Theater on the street: when the city invades the scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Melo, José Alencar de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946
Resumo: André Carreira (1960) inaugurated great relevant practices and theories for latin american theater. In this dialogue, the director talks about the beginning of his career and the main artistic influences that permeate his history. Furthermore, he gives clues to the concept of the city and the notion of urban space as dramaturgy and clarifies his understanding about the terms conventional and unconventional spaces, theater in the city, theater in the street, street theater, among others. The semi-structured interview was divided into three parts: the first deals with general aspects about theatrical forms and urban space; the second emphasizes theater on the street, and the third exposes the experience with the Teatro que Roda – Theater that Runs – group (Goiânia/Goiás/Brazil). The opportunity for the meeting was held in person, in 2014, at the time the interviewee was participating in a project in the city of Goiânia. Carreira had access to the raw transcript of the material, which he also reviewed prior to publication.
id UDESC-1_663215cd83865ebdd576770ee5359bb5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22946
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Theater on the street: when the city invades the sceneTeatro de calle: Cuando la ciudad invade la escena Teatro na rua: quando a cidade invade a cenaAndré CarreiraTeatro de ruaTeatro de invasãoEspaços urbanosCidadeAndré CarreiraTeatro en la calleTeatro de InvasiónEspacios UrbanosCiudadAndré CarreiraTheater on the streetInvasion theaterUrban spacesCityAndré Carreira (1960) inaugurated great relevant practices and theories for latin american theater. In this dialogue, the director talks about the beginning of his career and the main artistic influences that permeate his history. Furthermore, he gives clues to the concept of the city and the notion of urban space as dramaturgy and clarifies his understanding about the terms conventional and unconventional spaces, theater in the city, theater in the street, street theater, among others. The semi-structured interview was divided into three parts: the first deals with general aspects about theatrical forms and urban space; the second emphasizes theater on the street, and the third exposes the experience with the Teatro que Roda – Theater that Runs – group (Goiânia/Goiás/Brazil). The opportunity for the meeting was held in person, in 2014, at the time the interviewee was participating in a project in the city of Goiânia. Carreira had access to the raw transcript of the material, which he also reviewed prior to publication.André Carreira (1960) inauguró prácticas y teorías de gran relevancia para el teatro latinoamericano. En este diálogo, el director habla del inicio de su carrera y de las principales influencias artísticas que impregnan su historia. Además de esto, nos da pistas del concepto de ciudad y de la noción del espacio urbano como dramaturgia y esclarece su comprensión acerca de los términos espacios convencionales y no convencionales, teatro en la ciudad, teatro en la calle, teatro de calle, entre otros. La entrevista semiestructurada fue dividida em tres partes: la primera aborda los aspectos generales acerca de las formas teatrales y del espacio urbano; la segunda enfatiza el teatro en la calle y la tercera expone la experiencia con el grupo Teatro que Rueda (Goiânia/ Goiás/ Brasil). La oportunidad del encuentro se dio presencialmente em 2014, en cuya ocasión el entrevistado participaba en un proyecto en la ciudad de Goiânia. Carreira tuvo acceso a la transcripción bruta del material, que también fue revisada por él antes de esta publicación.André Carreira (1960) inaugurou práticas e teorias de suma relevância para o teatro latino-americano. Neste diálogo, o diretor fala do início de sua carreira e das principais influências artísticas que permeiam sua história. Além disso, dá pistas do conceito de cidade e da noção do espaço urbano como dramaturgia e esclarece sua compreensão acerca dos termos espaços convencionais e não convencionais, teatro na cidade, teatro na rua, teatro de rua, dentre outros. A entrevista semiestruturada foi dividida em três partes: a primeira aborda os aspectos gerais acerca das formas teatrais e do espaço urbano; a segunda enfatiza o teatro na rua, e a terceira expõe a experiência com o grupo Teatro que Roda (Goiânia/Goiás/Brasil). A oportunidade do encontro se deu presencialmente, em 2014, na ocasião em que o entrevistado participava de um projeto na cidade de Goiânia. Carreira teve acesso à transcrição bruta do material, que também foi revisado por ele antes dessa publicação.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2294610.5965/1414573103452022e0504Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946/15022https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946/15023Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de Melo, José Alencar de2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22946Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theater on the street: when the city invades the scene
Teatro de calle: Cuando la ciudad invade la escena
Teatro na rua: quando a cidade invade a cena
title Theater on the street: when the city invades the scene
spellingShingle Theater on the street: when the city invades the scene
Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
André Carreira
Teatro de rua
Teatro de invasão
Espaços urbanos
Cidade
André Carreira
Teatro en la calle
Teatro de Invasión
Espacios Urbanos
Ciudad
André Carreira
Theater on the street
Invasion theater
Urban spaces
City
title_short Theater on the street: when the city invades the scene
title_full Theater on the street: when the city invades the scene
title_fullStr Theater on the street: when the city invades the scene
title_full_unstemmed Theater on the street: when the city invades the scene
title_sort Theater on the street: when the city invades the scene
author Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
author_facet Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
Melo, José Alencar de
author_role author
author2 Melo, José Alencar de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Natassia Duarte Garcia Leite de
Melo, José Alencar de
dc.subject.por.fl_str_mv André Carreira
Teatro de rua
Teatro de invasão
Espaços urbanos
Cidade
André Carreira
Teatro en la calle
Teatro de Invasión
Espacios Urbanos
Ciudad
André Carreira
Theater on the street
Invasion theater
Urban spaces
City
topic André Carreira
Teatro de rua
Teatro de invasão
Espaços urbanos
Cidade
André Carreira
Teatro en la calle
Teatro de Invasión
Espacios Urbanos
Ciudad
André Carreira
Theater on the street
Invasion theater
Urban spaces
City
description André Carreira (1960) inaugurated great relevant practices and theories for latin american theater. In this dialogue, the director talks about the beginning of his career and the main artistic influences that permeate his history. Furthermore, he gives clues to the concept of the city and the notion of urban space as dramaturgy and clarifies his understanding about the terms conventional and unconventional spaces, theater in the city, theater in the street, street theater, among others. The semi-structured interview was divided into three parts: the first deals with general aspects about theatrical forms and urban space; the second emphasizes theater on the street, and the third exposes the experience with the Teatro que Roda – Theater that Runs – group (Goiânia/Goiás/Brazil). The opportunity for the meeting was held in person, in 2014, at the time the interviewee was participating in a project in the city of Goiânia. Carreira had access to the raw transcript of the material, which he also reviewed prior to publication.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946
10.5965/1414573103452022e0504
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0504
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946/15022
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22946/15023
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1754732227430711296