Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Polistchuk, Anna Helena da Costa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Almeida, Karina Campos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19434
Resumo: This work aims to propose a reflection on curation in the performing arts and the role of the curator in his/her professional practice in contemporary times, considering artistic actions in the Brazilian context. A historical path is presented, covering a trajectory in the context of modern arts, when the profession is established with the current characteristics. Then, critical perspectives on the role of the curator are elaborated, analyzing the attributions necessary for the creation of a program in performing arts. Finally, the curator is conceived as a manager of expectations, being responsible for proposing debates about society and art itself, based on the relationship established between artist, work and public within a performing arts programming.
id UDESC-1_67a69204dc22b13b158eb2b853584eec
oai_identifier_str oai::article/19434
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiencesCuraduría en artes escénicas: Gestión para la creación de relaciones, reflexiones y experienciasCuradoria das Artes Cênicas: Gestão para a criação de relações, reflexões e experiênciasCuradoriaProgramaçãoArtes CênicasArtistaPúblicoCuratorshipProgrammingPerforming ArtsArtistAudienceCuraduríaProgramaciónArtes EscénicasArtistaPúblicoThis work aims to propose a reflection on curation in the performing arts and the role of the curator in his/her professional practice in contemporary times, considering artistic actions in the Brazilian context. A historical path is presented, covering a trajectory in the context of modern arts, when the profession is established with the current characteristics. Then, critical perspectives on the role of the curator are elaborated, analyzing the attributions necessary for the creation of a program in performing arts. Finally, the curator is conceived as a manager of expectations, being responsible for proposing debates about society and art itself, based on the relationship established between artist, work and public within a performing arts programming.Este trabajo tiene como objetivo proponer una reflexión sobre la curaduría en las artes escénicas y el papel de la curadora/curador en su práctica profesional en la época contemporánea, considerando las acciones artísticas en el contexto brasileño. Se presenta un recorrido histórico, cubriendo una trayectoria en el contexto de las artes modernas, cuando la profesión se establece con las características actuales. Luego, se elaboran perspectivas críticas sobre el rol de la curadora o del curador, analizando las atribuciones necesarias para la creación de un programa en artes escénicas. Finalmente, se discute la curadora o el curador como gestora / gestor de expectativas, responsable por proponer debates sobre la sociedad y el arte, a partir de la relación que se establece entre artista, obra y público dentro de una programación de artes escénicas.Este trabalho tem por objetivo propor uma reflexão sobre a curadoria nas artes cênicas e o papel da/do curadora/curador na sua prática profissional na contemporaneidade, considerando ações artísticas no contexto brasileiro. Apresenta-se um percurso histórico, percorrendo uma trajetória no contexto das artes modernas, quando a profissão se estabelece com as características atuais. Em seguida, elaboram-se perspectivas críticas sobre a função da curadora ou do curador, analisando as atribuições necessárias para a criação de uma programação em artes cênicas. Por fim, discorre-se sobre a curadora ou o curador como um/uma gestor/gestora de expectativas, responsável por propor debates sobre a sociedade e a própria arte, a partir da relação que se estabelece entre artista, obra e público dentro de uma programação de artes cênicas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1943410.5965/1414573101402021e0117Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes CênicasUrdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes CênicasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas2358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19434/12830Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPolistchuk, Anna Helena da Costa Almeida, Karina Campos de 2024-02-29T14:49:50Zoai::article/19434Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:49:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
Curaduría en artes escénicas: Gestión para la creación de relaciones, reflexiones y experiencias
Curadoria das Artes Cênicas: Gestão para a criação de relações, reflexões e experiências
title Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
spellingShingle Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
Polistchuk, Anna Helena da Costa
Curadoria
Programação
Artes Cênicas
Artista
Público
Curatorship
Programming
Performing Arts
Artist
Audience
Curaduría
Programación
Artes Escénicas
Artista
Público
title_short Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
title_full Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
title_fullStr Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
title_full_unstemmed Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
title_sort Curating Performing Arts: Management to create relationships, reflections, and experiences
author Polistchuk, Anna Helena da Costa
author_facet Polistchuk, Anna Helena da Costa
Almeida, Karina Campos de
author_role author
author2 Almeida, Karina Campos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Polistchuk, Anna Helena da Costa
Almeida, Karina Campos de
dc.subject.por.fl_str_mv Curadoria
Programação
Artes Cênicas
Artista
Público
Curatorship
Programming
Performing Arts
Artist
Audience
Curaduría
Programación
Artes Escénicas
Artista
Público
topic Curadoria
Programação
Artes Cênicas
Artista
Público
Curatorship
Programming
Performing Arts
Artist
Audience
Curaduría
Programación
Artes Escénicas
Artista
Público
description This work aims to propose a reflection on curation in the performing arts and the role of the curator in his/her professional practice in contemporary times, considering artistic actions in the Brazilian context. A historical path is presented, covering a trajectory in the context of modern arts, when the profession is established with the current characteristics. Then, critical perspectives on the role of the curator are elaborated, analyzing the attributions necessary for the creation of a program in performing arts. Finally, the curator is conceived as a manager of expectations, being responsible for proposing debates about society and art itself, based on the relationship established between artist, work and public within a performing arts programming.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19434
10.5965/1414573101402021e0117
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19434
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19434/12830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500366073856