuradoriaDesmonteCuraFeridas ColoniaisCuratorshipDesmonteCureColonial WoundsCuraduríaDesmonteCuraHeridas colonialesThis article articulates socially and politically-implied analyzes of the curatorial and healing processes that took place during the DESMONTE artistic-academic event held at the UFBA Dance School in two editions, 2019 and 2020. The main agenda of this event is to reflect on gender, race, sexuality, and disability using corporeal and intersectional perspectives. With the contribution of Trans Studies, Anti-colonial Studies and Anthropological Studies of the Anthropocene, three elements (the flame, the milk, and the table) of the performance (B)urra demanda de amor by Pérola Preta are assembled to compose arguments that signal clues from a cartography about wounds, the End of the World, witchcraft, healing, the creation of other worlds, and ways of being.Este artículo articula análisis social y políticamente involucrados de los procesos curatoriales que tuvieron lugar durante el evento artístico-académico DESMONTE realizado en la Escuela de Danza de la UFBA en dos ediciones, 2019 y 2020. La agenda principal de este evento es reflexionar sobre género, raza, sexualidad y perspectiva corporal e interseccional. Con el aporte de Estudios Trans, Estudios Anticoloniales y Estudios Antropológicos del Antropoceno, tres elementos (la llama, la leche y la mesa) de la actuación son convocados (B)urra demanda de amor, de Pérola Preta, para componer argumentos. que señalan pistas de una cartografía sobre heridas, fin del mundo, brujería, curación y creación de otros mundos y formas de ser.Este artigo articula análises implicadas social e politicamente aos processos de curadoria ocorridos por ocasião do evento artístico-acadêmico DESMONTE realizado na Escola de Dança da UFBA em duas edições, 2019 e 2020. A principal pauta desse evento é refletir sobre gênero, raça, sexualidade e deficiência, em perspectiva corporal e interseccional. Com o aporte dos Estudos Trans, dos Estudos Anti-coloniais e dos Estudos Antropológicos do Antropoceno, convoca-se três elementos (a chama, o leite e a mesa) da performance (B)urra demanda de amor, de Pérola Preta, para compor argumentos que sinalizam pistas de uma cartografia sobre feridas, Fim do Mundo, feitiçarias, curas e criação de outros mundos e modos de ser.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1943810.5965/1414573101402021e0113Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-292358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438/12822Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHabib, Ian GuimarãesRocha, Lucas Valentim2024-02-29T14:49:44Zoai::article/19438Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:44Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
DESMONTE: Sobre dolores (curativos), heridas y formas de ser en el Arte
Desmonte: Sobre (cura)dorias, feridas e modos de ser em Arte
title DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
spellingShingle DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
Habib, Ian Guimarães
Curadoria
Desmonte
Cura
Feridas Coloniais
Curatorship
Desmonte
Cure
Colonial Wounds
Curaduría
Desmonte
Cura
Heridas coloniales
title_short DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
title_full DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
title_fullStr DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
title_full_unstemmed DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
title_sort DESMONTE: About (cure)ation, wounds, and ways of being in Art
author Habib, Ian Guimarães
author_facet Habib, Ian Guimarães
Rocha, Lucas Valentim
author_role author
author2 Rocha, Lucas Valentim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Habib, Ian Guimarães
Rocha, Lucas Valentim
dc.subject.por.fl_str_mv Curadoria
Desmonte
Cura
Feridas Coloniais
Curatorship
Desmonte
Cure
Colonial Wounds
Curaduría
Desmonte
Cura
Heridas coloniales
topic Curadoria
Desmonte
Cura
Feridas Coloniais
Curatorship
Desmonte
Cure
Colonial Wounds
Curaduría
Desmonte
Cura
Heridas coloniales
description This article articulates socially and politically-implied analyzes of the curatorial and healing processes that took place during the DESMONTE artistic-academic event held at the UFBA Dance School in two editions, 2019 and 2020. The main agenda of this event is to reflect on gender, race, sexuality, and disability using corporeal and intersectional perspectives. With the contribution of Trans Studies, Anti-colonial Studies and Anthropological Studies of the Anthropocene, three elements (the flame, the milk, and the table) of the performance (B)urra demanda de amor by Pérola Preta are assembled to compose arguments that signal clues from a cartography about wounds, the End of the World, witchcraft, healing, the creation of other worlds, and ways of being.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438
10.5965/1414573101402021e0113
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19438/12822
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-29
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500370268160